• Anonym (T)

Vet inte hur jag ska reparera mitt misslyckande som förälder

Pappan till mitt barn blev våldsam mot mig under graviditeten. Jag lämnade honom men han fortsatte hota, trakassera och göra livet till ett helvete för mig.

Jag polisanmälde och gick igenom otaliga tvister i rätten för att skydda barnet från honom. Han spårade ur alltmer och rätten såg honom som ett hot även mot barnet. 

Jag hade nästan inget stöd medan allt det här pågick. Jag levde som i en skräckfilm eftersom pappan ringde dygnet runt och stod utanför mitt hus om nätterna. Trots att han var dömd för brott mot mig fick han inget kontaktförbud. Trakasserierna ha pågått i nästan 15 år men han har bara fått kontaktförbud en gång, 

Jag var väldigt lycklig över mitt barn och vi hade ett bra liv trots allt. Vi har alltid haft kul ihop och gjort en massa roliga saker tillsammans. Jag prioriterade barnet framför allt. Jag la all min tid, kärlek och resurser på barnet. 

Samtidigt kämpade jag med PTSD. Jag hade svåra sömnproblem och var på helspänn nästan jämt. Jag kunde få utbrott när stressen blev för mycket, aldrig på barnet men h*n var ju tyvärr där.

Jag har aldrig skrikit eller sagt elakheter åt barnet. Jag har världens tålamod med barnet men situationen, som förvärrades med tragedier och sjukdomar i min familj, gjorde att jag bara bröt ihop ibland.  

Jag avskydde mig själv för det. Vi pratade om det och jag sa förstås förlåt. Jag gick i terapi för att få verktyg att hantera utbrotten men eftersom situationen med exet aldrig tog slut var det svårt ändå. 

Det finns inga ursäkter. Nu när mitt barn snart är vuxen pratar vi om det när h*n vill. Jag går aldrig i försvar, även om det h*n säger inte stämmer ibland, utan h*n måste få äga sin egen upplevelse. 

Jag såg också till att h*n fick en psykologkontakt för att kunna prata om det med en utomstående frikopplad från mig. 

Numera vet h*n varför jag mådde som jag gjorde då. Tyvärr har pappan börjat hota och trakassera även barnet (också polisanmält), så h*n förstår mer om hur min tillvaro såg ut då.

När vi blir osams ibland om vardagliga saker som städning och läxor utan bråk och skrik så kan h*n dra upp det här med utbrotten. Jag förstår att det kan vara en association så jag lyssnar bara och säger förlåt, men ibland känns det som om h*n använder det emot mig eftersom h*n vet att det tar hårt och att jag känner en enorm skuld över det. 

H*n kan till exempel säga att jag aldrig har sagt förlåt för det, vilket alltså inte alls stämmer. Jag har lyssnat och sagt förlåt otaliga gånger och jag kommer alltid att säga förlåt om h*n tar upp det igen. 

Jag vet inte hur jag ska reparera det här. Jag har funderat på om vi ska gå i terapi tillsammans men h*n är inte intresserad av det. Jag tror att det skulle vara bra om h*n fick ta upp det och sätta ord på sina känslor under lugna former. 

Har ni några råd? Jag säger inte det till barnet men jag mår så fruktansvärt dåligt varje gång h*n tar upp det. Jag vet inte vad jag ska göra. Det går kanske inte att reparera men jag vill göra allt jag kan. 

• Svar på tråden Vet inte hur jag ska reparera mitt misslyckande som förälder
  • Anonym (Nio)

Allting du beskriver verkar ju vara bevis, som du borde ta till dig, att du gör det du kan som förälder. Då, under läkningen och nu. Du har ordnat kontaktperson åt ditt barn, det är ett jättebra första steg precis som du säger. Barnet kommer få nytt av det verkligen. Du själv har/går i terapi och är medveten om den påföljd (PTSD) har blivit, varför och du jobbar på det dagligen. Du "låter" ditt barn säga och tänka för sig själv. Även om allt inte är rättvist eller helt korrekt. Det är också ett viktigt moment som förälder. Du gör det du kan och så klart behövs det tid och mognad hos ditt barn (som kommer med ålder ju) för att själv kunna få bättre uppfattning men också inte använda saker och ting emot. Det gör ju barn/ungdomar. Är det en vuxen över 30 så är de så klart andra premisser men låter som det kanske är en ung vuxen? 

Oavsett. Det kommer lugna ner sig. Fortsätt ha ditt mogna och fina tänk så kan du bära med dig gott samvete! Du vet sanningen och det finns alltid något man kunnat gjort annorlunda men ärligt, i ditt fall har du ju faktiskt gjort det allra bästa möjliga för att hjälpa dig och göra det bästa för ditt barn. Det är få förunnat kan jag säga. 

Ta hand om dig själv extra mycket och fokusera på att hitta din livsglädje igen. 

Jag beklagar den sorg ni fått gå igenom. Kanske det finns andra vägar att gå för att få beständigt kontaktförbud då det verkar vara en allvarlig brottslig person. 

Styrkekram 

• Anonym (Nio)
    Anonym (Nio) skrev 2023-04-26 20:18:11 följande:

Allting du beskriver verkar ju vara bevis, som du borde ta till dig, att du gör det du kan som förälder. Då, under läkningen och nu. Du har ordnat kontaktperson åt ditt barn, det är ett jättebra första steg precis som du säger. Barnet kommer få nytt av det verkligen. Du själv har/går i terapi och är medveten om den påföljd (PTSD) har blivit, varför och du jobbar på det dagligen. Du "låter" ditt barn säga och tänka för sig själv. Även om allt inte är rättvist eller helt korrekt. Det är också ett viktigt moment som förälder. Du gör det du kan och så klart behövs det tid och mognad hos ditt barn (som kommer med ålder ju) för att själv kunna få bättre uppfattning men också inte använda saker och ting emot. Det gör ju barn/ungdomar. Är det en vuxen över 30 så är de så klart andra premisser men låter som det kanske är en ung vuxen? 

Oavsett. Det kommer lugna ner sig. Fortsätt ha ditt mogna och fina tänk så kan du bära med dig gott samvete! Du vet sanningen och det finns alltid något man kunnat gjort annorlunda men ärligt, i ditt fall har du ju faktiskt gjort det allra bästa möjliga för att hjälpa dig och göra det bästa för ditt barn. Det är få förunnat kan jag säga. 

Ta hand om dig själv extra mycket och fokusera på att hitta din livsglädje igen. 

Jag beklagar den sorg ni fått gå igenom. Kanske det finns andra vägar att gå för att få beständigt kontaktförbud då det verkar vara en allvarlig brottslig person. 

Styrkekram 

Jag menade så klart skillnad på en ung vuxen som inte mognat där riktigt ännu och en som är vuxen vuxen på riktigt. 
Svar på tråden Vet inte hur jag ska reparera mitt misslyckande som förälder