Vårdnadshavare
Jag har vårdnaden om vår son då vi planerar att jag ska ta ut hela fl-ledigheten. Dock undrar jag om vi gifter oss om det påverkar? Vi vill gifta oss men ska vi vänta tills föräldraledigheten är över?
Jag har vårdnaden om vår son då vi planerar att jag ska ta ut hela fl-ledigheten. Dock undrar jag om vi gifter oss om det påverkar? Vi vill gifta oss men ska vi vänta tills föräldraledigheten är över?
När ni gifter er får ni bägge vårdnaden.
Är vid barnets födelse mamman gift med en man, ska denne som huvudregel anses som barnets far (1 kap 1 § FB). Barnet står från födelsen under vårdnad av båda föräldrarna, om dessa är gifta med varandra, och i annat fall av mamman ensam. Ingår föräldrarna senare äktenskap med varandra, står barnet från den tidpunkten under vårdnad av dem båda, om inte en domstol dessförinnan har gett vårdnaden åt en eller två särskild förordnade vårdnadshavare (6 kap 3 § första stycket FB).