• Alice0321

Tacka ja till sommarjobb trots psykisk ohälsa?

Jag går i 2:an på gymnasiet och mår inte så bra (enligt de runt omkring mig). Jag har hög frånvaro, isolerar mig och kommer nog gå i långärmat resten av mitt liv. Trots detta fick jag den briljanta idén att söka sommarjobb. I veckan fick jag napp och nu ska jag alltså tacka ja eller nej. Helst av allt skulle jag vilja svara ja, jag står inte ut med ett sommarlov utan någonting nyttigt att göra. Dessutom anser jag själv inte att jag mår dåligt, tycker mest att jag är lat och dum i huvudet och tänker hela tiden att jag ska/ kommer skärpa mig. 

Men någonstans, längst in i mig, förstår jag nog att risken är stor att det inte kommer fungera, att jag kommer bete mig på exakt samma sätt som i skolan och i mitt sociala liv. Så borde jag tacka nej? Jag vill ju inte bli någon annans börda.

• Svar på tråden Tacka ja till sommarjobb trots psykisk ohälsa?
  • Ccplus

Ja det tycker jag. Jag förstår att du verkar ha lite problem med tankarna. Men det enda sättet att ta sig ur det där är att våga pröva lite nytt. Det absolut sämsta man kan göra är att inte våga misslyckas. 

Alla gör dumheter eller misstag ibland. 

• blomman 2

Klart du ska tacka JA. Det är en bra bedrift ( och ?frisk?) att försöka, det kan gå hur bra som helst. Som du säger?du kanske rent av kommer att må bättre av att vara sysselsatt. Håller tummarna för dig👍🏻 Och du?tråkig inställning folk runtomkring dig har, de ska peppa och vara glada för din skull tycker jag som tar tag i situationen trots din bakgrund. Kämpa kämpa👍🏻🙏😊

• Fiona M

Om det är ett jobb du bör kunna klara och även ger dig själv tid för vila i sommar så tror jag det är bra att ta det.

Att skolan inte funkar betyder inte att jobbet inte kommer göra det, och det är en bra sak för självförtroende och mående att känna att man klarar av saker.

Jag vet ju inget om dig, men jag tycker du dömer dig själv väl hårt.
    Var snäll mot dig själv.

Alice0321 skrev 2023-04-14 17:13:58 följande:
    Dessutom anser jag själv inte att jag mår dåligt, tycker mest att jag är lat och dum i huvudet och tänker hela tiden att jag ska/ kommer skärpa mig.

• Anonym (Frida)

När jag gick i gymnasiet så sket jag i skolan. Jag skolkade, försov mig, pluggade aldrig, glömde lämna in uppgifter i tid osv. 
    Skaffade ett extrajobb i butik och misskött mig aldrig! Kom alltid i tid, presterade bra, fick alltid mycket beröm från chefer och kunder. För mig blev mitt jobb min räddning, jag kände mig usel som inte orkade med skolan men mitt självförtroende stärktes enormt av att jag klarade jobbet så bra! 
    Skola och jobb är INTE samma sak, tveka inte att ta sommarjobbet, du klarar det! 

• Anonym (Mamma)

Tacka ja till sommarjobbet.
    Du trivs inte i skolan och att stänga in sig i rummet anar jag ger negativa handlingar.
    Nu får du en ny chans ge dig själv denna möjlighet.

Har du någon vuxenkontakt typ kurator på skolan som du kan prata med?

Tänker på en arbetskamrat som liksom din berättelse missskötte skolan och hade självskadebeteende. Nu i 30årsålden är hon en stabil mor som inte skäms för sina ärr. Det var nog just när hon var i din ålder livet var som svårast.

Svar på tråden Tacka ja till sommarjobb trots psykisk ohälsa?