• Anonym (Risker)

Köpa in sig i hus

Hej! 
    Jat har varit tillsammans med en man sedan några år tillbaka. Vi har båda barn på varsitt håll men inga gemensamma. 

nu vill vi flytta ihop och han har erbjudit mig att köpa in sig i hans hus ganska förmånligt. Jag skulle få köpa in mig till 50% på ett dyrt hus som han ägt länge. han har väldigt lite lån pga gick in med en stor summa och det var länge sedan han köpte det. För att kunna köpa in mig till hälften så måste jag låna 4 miljoner kr. Utöver det går jag in med 2 miljoner kontant som blir över när jag säljer min bostadsrätt. Dvs totalt går jag in med 6 miljoner. 

Huset är värt mer än det dubbla så det är väl en bra deal så. Men finns Det några risker med att låna så mycket förutom räntan? jag behöver inte amortera pga husets övervärde. Men finns det några andra risker. 

min lön Ska klara kostnaderna men han kommer ha betydligt bättre ekonomi än mig. 

• Svar på tråden Köpa in sig i hus
  • Anonym (F)

Vänta, menar du att han äger ett hus som är värt mer än 12 miljoner...? Är detta värderat av mäklare eller vem har satt summan?

• Anonym (Risker)
    Anonym (F) skrev 2023-04-15 20:51:50 följande:

Vänta, menar du att han äger ett hus som är värt mer än 12 miljoner...? Är detta värderat av mäklare eller vem har satt summan?

Ja. Ingen uppseendeväckande summa där vi bor (dessvärre)  och mäklare har givetvis värderat. 
  • Anonym (Risker)
    Anonym (Me) skrev 2023-04-15 20:57:46 följande:

Han kan liva loppan å du får betala skaplig räntan på 4 mille. Så ni kommer säkert  börja bråka om pengar varje gång ni ska göra något, han kanske ska va ensam ägare å du betalar en hyra son ni kommer överens om , istället för att bara ligga å ge banken ränta !

Mina boendekostnader blir ungefär samma som för den bostaden jag har idag. Kanske lite mindre till och med pga ingen amortering och han har erbjudit sig att betala omkostnader så som el, sophämtning osv. Och hur delar man upp kostnaderna om han fortsätter äga huset själv? Dessutom vill vi båda att jag ska känna att det är lika mycket mitt som hans. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Risker) skrev 2023-04-15 21:02:18 följande:
    Mina boendekostnader blir ungefär samma som för den bostaden jag har idag. Kanske lite mindre till och med pga ingen amortering och han har erbjudit sig att betala omkostnader så som el, sophämtning osv. Och hur delar man upp kostnaderna om han fortsätter äga huset själv? Dessutom vill vi båda att jag ska känna att det är lika mycket mitt som hans. 
    Om du ska bo där utan att äga så kan man titta på löpande kostnader, dvs el, internet, vatten, sophämtning, uppvärmning och din del av lån/amortering för huset per månad. Fler kostnader kommer jag inte på, men du förstår poängen.

En sak till, om ni går isär så blir det väldigt mycket enklare om han slipper köpa ut dig.
  • Anonym (Risker)
    Anonym (F) skrev 2023-04-15 21:07:40 följande:
    Om du ska bo där utan att äga så kan man titta på löpande kostnader, dvs el, internet, vatten, sophämtning, uppvärmning och din del av lån/amortering för huset per månad. Fler kostnader kommer jag inte på, men du förstår poängen.

En sak till, om ni går isär så blir det väldigt mycket enklare om han slipper köpa ut dig.

Nu amorterar han inte men det låter ju helt sjukt Att amortera på ett lån som inte är ens eget. ränta absolut, men inte amortering. 

Känns som att det skulle vara väldigt opersonligt att bo ihop genom att bara betala in sig i hans omkostnader. Vad händer tex om huset behöver renoveras. Ska han betala allt det? Jag kan ju inte lägga pengar på ett hus som inte är mitt. Och såna beslut vill jag gärna vara med och ta. 

• Anonym (Risker)
    Anonym (Me) skrev 2023-04-15 21:11:10 följande:

Ja ja tänker att man skulle kunna skriva typ ett avtal på hyra som e amotering till han. Så räntan till banken e amortering till han istället. Om du e med hur ja tänker slippa ga bort pengar till banken , dit ägande ökar då i procent unter tiden !

Hmmm. Smart upplägg. Hur skulle det funka mer exakt? 
  • Anonym (F)
    Anonym (Risker) skrev 2023-04-15 21:14:11 följande:

Nu amorterar han inte men det låter ju helt sjukt Att amortera på ett lån som inte är ens eget. ränta absolut, men inte amortering. 

Känns som att det skulle vara väldigt opersonligt att bo ihop genom att bara betala in sig i hans omkostnader. Vad händer tex om huset behöver renoveras. Ska han betala allt det? Jag kan ju inte lägga pengar på ett hus som inte är mitt. Och såna beslut vill jag gärna vara med och ta. 

Nej det är inte alls sjukt. Det är vad huset kostar per månad, ska du bo där så ska ni väl dela husets utgifter?

Ja om han äger huset själv och det behöver renoveras skulle jag förvänta mig att han betalar reparationer för SITT hus själv.

En annan fråga, har du tagit reda på om du skulle få låna fyra miljoner?
  • Tow2Mater

Du kommer aldrig att äga del av huset om du inte amorterar. Ditt lån kommer aldrig bli mindre om du inte amorterar. Hur kan man ens fundera på att ta lån som man inte amorterar på, vansinnigt.

• Anonym (Risker)
    Anonym (F) skrev 2023-04-15 21:16:57 följande:
    Nej det är inte alls sjukt. Det är vad huset kostar per månad, ska du bo där så ska ni väl dela husets utgifter?

Ja om han äger huset själv och det behöver renoveras skulle jag förvänta mig att han betalar reparationer för SITT hus själv.

En annan fråga, har du tagit reda på om du skulle få låna fyra miljoner?

Ja det ser ljust Ut med lånet om man ser till husets värde Och min inkomst. Men har inte sökt skarpt lånelöfte än. Vill vänta med det tills vi Är säkra på Att vi vill det. 

tycker Det låter krångligt att betala till honom för omkostnader. Blir ju inte vårt hem på samma sätt då. Har nog hellre lite sämre ekonomi än honom än att känna mig inneboende i hans hem. 

Ett annat alternativ är att sälja hans hus och köpa ett gemensamt som är Lite billigare men han vill gärna bo kvar Vilket jag förstår. Det är också därför han är snäll och låter mig köpa mig in billigare än faktiska värdet. Men funderar på om jag skulle kunna äga typ 30% och låna mindre 

hur funkar det rent praktiskt med lånen? vi Kommer ju ha olika stora lån. Men antar det behöver vara samma bank? 

• Anonym (Risker)
    Tow2Mater skrev 2023-04-15 21:25:45 följande:

Du kommer aldrig att äga del av huset om du inte amorterar. Ditt lån kommer aldrig bli mindre om du inte amorterar. Hur kan man ens fundera på att ta lån som man inte amorterar på, vansinnigt.

Jag går ju in med 2 miljoner kontant och min del av huset skulle vara värd m än 6 miljoner.men amorteringen räknas väl på husets fulla värde och lån? 
Svar på tråden Köpa in sig i hus