• Strstr

Brun blödning och blodklump, missfall?

Är gravid i vecka 7 och hade för några dagar sedan en liten brun blödning som sedan dagen efter gick över till en brun flytning. Nöjd över att allt var åter till det normala så fick jag idag en liten blodklump (som en halv lillfingernagel). Har även dragningar i höger äggstock. Har absolut inte ont, utan det är mer som att det sticker i den och känns obehagligt.

Pratade med 1177 och sköterskan tyckte att det lät som ett tidigt missfall. Har någon upplevt något liknande och det har gått bra? Eller ska jag lita blint på sköterskan och anta att det är ett missfall?

• Svar på tråden Brun blödning och blodklump, missfall?
  • Anonym (4)

Behöver absolut inte vara m.f. När jag haft m.f v.6-7 har jag blött mer än vanlig mens, haft ont och fått ut ganska mycket klumpar. Jag har även blött helt ofarligt v.7 med mitt första barn. 
    Brunt blod är gammalt blod så det blod som kommer ut brunt är ingen pågående färsk blödning. 
    Enda sättet att veta helt säkert är att göra ett VUL v.8.

• Maymom

Det var en liten blodklump. :)
    Behöver inte vara missfall men kan innebära det. Utifrån vad jag läst härinne så känns det som att ca 50% av de som blöder får missfall och resten går det bra för. Så det är svårt att sia om, bara vänta och se tyvärr.

Jag hade ett ma som upptäcktes i v10 och kom ut då, avstannat i v7, de blodklumparna fyllde hela duschen. Men det är ju såklart också olika från fall till fall. Men jag hade inte deppat ihop helt än om jag var du.

• Anonym (Ivf-aren)

Blödde första gravidveckorna fram till vecka 7, varje dag. En kväll kom två mindre klumpar ut som i strl du beskrev, trodde det var kört men är i vecka 13 nu. Så behöver absolut inte vara kört.

• Anonym (Ivf-aren)

Blödde första gravidveckorna fram till vecka 7, varje dag. En kväll kom två mindre klumpar ut som i strl du beskrev, trodde det var kört men är i vecka 13 nu. Så behöver absolut inte vara kört.

• Anonym (x)

Har haft flera missfall samt även två utomkvedshavandeskap. Som flera sagt kan det vara ett missfall men även en helt ofarlig blödning. Det som gör mig orolig är att du har en liten blödning i kombination med obehag i hö äggstock. Har du otur kan det vara ett utomkvedshavandeskap (x)och det måste i så fall kollas så snabbt som möjligt! Äggledare/äggstock kan i värsta fall spricka och ge en akut blödning i buken Du är även i den veckan där ett x kan ge mer symtom. I mitt fall gick det bra men råder dig att boka ultraljud snarast alt söka akut om smärtan/obehaget tilltar. 

• Strstr

Var på VUL idag. Jag bör vara i vecka 7+0 enligt läkaren, men fostret såg enligt ultraljudet ut som vecka 6+0 med endast svaga hjärtslag och mätte ca 5mm vilket motsvarar vecka 6+0. Ska tillbaka om 2 veckor på nytt VUL, men har inga höga förhoppningar. Är helt förstörd och förstår inte hur jag bara ska kunna fortsätta leva på i vardagen fram tills dess.

• Maymom
    Strstr skrev 2023-04-20 17:50:39 följande:

Var på VUL idag. Jag bör vara i vecka 7+0 enligt läkaren, men fostret såg enligt ultraljudet ut som vecka 6+0 med endast svaga hjärtslag och mätte ca 5mm vilket motsvarar vecka 6+0. Ska tillbaka om 2 veckor på nytt VUL, men har inga höga förhoppningar. Är helt förstörd och förstår inte hur jag bara ska kunna fortsätta leva på i vardagen fram tills dess.

Det är en klen tröst men det var inte utomkvedshavandeskap iallafall.
    Du är fortfarande gravid, det finns fortfarande en chans. 

Nu vet inte jag din historia sedan innan men om det är första graviditeten och det inte skulle gå vägen får du fokusera på att du kan bli gravid. Missfall är vanligt. Ca 20% av alla graviditeter slutar i missfall.

men Innan du vet får du försöka att inte tänka det allra värsta. Hoppas det ser bättre ut nästa vul.

Svar på tråden Brun blödning och blodklump, missfall?