-
Blev i somras förra året som min tidigare sambo sa att hon tyckte vi skulle flytta isär. Vi gick i luven på varandra, hade tappat respekten och var inte riktigt överens om uppfostran av barnen längre. Hon kände att jag inte hade tillit och respekt längre. Pandemin gjorde inte saken bättre då vi kände oss ännu mer instängda. Hon fick förlossningsdepression och jag började på högskolan året innan så hade hög stressnivå och irritation. Vi umgicks i princip inte ensamma sen pandemin bröt ut, barnen var alltid med var vi än skulle. Hon umgicks hellre med sina vänner. Kände mig övergiven då hon aldrig ville umgås.Jag pratade flera gånger om att vi borde försöka igen då vi haft kriser vi tagit oss genom förr. Men hon ville inte, inte ens prova flytta isär. .I januari flyttade hon till sina föräldrar tills jag hittat boende och jag flyttar ut nu i juni är det tänkt.Jag vande mig tids nog med ensamheten och började bla umgås med en tjejkompis på jobbet för att få någon social kontakt, trodde för ett tag att jag blivit kär i henne men insåg att hon var helt fel person.Var ju mer eller mindre förbannad på mitt ex som ville gå isär och fattade inte varför. Vi hade ju tagit oss igenom kriser förut. Kände mig övergiven och vi har inte pratat särskilt mycket, mest formaliteter och hon var arg på mig för att jag inte ville fatta. Kändes till en början skönt när vi delade på oss. Var in på dejtingsidor och fick kontakt med några tjejer men aldrig längre än så.En kollega på jobbet gick tom så långt att han var säker på att han sett henne med en annan vilket inte var alls sant.Men med tiden har jag börjat vakna till, insett varför det blev som det blev. Och vad det var som gjorde att vi passade så bra ihop och vad vi hade för drömmar från början som aldrig tog fart. Känner själv att jag varit tryggare än hos mina föräldrar när jag varit med mitt ex. Jag ville från början inte vara med på ena barnets kalas nu i april då jag kände att jag bara blev förbannad av att se henne. Men gick ändå och vi har börjat prata mer om att umgås och vad vi kan göra i sommar.Hon säger att hon ser mig som en vän, att hon inte vet vad hon vill och inte kan säga något om framtiden.Vad kan man göra för att hitta tillbaka till varandra? Jag känner att jag är en stor del i varför hon ville dela på sig. Jag vill kunna visa att jag vuxit och att jag vill prioritera henne framför mig själv och göra saker. Samtidigt är jag så rädd att det inte kommer gå längre. Har börjat få ångest för att jag inte lyssnat på min omgivning innan det var försent.Har ni några konkreta tips hur man kan hitta tillbaka igen?
-
Svar på tråden Hitta tillbaka till varandra efter uppbrott
-
Något som kan få en att känna någon form av hopp igen
-
Det enda som fungerar är tid... En vettig balansgång mellan tid på varsitt håll, lagom med tid för att vara förälder och försiktig tid på tu man hand.
Stressa inte. Pressa inte. Försök inte för mycket så hon återigen tappar tillit och respekt för dig för att du kör över henne.
Sakta fjät. Låt henne få känna själv vad hon vill. Låt henne få tänka själv.
Just nu är ni inte ihop, ni är på väg att flytta isär. Låt det få vara så. Ge varandra den möjligheten att få vara självständiga individer utan skyldighet utom för barnen.
Hon vill inte ge dig några löften. Lyssna på det. Ge henne den respekten och utrymmet. Se vad som händer utan att pressa på. -
Det värsta är just att jag är så rädd att mina känslor ska svalna igen, att jag ska gå tillbaka till den där otrevliga människan som gjorde att allt gick i kras. Just det gör att jag känner mig otålig.
Hon förklarade vad det var för saker som gjorde att hon kände att det inte gick mer, och att hon är rädd att jag bara säger att jag blivit mig själv och att jag kommer bli otrevlig igen om någon månad. Jag är beredd att satsa allt för att bevisa att jag kan anstränga mig och vara mig själv igen.
