• Anonym (Undrar)

Företags hälsovård frågor

Kan dem kräva läsa mina journaler? Kan dem kräva jag måste ha möten med dem ? 
    Varför gör dem detta ?

• Svar på tråden Företags hälsovård frågor
  • Anonym (Polkagris)

Nej, de kan inte kräva att få se dina journaler, dätrmot ditt sjukintyg.
    AG har rehabansvar för dig, de är skyldiga att, i samarbete med dig, utreda om du kan återgåni tjänst, vilka anpassningar som kan behöva göras, och under hur lång tid.

• Anonym (Igen)

Samarbetar du inte i rehabilitering kan det vara själ för uppsägning 

• Anonym

Nej du behöver inte visa dina journaler.
    Har du ett sjukintyg ska du visa det men du behöver visa varför / vilken sjukdom du är sjukskriven för. 
    Har du varit sjukskriven en mycket lång tid så behöver du samarbeta kring rehabiliteringen

• Anonym
    Anonym skrev 2023-04-19 22:30:39 följande:

Nej du behöver inte visa dina journaler.
    Har du ett sjukintyg ska du visa det men du behöver visa varför / vilken sjukdom du är sjukskriven för. 
    Har du varit sjukskriven en mycket lång tid så behöver du samarbeta kring rehabiliteringen

Jag skrev fel

Du behöver INTE visa varför / vilken sjukdom du är sjukskriven för.
  • Anonym (Undrar)

Dem skrev jag måste ta med mina journaler på mötet på onsdag. Men jag även att jag orkar inte berätta allt en gång till för ännu en ny läkare. Det jag varit med om är inget jag vill del med folk hela tiden. Men är så osäker för är dem där för mig eller för skydda företaget? 

• mammatill6
    Anonym (Igen) skrev 2023-04-19 22:24:49 följande:

Samarbetar du inte i rehabilitering kan det vara själ för uppsägning 

men man behöver inte visa sina journaler
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Polkagris)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-04-19 22:42:27 följande:

Dem skrev jag måste ta med mina journaler på mötet på onsdag. Men jag även att jag orkar inte berätta allt en gång till för ännu en ny läkare. Det jag varit med om är inget jag vill del med folk hela tiden. Men är så osäker för är dem där för mig eller för skydda företaget? 

Nej, du behöver inte ta med journalerna.
  • Anonym (Polkagris)

Varför ska du träffa en läkare på företagshälsan? Vad ska hen göra?

Så vitt jag vet är det rehab, arbetsterapeuter, kuratorer och liknande som hanterar det om sjukskrivningen redan är ett faktum. 

• Anonym (PV)

Du behöver verkligen inte ta med några journaler. 

Vad handlar mötet om? Jag jobbar inom HR så jag kanske kan hjälpa dig om du behöver råd. 

• Anonym (Undrar)
    Anonym (PV) skrev 2023-04-20 19:13:41 följande:

Du behöver verkligen inte ta med några journaler. 

Vad handlar mötet om? Jag jobbar inom HR så jag kanske kan hjälpa dig om du behöver råd. 

Jag ska prata med en läkare för kunna prata om hur jag bäst kommer åter till jobbet efter en längre sjukskrivning. Det beror inte på jobbet utan på något som sker oss privat. Dock fick jag till mig det skulle vara en person på det företaget. Fick veta det var en läkare. Och då säger mitt företag jag jobbar för att jag måste ta med mina journaler. Jag har ju sjukintyg? Ska han eller hon göra en ny bedömning då elelr vad ? Jag vill inte berätta en gång till vad som sker och skett oss för det är inget litet och det kraschar helt varje gång. 
  • Anonym (PV)
    Anonym (Undrar) skrev 2023-04-20 21:52:42 följande:
    Jag ska prata med en läkare för kunna prata om hur jag bäst kommer åter till jobbet efter en längre sjukskrivning. Det beror inte på jobbet utan på något som sker oss privat. Dock fick jag till mig det skulle vara en person på det företaget. Fick veta det var en läkare. Och då säger mitt företag jag jobbar för att jag måste ta med mina journaler. Jag har ju sjukintyg? Ska han eller hon göra en ny bedömning då elelr vad ? Jag vill inte berätta en gång till vad som sker och skett oss för det är inget litet och det kraschar helt varje gång. 
    De som sa så till dig har ingen aning om hur det funkar, skit i dem. 

Jag anar att det är en rehabiliteringsplan som ska upprättas? Men då ska ju arbetsgivaren vara med.
  • Anonym (Polkagris)

Vänd dig till den vårdcentral du blivit sjukskriven av och be om hjälp av en rehabkoordinator.

Svar på tråden Företags hälsovård frågor