• Anonym (Stjärnansmamma)

Gravid igen efter fött dött barn

Födde en dotter stilla för snart en månad sen. Känner mig dum, men önskar bli gravid snabbt igen. Även sambon. Vet att vi inte kan ersätta dottern, men längtar så efter att ha ett levande barn att ta hand om. 

Har haft turen att ha det lätt att bli gravid och min ängladotter är mitt tredje barn. Mensen kom som en klocka fyra veckor efter avslaget slutat de andra två gångerna, trots helamning. Det är drygt ett år mellan barn 1 och 2. Så räknar nästan med att det kan gå fort igen, när jag inte ens ammar. Men min undran är om det är klokt att börja försöka så fort det går rent fysiskt? Vet inte om man orkar en ny graviditet rent psykiskt så kort tid efter en sånhär händelse? Trots längtan så är en ju en ny graviditet tuff och sorgen lär ju påverka oss under lång tid. Är liksom lite rädd att jag ska lyckas bli gravid i ett försök att komma undan sorgen jag är i nu, för att få bakslag senare? har någon av er erfarenheter? Hjälp!

• Svar på tråden Gravid igen efter fött dött barn
  • Anonym (Frippelmamma)

Jag har vänner som kände som ni, hon blev gravid snabbt igen och fick ett friskt barn. De var väldigt nöjda med beslutet, glada för barnet. En del av det de köpt till barnet använde de inte till kommande, det var ju köpt till det första. Nu var det första barnet som inte lever så de kunde vara i sorgen mer än du och din man kan vara kanske. Det är olika hur man är. Men jag ser inget fel i det i sig, ifall ni vill försöka direkt. Det tar ju inte bort sorgen och längtan efter det som inte blev men kan bli en till sak att glädjas åt. 

• Anonym (Stjärnansmamma)
    Anonym (Frippelmamma) skrev 2023-04-20 19:47:23 följande:

Jag har vänner som kände som ni, hon blev gravid snabbt igen och fick ett friskt barn. De var väldigt nöjda med beslutet, glada för barnet. En del av det de köpt till barnet använde de inte till kommande, det var ju köpt till det första. Nu var det första barnet som inte lever så de kunde vara i sorgen mer än du och din man kan vara kanske. Det är olika hur man är. Men jag ser inget fel i det i sig, ifall ni vill försöka direkt. Det tar ju inte bort sorgen och längtan efter det som inte blev men kan bli en till sak att glädjas åt. 

Tack för ditt svar! Vad skönt att det blev så bra för dina vänner. Det är som du säger, något man kanske kan glädjas åt även om det inte ersätter. 

Har dina vänner stött på några negativa reaktione? 

• Anonym (Frippelmamma)

Inte såvitt jag vet. De har varit öppna med hur de känt och det kan nog underlätta. Jag tror det är ganska vanligt att känna som ni, det är ingenting att skämmas för!
    Jag beklagar sorgen, ni har gått igenom varje förälders värsta mardröm. 

• Polyrytm

Önskar dig/er all lycka.

Svar på tråden Gravid igen efter fött dött barn