• Anonym (Studentmamma)

Hur göra med gäster som inte kan komma

Vår dotter tar studenten i juni.
    Vi har liten bekantskapskrets och står i valet hur vi ska göra. De som kan komma på student-utspringet vid skolan kan inte komma hem till oss efter på mottagning pga av att vi har ett husdjur (hund som kan uppföra sig och aldrig skadat någon). De kan heller inte sitta ute i vår trädgård pga detta. Jag förstår inte varför det inte går i trädgården egentligen men vet sedan tidigare att de har bestämda åsikter. De säger att en av dem har allergi men vet även att de inte uppskattar djur.

Undrar nu om vi borde ordna något på annan plats? Restaurang? Vill inte att det ska se snålt ut eller att vår dotter ska få dåligt minne av sin student. Alla andra verkar ha mottagning i hemmet. 

• Svar på tråden Hur göra med gäster som inte kan komma
  • Anonym (nja)

De vet ju förutsättningarna, och väljer att tacka nej till att komma hem till er. De kan komma på utspringet. Om dottern är väldigt nära dem kanske en fika på ett café kan vara påkallat men annars, nä.

• Anonym (ööö)

Fråga dottern. Är det viktigt för henne att just de gästerna kan vara med = ordna annan lokal. 
    Är det viktigt för henne att vara just hemma = acceptera att inte alla gäster kan komma. 

Vad andra gör spelar väl egentligen ingen roll? 

Jag förstår det där med hund. Min partner är superallergisk och därför åker vi inte till vissa släktingar, för att de har hund. 

• Anonym (Studentmamma)
    Anonym (ööö) skrev 2023-04-15 06:33:09 följande:

Fråga dottern. Är det viktigt för henne att just de gästerna kan vara med = ordna annan lokal. 
    Är det viktigt för henne att vara just hemma = acceptera att inte alla gäster kan komma. 

Vad andra gör spelar väl egentligen ingen roll? 

Jag förstår det där med hund. Min partner är superallergisk och därför åker vi inte till vissa släktingar, för att de har hund. 

Det är våra enda gäster. Om vi inte ordnar något blir det bara vi föräldrar och dottern. Känns svårt att komma på vad man ska boka istället. På kvällen ska hon ut med vänner och på dagtid finns inga restauranger öppna förutom lunchrestauranger och cafeer med liten yta.
  • Limajo

Det finns väl andra alternativ också, särskilt om ni inte är så många. Picknick i en park?

• Anonym (Studentmamma)
    Limajo skrev 2023-04-15 06:42:53 följande:

Det finns väl andra alternativ också, särskilt om ni inte är så många. Picknick i en park?

Har haft det som plan men dottern är orolig för hur vi gör om det blir dåligt väder. Eventuellt får det bli så att vi tar med bubbel och fina glas och bara skålar för henne på stående fot. Sedan äter vi i familjen en finare lunch hemma. Vill göra det till en minnesvärd dag. 
  • Anonym (hopp)

Tycker det låter bra att skåla på stående fot. Tror det viktiga för er dotter är just ni, hennes föräldrar, sen kommer säkert gänget av kompisar förbi när ni är hemma och sen drar hon vidare. Jag minns bara bitar av min egen student eftersom jag var inte helt nykter. Hon vet ju om hur problematiskt det är annars med just de här andra ni umgås med så hon blir väl knappast besviken att det än en gång är problematiskt. 

• Anonym (Studentmamma)
    Anonym (...) skrev 2023-04-15 07:32:12 följande:

Skaffa hundvakt?

De kommer inte ändå pga att hunden varit här. Ska jag vara ärlig så tror jag att det ligger något annat bakom. Magkänsla. De är allmänt svåra så inget jag kan ta upp. Min man vägrar. Det är hans släkt. 
  • Anonym (Studentmamma)
    Anonym (hopp) skrev 2023-04-15 07:39:24 följande:

Tycker det låter bra att skåla på stående fot. Tror det viktiga för er dotter är just ni, hennes föräldrar, sen kommer säkert gänget av kompisar förbi när ni är hemma och sen drar hon vidare. Jag minns bara bitar av min egen student eftersom jag var inte helt nykter. Hon vet ju om hur problematiskt det är annars med just de här andra ni umgås med så hon blir väl knappast besviken att det än en gång är problematiskt. 

