• Aannoonnyymmmm

TRÖTT MAMMA! :(

Hej! 

Jag har en tvåmånaders bebis som föddes ca tre veckor för tidigt. Han har till och från haft lite problem med magen men det har varit hanterbart och han har mestadels av tiden varit nöjd och lätt att hantera.

Min bebis blev två månader för snart en vecka sedan och de senaste dagarna har han blivit så himla missnöjd. Han sover bra på kvällarna tack och lov men under dagen är han missnöjd och gråter hela tiden till och från. Jag förstår verkligen inte problemet. Jag delammar - ammar först och ger sedan ersättning. Ibland bråkar han och vill ej ta tutten längre. Han skriker hjärtskärande och jag vet inte varför. Detta har aldrig skett innan. Har tagit tempen och det är inget sådant. Magen verkar inte strula mer än vanligt. Vad kan detta nya beteende bero på? Blir så frustrerad och känner mig så trött och maktlös :(

• Svar på tråden TRÖTT MAMMA! :(
  • EnAnonumius
    Aannoonnyymmmm skrev 2023-04-18 14:23:36 följande:

Hej! 

Jag har en tvåmånaders bebis som föddes ca tre veckor för tidigt. Han har till och från haft lite problem med magen men det har varit hanterbart och han har mestadels av tiden varit nöjd och lätt att hantera.

Min bebis blev två månader för snart en vecka sedan och de senaste dagarna har han blivit så himla missnöjd. Han sover bra på kvällarna tack och lov men under dagen är han missnöjd och gråter hela tiden till och från. Jag förstår verkligen inte problemet. Jag delammar - ammar först och ger sedan ersättning. Ibland bråkar han och vill ej ta tutten längre. Han skriker hjärtskärande och jag vet inte varför. Detta har aldrig skett innan. Har tagit tempen och det är inget sådant. Magen verkar inte strula mer än vanligt. Vad kan detta nya beteende bero på? Blir så frustrerad och känner mig så trött och maktlös :(

Baserat på det du skriver om din bebis så hade jag beställt tid hos en läkare i förstahand och in sista hand så hade jag startat en tråd på FL.

Även om du har intrycket att magen inte strular mer än vanligt så kan strulet vara av en annan karaktär än innan..
    Och med tanke på att du beskriver att din bebis skriker "hjärtskärandes" så borde ju du förstå att det är en signal att "gå till doktorn med han" även om du är en "ny mamma".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Fas)

Prata med BVC, och kolla upp så det inte är något fel. 

Med det sagt så är det väldigt vanligt med en fas runt 8 veckor då de äter, äter, äter och äter lite till, och däremellan är det gnöl och missnöje. I alla fall barn som helammar. Jag fick inte gjort något annat än amma i någon vecka när dottern var i den åldern. Det är barnets sätt att "lägga in en beställning" på ökad mjölkproduktion. 

• Aannoonnyymmmm

Som svar på ovanstående. Vi har varit i kontakt med 1177, knodd, vårdcentralen och vi var inne på barnakuten häromdagen. ALLA säger att det inte är något fel därav att jag känner mig maktlös!!! Det väl en självklarhet att man vänder sig till vården men i och med att det inte är något sådant så vill jag veta om andra delar samma erfarenhet!

• Deeru

D-dropparna man får från bvc ger magont. Jag bytte å köpte på hälsokost istället, då försvann gnölet. Sen går de igenom växtspurter när de är lite jobbigare. Googla växtfaser för bebisar. Kanske är det något du äter som ger extra strul med magen, tex mjölkprodukter, kål eller något.

Kanske någon snäll mormor/farmor/moster kan ta den lille på en promenad så du får vila en liten stund, ta en duch eller läsa en bok eller vad som helst för att ladda batterierna :)

• Anonym (Elin79)

Vissa barn är såna bara... är väl det krassa svaret.
    Det finns utvecklingsfaser som ger oro, det kan vara magdropparna. Men om BVC och läkare inte hittar något som flaggar rött så är det nog bara att dra ner på tempot hemma och se till att bebis är trygg och torr och mätt. Vagga och vyssa om det behövs. Gå promenader om hen sover gott i vagn. 
    Bra tips av någon där att ta hjälp, om en granne kan komma och diska undan i köket eller en god vän kan gå runt och vyssa bebisen om hen är ledsen så kan du vila i soffan. 

• Tow2Mater

Prova undvik mjölk och ge mjölkfri ersättning.

Ge mera ersättning, barnet kanske är hungrig och orkar inte med drisslet från tutten när han kan få flaska.

• babyplease
    Aannoonnyymmmm skrev 2023-04-18 14:23:36 följande:

Hej! 

Hej! Det är inte så att det kan vara amningsvägran? Det sker runt 8 veckor ca. Alla barn är olika, men det brukar vara övergående.

Jag tipsar varmt om Amningshjälpens slutna grupp på FB, den är makalöst bra och den har hjälpmammor som är utbildade som svarar, plus att det också sitter både kunniga vanliga mammor men också personer som frågar saker där inne.

Den gruppen räddade mig totalt med min dotter då BB/amningsmottagningen var totalt SKIT i min stad... hade det inte varit för den gruppen och min egen envishet, hade jag nog inte ens lyckats delamma nu... Det var så pass illa att jag var tvungen att gå till terapeut efteråt pga traumat som bb och amningsmottagningen orsakade mig... -_- 

De har enormt bra länkar, bland annat till sagogrynet, babybaby och rullavagn, de bloggarna är godkända av hjälpmammorna då faktan på dessa bloggar är kollad med dem, utöver att det finns TONVIS av superbra information i deras fb grupp också! De har dessutom allt i # som man kan söka efter, vill man kan man också vara anonym där inne! :)

Bjuder på direktlänken! 

Amningshjälpens slutna grupp | Facebook

//Mamma med enormt kämpig amningsstart

Once the teacher starts asking the student for help, the student has passed the final test to master the teacher's wisdom
Svar på tråden TRÖTT MAMMA! :(