Jag vet inte om det är lämpligt att försöka umgås eller om det är bättre att inte ses öht. Om det kan förvärra situationen.
Har haft sån fruktansvärd ångest över att jag inte tagit hennes ord på allvar i tid.
Det kändes liksom lugnt fram tills för ett par dagar sedan, innan dess var jag mer fokuserad på att hitta tillbaka till mig själv, göra saker själv, då kändes hon inte lika intressant längre. Sen när vi började bli någorlunda sams igen så var det som att jag fick upp ögonen igen. Nu är det som att jag inte har lust till någonting.
Är mycket att jag är rädd för att om jag börjar med massa annat att jag kommer glömma bort henne och tappa intresset. -
Om du tappar bort intresset finns det helt enkelt inte nån kärlek kvar.Anonym (Nere) skrev 2023-04-19 21:27:54 följande:
Det värsta är just att jag är så rädd att mina känslor ska svalna igen, att jag ska gå tillbaka till den där otrevliga människan som gjorde att allt gick i kras. Just det gör att jag känner mig otålig.
Hon förklarade vad det var för saker som gjorde att hon kände att det inte gick mer, och att hon är rädd att jag bara säger att jag blivit mig själv och att jag kommer bli otrevlig igen om någon månad. Jag är beredd att satsa allt för att bevisa att jag kan anstränga mig och vara mig själv igen.
Jag vet inte om det är lämpligt att försöka umgås eller om det är bättre att inte ses öht. Om det kan förvärra situationen.
Har haft sån fruktansvärd ångest över att jag inte tagit hennes ord på allvar i tid.
Det kändes liksom lugnt fram tills för ett par dagar sedan, innan dess var jag mer fokuserad på att hitta tillbaka till mig själv, göra saker själv, då kändes hon inte lika intressant längre. Sen när vi började bli någorlunda sams igen så var det som att jag fick upp ögonen igen. Nu är det som att jag inte har lust till någonting.
Är mycket att jag är rädd för att om jag börjar med massa annat att jag kommer glömma bort henne och tappa intresset.
Förväxla inte kärlek med desperation. -
En mycket svår situation och jag känner genuint med dig.
Jag anser att den enda möjligheten är att hon måste ha en egen stark vilja, hon måste själv inom sig ha en tydlig och stark motivation att hon verkligen vill det, om det ska vara möjligt.
Ju mer du ligger på, ju mer stark vilja du visar så ökar risken att hennes vilja minskar eller att hon medvetet eller omedvetet motverkar sin vilja.
Hon behöver komma på det själv, utan att du säger något och utan att motivationen ska komma från dig.
Hur det ska kunna ske och om du kan göra något åt det är svårt eller omöjligt att säga.
I mitt eget fall slet jag med det i flera år, och framförallt slet jag med att försöka motverka uppbrottet i ett och ett halvt år.
Verkligen slet och jobbade med problemet.
Särskilt mot bakgrund att jag redan hade erfarenhet från en tidigare skilsmässa.
Läste på och skaffade mig kunskap och information. Ökade min förståelse för relationer, för kvinnor och människor och för "min" kvinna. Jobbade massor med mig själv. Terapi, enskild och i par, och gick igenom hela programmet, verkligen seriöst och efter min absolut bästa förmåga. Jag lyckades förstå mig själv, komma till avgörande insikter och tom att förändra mig själv på en eller två viktiga punkter.
Jag sparade inte på någon ansträngning.
Men allt var ändå fel och mina ansträngningar var förgäves.
Till slut tvingades jag att ge upp och acceptera att det var över och hon blev mitt ex.
Kanske för att trösta mig, kanske för att reparera min skadade självkänsla, kanske för att se om jag lärt mig något väsentligt, kanske för att se om det jag lärt mig under processen hade gjort mig till en bättre människa, kanske pga av flera andra orsaker, så inledde jag ganska snabbt en relation med en mycket attraktiv kvinna. Vi fann varandra på ett fantastiskt sätt.
Jag försökte vara vidsynt. Det kan inte vara möjligt träffa någon så snart och att det så snart ska kunna utvecklas till äkta kärlek? Jo, det verkade faktiskt vara möjligt att något sådant skulle kunna hända.
