• pappajb

Mobilval 4-åring

Låter kanske galet, men det finns en anledning att jag vill ge min son en egen mobil nu när han fyller 4 år!

Nämligen att hans mamma inte låter honom ringa mig när han vill.

Det jag söker är en mobil som han kan ringa videosamtal med, messenger eller facetime. 
    Och han älskar att ta foton.

Mycket mer ska mobilen helst inte kunna användas till, inga spel och helst inte surfa heller.

Finns det några alternativ alls på marknaden? 
    Eller får han nöja sig med en äldre mobil som bara klarar röstsamtal?

• Svar på tråden Mobilval 4-åring
  • Mortiscia80

En fyraåring ska så klart inte ha en mobil. Tänk efter lite, du tror väl inte på fullt allvar att mamman kommer låta honom ha den...?

Kontakta Familjerätten om hon hindrar er från att ha kontakt.

• pappajb

Förväntar mig flera svar om att ett så litet barn inte ska ha en mobil Tungan ute
    Faktum är att han redan har två 😂 Dock en iphone 3 som är avaktiverad och inte går att använda till mer än att trycka in låskod, och en uråldrig Sony som han tar foton med. 
    Men eftersom han såklart inte har koll på vad han gör i menyerna på Sony'n så söker jag en modell där han inte kan ställa med något som kostar pengar, gör mobilen obrukbar eller surfar in på något olämpligt.

• Finalisa01

Du ska givetvis prata med mamman innan du köper någon mobil till honom. förhoppningsvis är hon vettig nog och säger nej till ditt mindre genomtänkta förslag 

• pappajb

Klart hans mamma hade sagt nej till en "riktig" mobil men det struntar jag faktiskt i, eftersom hon inte låter honom ringa just mig.
    Ringa vem som helst förutom mig, det låter hon honom göra från sin mobil dagligen.

Har redan tagit upp detta på samarbetssamtal, då ljuger hon bara och säger att han inte vill ringa till mig.

• Finalisa01

Om det är hennes vecka så har du ingen som helst rätt att kräva att hon ska ringa till dig för att du ska få prata med din son. 

Du verkar ha en förkärlek till att fatta beslut i affekt.. Dags att tänka till lite och sluta vara så impulsiv om du faktiskt vill din son väl. Ett hett tips.

• BuoBä

Vissa av vårt barns kompisar har haft mobilklockor sen de var 5-6 år. Det går att ringa videosamtal med dem, men inte ta foton tror jag inte. Inte helt insatt i märken och modeller eftersom det inte varit aktuellt för oss utan jag bara sett andra barn använda dem. Det går också att programmera dem så de enbart funkar som klocka tex under skoltid. 

För foton kan han kanske fortsätta ha en gammal mobil?

• pappajb

Jag har aldrig krävt att hon ska ringa.

Kan du förklara hur du vet vad jag har förkärlek till och huruvida jag är impulsiv..? Känner du mig? 😂

Finalisa01 skrev 2023-04-14 19:17:54 följande:

Om det är hennes vecka så har du ingen som helst rätt att kräva att hon ska ringa till dig för att du ska få prata med din son. 

Du verkar ha en förkärlek till att fatta beslut i affekt.. Dags att tänka till lite och sluta vara så impulsiv om du faktiskt vill din son väl. Ett hett tips.

• Finalisa01
    pappajb skrev 2023-04-14 19:27:20 följande:

Jag har aldrig krävt att hon ska ringa.

Kan du förklara hur du vet vad jag har förkärlek till och huruvida jag är impulsiv..? Känner du mig? 😂

Hur mycket får du träffa din son? Precis, typ ingenting. Det säger rätt mycket om hur du är som person.
  • Tow2Mater
    Finalisa01 skrev 2023-04-14 19:17:54 följande:

Det är ju barnet som vill ringa.

Skulle du säga samma sak om barnet vill ringa mamma då det är hos pappa - nej du får inte ringa mamma?
  • pappajb
    BuoBä skrev 2023-04-14 19:23:17 följande:

Vissa av vårt barns kompisar har haft mobilklockor sen de var 5-6 år. Det går att ringa videosamtal med dem, men inte ta foton tror jag inte. Inte helt insatt i märken och modeller eftersom det inte varit aktuellt för oss utan jag bara sett andra barn använda dem. Det går också att programmera dem så de enbart funkar som klocka tex under skoltid. 

För foton kan han kanske fortsätta ha en gammal mobil?

Tack för tipset! får kolla runt mer och se om jag hittar modell med videosamtal! 
    Hittade en mobilklocka som kunde skicka videoklipp tidigare, och ska prata med sonen om han är intresserad av just klock-modell (Han vill ju ha allt likadant som pappa, och jag har ingen klocka hihi)
    Finalisa01 skrev 2023-04-14 19:31:15 följande:
    Hur mycket får du träffa din son? Precis, typ ingenting. Det säger rätt mycket om hur du är som person.

