• OroligTjej100

    Hjälp!!! Ekonomi, sgi sjukskrivning eller arbetslös???

    Hej!

    Jobbar på bemanningsföretag där jag egentligen skulle gått hem om några v på graviditetspenning pga riskerna i arbetet.


    Kunden jag jobbat hos 2månader behövde mig inte mera så från idag går jag hemma på garantilönen. (60-70% av lönen)


    Jag vet inte vad jag ska ta mig till rent ekonomiskt då dem inte kommer kunna omplacera mig pga risker är jag rädd att jag blir uppsagd.


     


    Jag mår och har mått skit psykiskt i år och senaste tiden har varit riktigt tuff och jag är i djup depression?skulle säkerligen kunna få till mig en sjukskrivning.


    Hade egentligen behövt gå regelbundet hos psykolog och käka piller för det ena och andra men vill inte. Självskadebeteende och själmordtankar/försök osv. 


     


     


    Anledningen jag nämner detta är för jag behöver hjälp med vad jag ska göra/tänka för att framförallt se till att få högsta sgin jag kan.


    Jag står väll här snart gravid och arbetslös?


    Psykiskt instabil/deprimerad och ekonomin kraschar när ungen kommer.


     


    Vad gör jag bäst i mitt läge ekonomiskt sett till föräldrarledigheten, sjukskrivning/arbetslös/vad?


    Lycka till och hitta jobb i v 22 :/


  • Svar på tråden Hjälp!!! Ekonomi, sgi sjukskrivning eller arbetslös???
  • Anonym (g)

    Du tar ansvar för ditt barn= ditt mående. Genast.

  • Anonym (Taskigt läge)

    ja det verkar ju som att du har bäst sgi nu

    väntar du så går de tillbaka 3 mån och grundar den på det

    men det kan också vara så att det går efter vad du skulle ha jobbat och vilken lön du skulle ha fått under tiden som blev sjukskrivning, beror kanske på vilken typ av anställning du har

  • OroligTjej100

    Nu har jag blivit uppsagd pga ingen omplacering möjlighet.
    arbetslös om 14dagar?.wiho.
    Känns som allt vänds helt upp och ner.
    Hitta jobb i v22 känns som ett minne blott, om jag får en sjukskrivning vet någon om jag har rätt till 80% av min lön framöver under sjukskrivningen trots att jag nu är uppsagd?

  • Anonym (Taskigt läge)
    OroligTjej100 skrev 2023-04-20 16:07:38 följande:

    Nu har jag blivit uppsagd pga ingen omplacering möjlighet.
    arbetslös om 14dagar?.wiho.
    Känns som allt vänds helt upp och ner.
    Hitta jobb i v22 känns som ett minne blott, om jag får en sjukskrivning vet någon om jag har rätt till 80% av min lön framöver under sjukskrivningen trots att jag nu är uppsagd?


    Du måste antingen vara sjukskriven eller anmäld på arbetsförmedlingen direkt din anställning tar slut för att skydda din sjukpenninggrundade inkomst (SGI)

    Så tar din anställning slut och du inte anmäler dig som arbetssökande så har du sedan ingen SGI och då blir det 0 i sjukpenning om du skulle ansöka senare. Om du inte redan sjukskrivit dig när du hade kvar din SGI.
  • Anonym (Fackförbund)

    Är du medlem i ett fackförbund? I så fall kontakta dem direkt. Jag undrar nämligen vad som står I ditt anställningsavtal och i eventuellt kollektivavtal.

    Grundregeln är att om du är medlem i ett fackförbund så måste arnetsgivaren varsla den lokala fackliga organisationen. Fackförbundet ska då kontanta dig och du kan då få svar på vad som gäller från dem. Den lokala fackliga organisationen har även rätt att påkalla överläggning. Du kan även t.ex. ha rätt till förtur till återanställning.

    Jag har själv haft sådana samtal och kan då svara på medlemmens frågor. Jag törs tyvärr inte svara på dina frågor här eftersom det kan finnas detaljer i ditt fall som är viktiga för att ge ett helt korrekt svar. Därför har jag ovan bara beskrivit vad som allmänt brukar gälla och inte uttalat mig vad som verkligen gäller i ditt fall.

    Hur som helst, om du är fackligt ansluten: kontakta ditt fackförbund på en gång.

  • Anonym (Fackförbund)

    Ledsen för alla felstavningar i föregående inlägg. Sitter på en buss och skriver på min mobil så jag har svårt att se när det blir fel.

Svar på tråden Hjälp!!! Ekonomi, sgi sjukskrivning eller arbetslös???