Då vaknade min sambo, alltså mitt ex.
Då helt plötsligt hade hon hittat sin egen starka vilja, då hade hon helt plötsligt drabbats av en obändigt stark motivation att få mig tillbaka och att reparera vår relation.
Hur det gick, och hur det gick till, är en lång historia men för att fatta mig kort valde jag till slut att gå tillbaka och att reparera relationen med min sambo, och tillbaka till familjen.
Det är nu fem år sedan.
Jag och vi har aldrig behövt ångra en enda sekund.
Vi är lyckliga för att vi valde rätt och vår kärlek och respekt för varandra, respekten för att vårda vår kärlek och vår relation, är större och bättre än någonsin innan. Vi är var och en för sig bättre människor än innan och vi är mycket bättre människor tillsammans i en mycket bättre relation.
Vi har kommit till många viktiga och goda insikter.
Det som plågar mig ibland, fortfarande efter fem år, är att jag djupt sårade en annan människa, som redan hade kommit att betyda mycket för mig och som hade börjat tro på en framtid för oss två. Och det plågar mig att jag aldrig har rett ut saken med henne, har aldrig riktigt genuint bett henne om ursäkt, för min förmåga räckte inte till att klara det.
Men jag är ändå helt övertygad att jag och vi gjorde rätt och att det var det bästa valet för alla inblandade. -
Jag vet inte ärligt talat vad det är jag känner för känslor just nu. Har ju tappat intresset för henne tidigare men det har kommit tillbaka. Vi har haft våra kriser.
Vi träte mest på varandra då jag tror att vi inte vågade göra något själva, jag var ju hemma större delen av förra året pga skola. Sen hade jag dålig självkänsla över att jag inte hann eller gav barnen tillräckligt med tid, så blev ofta uppgiven när hon åkte bort själv med dem.
Hon började snarka och jag blev irriterad på att hon inte ville ta tag i det, medan jag hade tagit tag i mina hälsoproblem.
Då hade hon redan sagt att hon ville flytta isär, så jag var väl klart besviken och arg.
Sen när hon flyttade ut ville jag inte veta av henne öht. Skrev inget till varandra, bara nödvändigt om barnen och räkningar. Vid barnlämning ville jag bara ha ut henne ur huset så fort det gick.
Hjälpte inte att ha en mamma som proppat mitt huvud full med negativa tankar om mitt ex.
Jag började omnämna henne som ex när hon hade flyttat ut.
Sen vet jag inte vad som hände. Det var som att jag plötsligt började reflektera över vad fan är det jag håller på med, och jag började känna en enorm saknad.
Fjäril kär skrev 2023-04-19 22:18:21 följande:Om du tappar bort intresset finns det helt enkelt inte nån kärlek kvar.
Förväxla inte kärlek med desperation. -
Anonym (Hennes vilja) skrev 2023-04-19 23:08:16 följande:
En mycket svår situation och jag känner genuint med dig.
Jag anser att den enda möjligheten är att hon måste ha en egen stark vilja, hon måste själv inom sig ha en tydlig och stark motivation att hon verkligen vill det, om det ska vara möjligt.
Ju mer du ligger på, ju mer stark vilja du visar så ökar risken att hennes vilja minskar eller att hon medvetet eller omedvetet motverkar sin vilja.
Hon behöver komma på det själv, utan att du säger något och utan att motivationen ska komma från dig.
Hur det ska kunna ske och om du kan göra något åt det är svårt eller omöjligt att säga.
I mitt eget fall slet jag med det i flera år, och framförallt slet jag med att försöka motverka uppbrottet i ett och ett halvt år.
Verkligen slet och jobbade med problemet.
Särskilt mot bakgrund att jag redan hade erfarenhet från en tidigare skilsmässa.
Läste på och skaffade mig kunskap och information. Ökade min förståelse för relationer, för kvinnor och människor och för "min" kvinna. Jobbade massor med mig själv. Terapi, enskild och i par, och gick igenom hela programmet, verkligen seriöst och efter min absolut bästa förmåga. Jag lyckades förstå mig själv, komma till avgörande insikter och tom att förändra mig själv på en eller två viktiga punkter.