FYI så har jag honom nu onsdag-söndag varannan vecka. Vid årsskiftet kommer det ha utökats till varannan vecka.
    Så vad ville du påvisa..?
  • pappajb
    Tow2Mater skrev 2023-04-14 19:50:21 följande:
    Det är ju barnet som vill ringa.

Skulle du säga samma sak om barnet vill ringa mamma då det är hos pappa - nej du får inte ringa mamma?
    Tack!
    Och såklart får han ringa mamma när han är hos mig 🙂
  • Preddan

Videosamtal kräver datatrafik, alltså mobilsurf eller Wifi.

Facetime är exklusivt till Apple (Iphone) så då har du inte många val.
    Messenger (Facebook) har 13-årsgräns, men det finns Messenger Kids. Vet inte mycket om det dock.

Ska han kunna ha videosamtal behövs en smartphone och ett abbonnemang med data. Du lär inte kunna förhindra surf på den om han verkligen vill. Du får väl i så fall satsa på en telefon typ Doro - anpassad för äldre, låt oss säga teknikbegränsade, personer. 

• callmepreggoornot
    pappajb skrev 2023-04-14 19:04:48 följande:

Förväntar mig flera svar om att ett så litet barn inte ska ha en mobil Tungan ute

Det var lite för uppenbart för folkKyss
  • pappajb
    Preddan skrev 2023-04-14 20:00:07 följande:

Videosamtal kräver datatrafik, alltså mobilsurf eller Wifi.

Facetime är exklusivt till Apple (Iphone) så då har du inte många val.
    Messenger (Facebook) har 13-årsgräns, men det finns Messenger Kids. Vet inte mycket om det dock.

Ska han kunna ha videosamtal behövs en smartphone och ett abbonnemang med data. Du lär inte kunna förhindra surf på den om han verkligen vill. Du får väl i så fall satsa på en telefon typ Doro - anpassad för äldre, låt oss säga teknikbegränsade, personer. 

Jo det är nog som du skriver, men det behöver inte tvunget vara just facetime eller messenger (var kanske inte så tydligt 🙂) 

Finns ju googles motsvarighet som jag glömt namnet på, och säkert massa andra. Men problemet är ju just det där med att begränsa övrig surf osv i en "vuxentelefon" 😅

Doro eller äldre mobil är klart ett alternativ, men lite trixigt ändå när han inte kan läsa 😊
  • Mortiscia80
    pappajb skrev 2023-04-14 19:13:30 följande:

Klart hans mamma hade sagt nej till en "riktig" mobil men det struntar jag faktiskt i, eftersom hon inte låter honom ringa just mig.
    Ringa vem som helst förutom mig, det låter hon honom göra från sin mobil dagligen.

Har redan tagit upp detta på samarbetssamtal, då ljuger hon bara och säger att han inte vill ringa till mig.

Det kan också vara så att hon inte ljuger. Antingen säger han inte att han vill ringa dig för att han glömmer bort det eller så vill han faktiskt inte. Förutom då att du själv kan ha rätt, det är också en möjlighet. Om sonen säger till dig att han vill ringa under mammaveckorna är tyvärr inte detsamma som att han kommer på det när han är med mamman.
  • Drottningen1970

I vilket sammanhang berättar 4 åringen att han ville ringa dig när han var hos mamma? När du frågar?

4 åringar lever väldigt mycket i nuet och vill sällan ringa någon vågar jag påstå.

Men om du skapar frågan så säger han nog det som han uppfattar är rätt svar.

• Fliselisan
    pappajb skrev 2023-04-14 19:04:48 följande:

Förväntar mig flera svar om att ett så litet barn inte ska ha en mobil  // Tungan ute
    Faktum är att han redan har två 😂 Dock en iphone 3 som är avaktiverad och inte går att använda till mer än att trycka in låskod, och en uråldrig Sony som han tar foton med. 
    Men eftersom han såklart inte har koll på vad han gör i menyerna på Sony'n så söker jag en modell där han inte kan ställa med något som kostar pengar, gör mobilen obrukbar eller surfar in på något olämpligt.

Kanske en iPhone där du ställer in skärmtid och reglerar allt därifrån. Går att välja exakt vilken kontakt han ska kunna ringa (alltså dig) när du har skärmtiden på. Ställ in skärmtiden hela dygnet och begränsa typ allt så får du en mobil ni kan ringa FaceTime på och inget mer.
  • Spucks

Förstår inte varför så många svarar på allvar på denna uppenbarliga trolltråd. Som om en mamma som inte tillåter förskolebarnet att ringa pappan skulle plötslig rycka på axlarna och inte bryr sig vem som rings om barnet hade sin egen telefon.

• Finalisa01
    Spucks skrev 2023-04-15 07:01:02 följande:

Förstår inte varför så många svarar på allvar på denna uppenbarliga trolltråd. Som om en mamma som inte tillåter förskolebarnet att ringa pappan skulle plötslig rycka på axlarna och inte bryr sig vem som rings om barnet hade sin egen telefon.

Tror tyvärr inte att det är en trolltråd utan jag tror att pappan på riktigt tror och tycker att det låter som en klockren idé i hans mindre intelligenta huvud.
Svar på tråden Mobilval 4-åring