Tack snälla.
    Det låter kanske som en oväsentlig sak för många men är en viktig händelse för mig som jag vill göra så bra som möjligt. 
  • Anonym (Svar på tal)

Jag skulle säga att det är otroligt synd att de inte kan komma och sedan hålla firandet hemma ändå. Aldrig att jag skulle anpassa mig efter så tjuriga personer och spendera en massa pengar på annan lokal!

Jag förstår inte heller varför de inte kan vara i trädgården, hunden går ju att hålla inomhus under den korta tiden.

• Anonym (Helene)

Ska inte hennes klass göra nåt på kvällen ändå? Tänker att då är det kanske inte hela välden om ni bara gör nåt litet direkt efter hon sprungit?

• Anonym (ööö)
    Anonym (Studentmamma) skrev 2023-04-15 06:39:04 följande:
    Det är våra enda gäster. Om vi inte ordnar något blir det bara vi föräldrar och dottern. Känns svårt att komma på vad man ska boka istället. På kvällen ska hon ut med vänner och på dagtid finns inga restauranger öppna förutom lunchrestauranger och cafeer med liten yta.
    Det är väl inget fel med ett trevligt cafe? Det kan väl vara ett bra alternativ. 

Sen firar ju dottern med sina vänner och det är nog det firandet de flesta tonåringar egentligen tycker är viktigast. 
  • Anonym (Morsan)

Nej alla har inte mottagning hemma. Det beror ju på var skolan är, hur föräldrarna bor, om föräldrarna är skilda och massa saker. Vi hade fika i döttrarnas lägenhet eftersom de studerade och bodde i en annan stad. Framåt kvällen försvann de ut och vi övriga skingrades. 
    Nån mer middag hemma kvällen efter i vårt hus blev det inte eftersom vår familj är så liten så alla kom på fikat på studentdagen. 

• Anonym (Em)

Eftersom de är era enda gäster och kommer på utspringet skulle jag ordna så de kan vara med och fira och bjuda på mat. Antingen picknick i en park, nu vet ju några dagar innan hur vädret ser ut att bli, eller luncha på en trevlig restaurang/fik. 

• Core

Sådana människor slutar man umgås med. Herregud, jävla träskallar

Jag är både allergisk och är väl ingen husdjursmänniska direkt, men jag kommer väl för fan hem till folk iallafall, speciellt utomhus!? Luktar jante eller nått åt det hållet

• Anonym (Hin håle)

Fråga varför de inte kan vara med på ert firande i trädgården om hunden är inomhus? 

Sedan bryter nu självklart vänskapen med dessa efter er dotters student. 

• Anonym (Annie)

Vilka usla vänner. Såklart kan de umgås med er i er trädgård, trots allergi. Tror tyvärr det ligger något annat bakom. Tycker ni ska fira på café eller på någon bra lunchrestaurang

• Anonym (Bertha)

Tråkiga gäster!!

Vi har det så bra förspänt att vi har en gemensamhetslokal i området som man kan låna, kanske har ni något liknande hos er? 

• Anonym (Fira ensamma)

Det var det löjligaste!! 
    Är det något mer de här "vännerna" styr och ställer över gällande er familj??
    Får man en inbjudan så tackar man artigt Ja eller Nej.
    Vad är det för folk egentligen?? Verkar inte jättenära om de inte varit hemma hos er och påverkats av hunden tidigare??
    Låter inte som allergi heller. Ursäkta mig nu men är det kulturellt betingat? Låter som de avskyr hunden mest av ren princip. Annars gör man väl det bästa av situationen om man får äran att bli bortbjuden?
    Skåla på utspringet och ha sen en mysig dag med bara familjen, och hunden ska ha hedersplatsen bredvid studenten, föreslår jag! Studenten drar väl ändå iväg framåt kvällen?

• Fiona M

Bryr sig dottern så mycket om de här knepiga gästerna kommer?

Svar på tråden Hur göra med gäster som inte kan komma