Jag sparade inte på någon ansträngning.
Men allt var ändå fel och mina ansträngningar var förgäves.
Till slut tvingades jag att ge upp och acceptera att det var över och hon blev mitt ex.
Kanske för att trösta mig, kanske för att reparera min skadade självkänsla, kanske för att se om jag lärt mig något väsentligt, kanske för att se om det jag lärt mig under processen hade gjort mig till en bättre människa, kanske pga av flera andra orsaker, så inledde jag ganska snabbt en relation med en mycket attraktiv kvinna. Vi fann varandra på ett fantastiskt sätt.
Jag försökte vara vidsynt. Det kan inte vara möjligt träffa någon så snart och att det så snart ska kunna utvecklas till äkta kärlek? Jo, det verkade faktiskt vara möjligt att något sådant skulle kunna hända.
Då vaknade min sambo, alltså mitt ex.
Då helt plötsligt hade hon hittat sin egen starka vilja, då hade hon helt plötsligt drabbats av en obändigt stark motivation att få mig tillbaka och att reparera vår relation.
Hur det gick, och hur det gick till, är en lång historia men för att fatta mig kort valde jag till slut att gå tillbaka och att reparera relationen med min sambo, och tillbaka till familjen.
Det är nu fem år sedan.
Jag och vi har aldrig behövt ångra en enda sekund.
Vi är lyckliga för att vi valde rätt och vår kärlek och respekt för varandra, respekten för att vårda vår kärlek och vår relation, är större och bättre än någonsin innan. Vi är var och en för sig bättre människor än innan och vi är mycket bättre människor tillsammans i en mycket bättre relation.
Vi har kommit till många viktiga och goda insikter.
Det som plågar mig ibland, fortfarande efter fem år, är att jag djupt sårade en annan människa, som redan hade kommit att betyda mycket för mig och som hade börjat tro på en framtid för oss två. Och det plågar mig att jag aldrig har rett ut saken med henne, har aldrig riktigt genuint bett henne om ursäkt, för min förmåga räckte inte till att klara det.
Men jag är ändå helt övertygad att jag och vi gjorde rätt och att det var det bästa valet för alla inblandade.
Vi har ju liksom haft en del kriser i förhållandet precis som andra, men vi har tagit oss igenom dem. Vi gick i parterapi ett år efter vårt andra barn kom då hon hade blivit psykiskt dålig efter förlossningen. Vi behövde någon att kunna medla mellan varandra för hur vi skulle uppfostra barnen. Sen började vi hitta varandra igen 2021, men sen på hösten hände det väldigt mycket, vi fick vattenskada på huset, jag började plugga och fick mindre inkomst, samtidigt som det tog energi att få äldsta barnet till skolan pga diagnos vi inte visste då. Studierna skedde även på distans pga pandemin och jag fick ingen ro varken på biblioteket (ungdomar överallt) eller hemma de gånger barnen eller mitt ex var sjuka och hemma. Min självkänsla hade sjunkit och jag hade väl blivit mer av att försvara barnen då jag tyckte hennes uppfostran var för hård, mycket pga min mamma som hävdade och påpekade för mycket.Blev för mycket helt enkelt, och jag blev överhopad och stressad och irriterade mig på allt. Hade för hög ribba för studierna och var arg för att jag inte fick ro. Blev avundsjuk på att hon hade tid och ork att gå och träffa kompisar och gå ut med jobbet och hade råd med mer saker. Att hon verkade ha mer tid och ideer att göra saker med barnen. Och så fick vi covid i början av förra året, kom inte ifrån varandra på en vecka och blev bara irriterade när vi inte kunde få egentid.Sen matade min mamma i mig massa gift i att mitt ex gjorde fel i uppfostran, att hon var dum mot mig och påstod att mitt ex inte ställde upp, att jag måste jobba extra för att inte förlora inkomst. Och med min dåliga självkänsla så gick det ut över henne. Min mamma gillade inte mitt ex från början, än mindre hennes föräldrar. Hade helt annan syn på vad som var