• Anonym (Ldrtxx)

Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?

Hej

Jag har en kollega som har berättat för mig att han tar amfetamin och kokain på helgerna "på kul". Enbart då och då, enligt honom. Men ibland när han kommit tillbaka från lunchen  (innan han gick på lunch var han sur och irritabel) är han väldigt speedad, pratar snabbt och oavbrutet och är jätte- jätteglad.

Grejen är också den att han JÄMT är sjuk från jobbet. På sistone har det varit varje vecka. Han ska alltid gå tidigare och/eller jobba hemifrån pga. otaliga ursäkter.
    Han har också lånat pengar från mig och massor av andra, lönen tar slut samma dag som den kommer in på kontot.

Ska jag berätta för chefen? Känner mig som en skvallerbyttaRynkar på näsan det här är en kille i 30-årsåldern som är superschysst.

• Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?
  • Anonym (...)

Jag hade berättat. 

• EpicF

Ja, det tycker jag du ska göra. Samt anmäla till polisen. 

• Anonym (I)

Ja om någon tar kokain så kontaktar man polisen

• klyban
    Anonym (Ldrtxx) skrev 2023-04-17 10:27:39 följande:
    Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?

Hej

Jag har en kollega som har berättat för mig att han tar amfetamin och kokain på helgerna "på kul". Enbart då och då, enligt honom. Men ibland när han kommit tillbaka från lunchen  (innan han gick på lunch var han sur och irritabel) är han väldigt speedad, pratar snabbt och oavbrutet och är jätte- jätteglad.

Grejen är också den att han JÄMT är sjuk från jobbet. På sistone har det varit varje vecka. Han ska alltid gå tidigare och/eller jobba hemifrån pga. otaliga ursäkter.
    Han har också lånat pengar från mig och massor av andra, lönen tar slut samma dag som den kommer in på kontot.

Ska jag berätta för chefen? Känner mig som en skvallerbyttaRynkar på näsan det här är en kille i 30-årsåldern som är superschysst.

Kom ihåg att det kan medföra en risk för dig om du gör, men är du villig ta den risken, sure kör bara.
    Men bli inte förvånad senare om det blir aggressioner, för det är en möjlighet.

Låna inte ut mer pengar, för det låter som hens ekonomi är nära kollaps.

Jag tror detta löser sig av sig självt rätt snart och om hen är sjuk så ofta.
    Och man ska alltid iakttaga försiktig med denna typen av människor, då de är irrationella i sitt beteende om de får svåra motgångar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ldrtxx)

Fast jag har ju inga konkreta bevis att han knarkar på jobbet. Jag har aldrig varit i kontakt med narkotikapåverkade personer förut, så tänker att jag kanske läser in nåt som inte stämmer...

• EpicF
    Anonym (Ldrtxx) skrev 2023-04-17 10:52:25 följande:

Fast jag har ju inga konkreta bevis att han knarkar på jobbet. Jag har aldrig varit i kontakt med narkotikapåverkade personer förut, så tänker att jag kanske läser in nåt som inte stämmer...

Om du vet att jan tar kokain så kan du anmäla det till polisen. De gör sitt och chefen får förmodligen veta ändå. 
  • Anonym (I)
    Anonym (Ldrtxx) skrev 2023-04-17 10:52:25 följande:

Fast även om han tar bara på helgen så kan det påverka hans mående och därmed arbetet 
  • Anonym (Pissprov)

På mitt jobb var det en väldigt lik situation. Kontakta chefen och berätta om dina misstankar, du kan va anonym. Chefen kommer fram till när ett pissprov ska göras, tex efter lunch. 
    På mitt jobb har vi random salivtest men även pissprov vid misstanke. Jobbar inom läkemedel så det är något som görs då och då. Har kollegan berättat för fler så vet den inte vem som tipsat..

• Anonym (Fisk)

Många är skriker att ringa polisen. Jag tycker snarare att det är viktigare att du kontaktar chefen och din kollega får vård. Det sista en person med missbruk är att hamna hos polisen med alla dessa följder. Men om erat jobb plockar upp kollegan, har samtal och ger stöd kanske personen hittar tillbaka. 

• klyban
    EpicF skrev 2023-04-17 10:55:01 följande:
    Om du vet att jan tar kokain så kan du anmäla det till polisen. De gör sitt och chefen får förmodligen veta ändå. 

De kommer inte bry sig över konsumtion, kanske de gjorde för typ 10år sedan.
    Nu inte så mycket alls, de har större fiskar att fritera än en sketen drogkonsument.

Enda är väl om man ringer in en drograttfylla, då kanske de engagera sig.
    Eller om fordon framförs i arbetet, enda är väl om det är barn, då brukar de komma rätt snabbt.
    Annars inte alls, och chansen de kommer är mycket liten, då de har slutat bry sig om denna del pga de har större problem.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Ska jag berätta för chefen att kollegan tar droger?