• Anonym (socfallet)

Någon som har ansökt om försörjningsstöd?

Omständigheter (dvs Försäkringskassan) kräver att jag behöver ansöka om försörjningsstöd denna månaden, vilket i sig är en jävla pina. Informationsbladet jag har fått... Lämnar en del att önska... och jag är inte helt säker på vilka uppgifter blanketterna är ute efter? Mitt socialkontor har telefontid en timme i veckan, vilket gör det mer sannolikt att vinna på Bingolotto än att kunna få tala med min handläggare.

Finns det någon här som har erfarenhet av att ansöka om försörjningsstöd som skulle kunna hjälpa mig?

Det jag klurar på är:
    1. I rutorna där jag förväntas redogöra för min inkomst specificeras det inte för vilken tidsperiod de vill ha uppgifter ifrån. Perioden jag söker för? Den senaste månaden? De tre månaderna tillbaka de vill ha kontouttdrag för? Om det är för förra månaden så låg jag ju inte under existensminimum och behövde således inte söka bistånd, utan det är fr.o.m den 25/4 jag behöver söka för. Tas det hänsyn till detta isf?

2. Jag fick en blankett där jag behöver fylla i att jag samtycker till att soc inhämtar uppgifter från en tredje part och jag uppmanas att specificera vilken tredje part. Jag har dock ingen som helst aning om var de vill inhämta uppgifter ifrån, men blanketten måste skickas med ändå. Kan man bara lämna specifikationen blank och göra det till ett generellt samtycke?

Hade uppskattat om det finns någon vänlig själ därute som kan svara!

• Svar på tråden Någon som har ansökt om försörjningsstöd?
  • Anonym (Hmmm ....)

Allt överskott du har fått de senaste 3 månaderna dras av när du ansöker. Alltså om din norm ligger på 12 tusen men du har fått 16000 de senaste 3 månaderna så får du minus 3 x 4000 när du ansöker.

Samtycke i ditt fall gäller främst FK.

• Anonym (Hmmm ....)

Du ska redogöra i rutorna för inkomst förra månaden samt vad du beräknas få denna månad.

• Anonym (socfallet)

TACK!

Så jag skall alltså fylla i samtliga inkomster från förra månaden och plussa ihop dessa med de inkomster jag kommer få nästa månad i inkomstrutorna?

• Anonym (d)

På mina blanketter står det "alla inkomster 30 dagar tillbaka innan ansökningstillfället"

Glöm inte att slänga med deklarationen =)

• Anonym (fråga?)

Du säger att du inte kan få tag på din handläggare men det behöver väl inte vara en speciell person?

Har inte din kommun någon generell ingång/telefonnummer där man kan få svar på såna här frågor? Hos oss kan man både ringa och besöka ett medborgarkontor för att få svar på såna frågor och hjälp att fylla i 

• Anonym (Kim)
    Anonym (socfallet) skrev 2023-04-17 10:45:20 följande:
    Någon som har ansökt om försörjningsstöd?

Omständigheter (dvs Försäkringskassan) kräver att jag behöver ansöka om försörjningsstöd denna månaden, vilket i sig är en jävla pina. Informationsbladet jag har fått... Lämnar en del att önska... och jag är inte helt säker på vilka uppgifter blanketterna är ute efter? Mitt socialkontor har telefontid en timme i veckan, vilket gör det mer sannolikt att vinna på Bingolotto än att kunna få tala med min handläggare.

Finns det någon här som har erfarenhet av att ansöka om försörjningsstöd som skulle kunna hjälpa mig?

Det jag klurar på är:
    1. I rutorna där jag förväntas redogöra för min inkomst specificeras det inte för vilken tidsperiod de vill ha uppgifter ifrån. Perioden jag söker för? Den senaste månaden? De tre månaderna tillbaka de vill ha kontouttdrag för? Om det är för förra månaden så låg jag ju inte under existensminimum och behövde således inte söka bistånd, utan det är fr.o.m den 25/4 jag behöver söka för. Tas det hänsyn till detta isf?