viktigt, pengar, ändå ville hon inte stötta oss när ekonomin sviktade med vattenskadan.Har ju av rent dåligt samvete försökt undvika konflikter med min mamma och då jag får dåligt samvete om barnen inte får träffa henne. Även i samband med flytt och bodelning har hon matat i att det görs på fel sätt, osv. Har inte gått att säga emot eller hävda något annat för då har hon blivit sur. Sen att jag velat ha en dörr öppen om det skulle krisa i framtiden. Idag är jag dock så jävla trött på henne. Har sagt att ja inte vill diskutera nånting om mitt liv.Sen när mitt ex sa att hon ville flytta isär gick vi åter i terapi en kort period. Det kom som en chock även om hon antytt det redan på vintern. Vi hade inte kunnat prata som folk då jag var irriterad. Sökte samtalsstöd hos vården men fick en terapeut som inte kunde känna av situationen. Jag minns att jag tog upp på parterapin att jag ville försöka igen. Men då hon hade bestämt sig blev jag bara irriterad och besviken och ledsen under året som gick. Försökte dra ut på allt som att söka lägenhet och packa. Samtidigt gick räntorna upp och kände mig skyldig att jobba mer, och när hon inte visade någon tacksamhet blev det som en ond cirkel.
Min syster hade gjort samma, dock hade de bara flyttat isär på prov, något jag föreslog men inte gillades då vi fortfarande hade varit som sambos menade hon. Vet inte hur länge syrran bodde isär.Sen jag pratade om att dra ner på skolan eller ta en paus så lyckades min mamma påverka mig att inte göra det, att det var viktigt med pengar och högre lön.. vilket tyvärr gjorde situationen ännu mer bedrövlig.Mitt ex har ju sagt att hon tror att jag kommer halka tillbaka i samma onda cirkel igen om några veckor. Att det här bara är en tillfällighet. Hon har känt att hon inte vågat göra saker själv utan att besvära mig. Jag vet inte varför men kände då att jag inte hade energi att ta hand om barnen själv när hon åkte iväg på saker, så blev nog irriterad över det.Så jag förstår om hon tyckte det var jobbigt. Och jag inser att jag borde ha lyssnat på mig själv mer, det är mycket därför jag inte vill prata med min mamma för att hon påverkat mig så mycket i fel riktning.Jag känner att jag är beredd att göra allt jag kan för att få upp mitt självförtroende, respektera och lita på henne och ge henne mer utrymme, men är så rädd att det inte kommer hjälpa. Att hon inte kommer hitta viljan. -
Det är just att man insett och vaknat upp själv och fattat vilken jävla idiot jag varit som inte lyssnat på henne och på mig själv och inte vågat säga ifrån till min mamma. Får sån fruktansvärd ångest för det är ju liksom huvudanledningen till att vi trätat så mycket på varandra. Att jag inte kan få det ogjort och att jag vill bättra mig och göra det bra igen.
Man känner att man vill anstränga sig och visa att jag inte är samma elaka person som jag var under den perioden. Att jag dessutom fått mer ansvar för att ta hand om barnen och hushållet har fått mih att växa ännu mer, vilket jag vill kunna övertyga henne om. -
I den situation du och ni befinner er i tror jag inte att det är möjligt att övertyga henne om någonting.Anonym (Nere) skrev 2023-04-20 08:14:11 följande:
Det är just att man insett och vaknat upp själv och fattat vilken jävla idiot jag varit som inte lyssnat på henne och på mig själv och inte vågat säga ifrån till min mamma. Får sån fruktansvärd ångest för det är ju liksom huvudanledningen till att vi trätat så mycket på varandra. Att jag inte kan få det ogjort och att jag vill bättra mig och göra det bra igen.
Man känner att man vill anstränga sig och visa att jag inte är samma elaka person som jag var under den perioden. Att jag dessutom fått mer ansvar för att ta hand om barnen och hushållet har fått mih att växa ännu mer, vilket jag vill kunna övertyga henne om.
Detta är helt feltänkt utav dig.
Du måste förstå att det är för sent och gått mycket för långt för att du ska kunna övertyga henne eller ens motivera henne till någonting.
Om du/ni ska kunna lyckas med det som du önskar så är en förutsättning att hon har en egen fri vilja och en egen mycket stark drivkraft för att hon själv ska välja gå åt det håll som du önskar.
Hur det ska kunna gå till vet jag inte,
men jag tror mig veta att det är omöjligt för dig att fixa.
Det är helt omöjligt för dig att övertyga henne.
Allt det där med din mamma skulle mycket väl kunna vara en mycket stor och viktig del i problemen. Kanske pudelns kärna?
Det kan du aldrig skylla på din mamma. Hon är som hon är och det kan du aldrig ändra.
Det är du som helt och hållet ansvarar för hur du väljer att tillåta din mamma påverka saker och ting och hur du väljer att tillåta din mamma påverka ditt liv och din relation med din partner.
Det är helt och hållet ditt eget ansvar att hantera situationen med din mamma.
Och som jag ser det finns det stor risk att du har valt att låta henne påverka alldeles för mycket.
Men glöm aldrig att i din egen familj och i din relation med din partner så är det 100% ditt eget ansvar, det är ditt eget val, hur du tillåter din mamma att påverka er.
Och detsamma gäller självfallet för dig ensam och personligen.
Du ansvarar helt och hållet för hur du väljer låta din mamma påverka och styra ditt liv. -
När någon som talar om sig själv kallar sig själv för "man" så ringer alla varningsklockor.
"Man" borde ha insett...
Den som tar sitt eget ansvar för sina egna handlingar, den kallar alltid sig själv för jag.
Jag borde ha insett...
Skillnaden mellan dessa två sätt att uttrycka sig visar på en fundamental skillnad när det gäller att inom sig känna och ta ansvar för sin egen person och för sina egna handlingar. -
Orkar inte läsa allt men utifrån det jag läst som räcker gott o väl så ser jag bara att ni behöver gå isär och du behöver gå i terapi.
Finns inget mer att hämta där. Ditt ex har bestämt sig och redan påbörjat sitt nya liv. -
Hej
Jag tror du får nysta ordentligt. Fundera på din del i detta. Gå till botten med den. Ni kanske kan hitta tillbaka till varandra, men detta kan ju inte ske nu. Det kanske tar tid.
Så himla trist att du låtit dig påverkas så av din mamma. Att hon styrt ditt liv till den grad att du inte hört din inre röst om vad som varit bra för dig, din fd partner, din familj.
Har ni delad vårdnad?
Skulle jag vara du skulle jag nog gå till en psykolog/kurator och satsa på barnen och att ha en god relation med ditt ex. Sen kanske ni långsamt kan närma er varandra igen, men kanske inte.
Du var nära på att strunta i ditt barns kalas denna månad då du var irriterad på ditt ex. Känns inte sim era känslor har svalnat. -
Jag tror du måste börja inse hur mycket er relation förstörts av yttre påverkan. Dvs din mamma och kanske även hennes egen familj vad det verkar.
Att känna sig utstött, bortvald, ogillad, inte respekterad och ständigt kritiserad av både dig, din mamma och övrig omgivning sätter oerhört djupa sår som i många fall kommer vara livslånga.
Och din mamma kommer definitivt inte att sluta lägga sig i även om du kan säga ifrån. Hon kommer ändå kunna påverka ditt ex på samma sätt som tidigare.
Varför skulle ditt ex fortsätta vilja leva med att ständigt känna sig påhoppad och kritiserad? Du förstår väl att det fortfarande kommer vara en anledning till att ni fortsätter bråka?
Ditt ex har all anledning att känna sig sviken och förådd och har all rätt att känna att det får vara bra och att hon inte älskar dig längre. -
Jag är i samma situation som ditt ex... Om du vill att ni ska få ihop det igen tror jag på att börja visa hur förändrad du är. Mindre snack, mer verkstad helt enkelt. Räkna inte med att få något gensvar för dina handlingar, utan du kommer få jobba hårt för att bevisa både för henne och dig själv att du inte faller in i gamla mönster.