2. Jag fick en blankett där jag behöver fylla i att jag samtycker till att soc inhämtar uppgifter från en tredje part och jag uppmanas att specificera vilken tredje part. Jag har dock ingen som helst aning om var de vill inhämta uppgifter ifrån, men blanketten måste skickas med ändå. Kan man bara lämna specifikationen blank och göra det till ett generellt samtycke?

Hade uppskattat om det finns någon vänlig själ därute som kan svara!

1. Där du ska fylla i inkomster, finns det inte flera kolumner där? Det brukar det göra på en nyansökan då man normalt vill ha inkomsterna 3 månader tillbaka precis som kontoutdraget.
    2. Finns inte här heller några "rutor" med olika instanser? Konstigt i så fall, det är ju det vanliga och har varit så på alla kontor jag arbetat på. Om du själv ska fylla i så skulle jag rekommendera dig att skriva vården, Försäkringskassan, arbetsförmedlingen och Skatteverket. Det kan vara ett generellt medgivande men då är de inte uppdaterade på ditt kontor för det "får" man inte ha.

När du ansökt så gör man en "bakåtberäkning" precis som en annan skrivit längre upp. Däremot så ska man inte räkna av överskottet, eftersom du som ny inte kan förväntas veta hur mycket normen är och därmed inte kan förväntas leva efter den heller. Och lite andra omständigheter. Såvida det inte rör sig om någon som haft försörjningsstöd tidigare, då är det en annan sak, men det har inte du verkar det som.
  • Anonym (socfallet)
    Anonym (d) skrev 2023-04-17 12:42:51 följande:

På mina blanketter står det "alla inkomster 30 dagar tillbaka innan ansökningstillfället"

Glöm inte att slänga med deklarationen =)

Tack!!! Har finkammat varenda millimeter av papprena jag fick flera gånger och det står rakt ingenstans från vilken period de vill ha inkomstuppgifter ifrån. Ironiskt nog måste jag också skriva under en blankett där jag går i god för att jag förstår informationen jag har fått och det kan jag definitivt inte göra med gott samvete. Tyst
  • Anonym (socfallet)
    Anonym (Kim) skrev 2023-04-17 13:31:54 följande:
    1. Där du ska fylla i inkomster, finns det inte flera kolumner där? Det brukar det göra på en nyansökan då man normalt vill ha inkomsterna 3 månader tillbaka precis som kontoutdraget.
    2. Finns inte här heller några "rutor" med olika instanser? Konstigt i så fall, det är ju det vanliga och har varit så på alla kontor jag arbetat på. Om du själv ska fylla i så skulle jag rekommendera dig att skriva vården, Försäkringskassan, arbetsförmedlingen och Skatteverket. Det kan vara ett generellt medgivande men då är de inte uppdaterade på ditt kontor för det "får" man inte ha.

När du ansökt så gör man en "bakåtberäkning" precis som en annan skrivit längre upp. Däremot så ska man inte räkna av överskottet, eftersom du som ny inte kan förväntas veta hur mycket normen är och därmed inte kan förväntas leva efter den heller. Och lite andra omständigheter. Såvida det inte rör sig om någon som haft försörjningsstöd tidigare, då är det en annan sak, men det har inte du verkar det som.
    1. Finns bara två kolumner. En för mig, en för en eventuell medsökande. Varje rad är för en specifik typ av inkomst: lön, bostadsbidrag, Swishinbetalningar etc, så jag har fått pressa in pyttesiffror för att få rum med allt.

2. Det gör det inte. Det är ett papper där jag ombeds skriva i vilken instans (och endast en instans per papper, tydligen), hur länge samtycket gäller och vad för information de får ta del av, alternativt lämna ut. På blanketten där jag skall redogöra för min inkomst så står det att jag vid underskrift samtycker till att de får hämta information från bl.a Skatteverket och Försäkringskassan, så jag begriper verkligen inte vad den andra blanketten skall vara till för. Förutom privat psykolog så har jag dessutom ingen kontakt med någon vårdinstans.

Tack för informationen!
Svar på tråden Någon som har ansökt om försörjningsstöd?