-
Bor granne med en i området och kommunen känd rättshaverist.Vi bor i ett friköpt radhus som tillhör en samfällighet, alltså ingen hyresvärd eller bostadsrättsförening som stöd i ärendet.Än så länge är det bara lappar, men det ska klagas om allt hela tiden.Grillar vi en gång på sommaren så kommer det en lapp att hen stördes av röken. Badar barnen i pol på baksidan så kommer det en lapp att det är för högt ljud så hen inte kan nyttja sin baksida. Är barnen vakna på morgonen och går i trappan så är det alltid för tidigt.Hittills är det endast lappar, men vi har nog fått ett tio-tal sen vi flyttade in, oftast är det samma dravel som står.Vi har fått rådet från övriga grannar (som är super trevliga) att det är bäst att bara ignorera det. Det är inte så att är ensamt drabbade, det är flera andra grannar i området som fått lappar, vi är väl dock lite mer vakade då vi bor granne.Senaste lapparna har hen skrivit och hotat med att gå vidare med att koppla in myndighet. Vi har hört historier om att hen ringt och anmält till socialen mot en familj som bodde i området förut.Finns det något att göra i det här läget? Snart bör väl det gå under olaga hot alternativt trakasserier och ofredande?Vi har försökt prata med personen men det går inte att nå fram.Vi är inte intresserade av att dra igång någon konflikt utan vill bara fortsätta leva ett vanligt familjeliv där vi inte ska behöva känna den här psykiska tyngden.
-
Svar på tråden Granne med en rättshaverist
-
Ignorera
Spara lapparna -
Mitt råd också.Daisy28 skrev 2023-04-14 10:36:21 följande:
Ignorera
Spara lapparna
-
Spara lapparna och skriv själv en anteckning vilken dag det gällde och vad ni gjort. Bättre för mycket fakta än för lite om grannen drar det vidare. Såna där ska ju f.ö helst bo ensamma i skogen med minst 1 km till närmaste granne för bland folk passar de ju inte.
-
Daisy28 skrev 2023-04-14 10:36:21 följande:
Ignorera
Spara lapparna
Det är detta vi gör i dagsläget. Antar att man helt enkelt får lära sig leva med det? Vi har slutat läsa lapparna utan lägger dem bara i en låda. Utgår från att det aldrig kommer ta slut men förhoppningsvis inte eskalera?Medborgare skrev 2023-04-14 10:43:44 följande:Mitt råd också.Varje brev är datummärkt så det sköter hen så bra själv :)Pimpinellan skrev 2023-04-14 14:24:59 följande:Spara lapparna och skriv själv en anteckning vilken dag det gällde och vad ni gjort. Bättre för mycket fakta än för lite om grannen drar det vidare. Såna där ska ju f.ö helst bo ensamma i skogen med minst 1 km till närmaste granne för bland folk passar de ju inte.
Vi gör inget speciellt, de som bodde här innan oss var ju ett äldre par som hade vuxna barn så jag förstår att det helt plötsligt blir mer livat när en barnfamilj flyttar in.
Tror vi gjort så mycket vi kunnat från vår sida för att försöka ljuddämpa. Installerat matta i trappan, ljudabsorberande gardiner och hängt upp större tavlor. Barn kommer vara barn och de kan inte vara knäpptysta dygnet runt, men de växer ju upp.
-
Som jag ser det har ni två val. Antingen ger ni upp och flyttar, eller så lär ni er att rycka på axlarna åt dessa lappar och hot (men, spara dem som någon annan sade). Personen i fråga är uppenbarligen inte riktigt normal, och trots allt går arga lappar och hot om anmälningar att ignorera. Trivs ni i huset i övrigt kanske ni kan stå ut med arga lappar ibland, ungefär som att man lära sig att stå ut med att bo nära järnvägsspår eller att rådjuren förstör vissa saker i trädgården.
-
Vad ska personen anmäla till socialtjänsten? Att barnen badar i pool? Att de låter när de går i trappa?
Jag är en person som ignorerar men till en viss gräns. Skulle personen anmäla till socialtjänsten hade jag tagit reda på om det personen gör är olagligt (trakasseri som du själv skriver) och polisanmält. Det kan vara så att den här grannen har fått hållas utan att någon har satt ner foten på allvar och att hen låter er vara ifred om ni gör det. Finns så klart inga garantier men någonstans får det ju vara nog. -
Mitt råd är att spara varenda lapp och skriv datum på dem. När det samlats en hög tar ni dem till polisen och anmäler för trakasserier. I längden lär ni behöva flytta ändå, tyvärr.
-
Jag hade tagit med mig lapparna och ringt på hos grannen, frågat vad han har för problem och vad han håller på med. Låter som en granne som vet att andra är rädda för honom. Tala om för grannen att du anmäler till polisen om trakasserier om han fortsätter, vilket han kommer göra om du fortsätter ducka.
Jag hade en granne som störde sig på att jag parkerade bilen på gatan utanför huset. Det råder ej parkeringsförbud och bilen stod ej i vägen. Kärringen stannade sin egen bil utanför huset en dag och skrek till mig på tomten att flytta på bilen, hon hytte med näven och var riktigt otrevlig. Först var jag vänlig och förklarade att man visst får parkera där jag stod, då kallade hon mig några fula ord och sa att jag var en idiot. Tyvärr behöver man ibland bemöta sådana människor på samma sätt som de är mot andra, så jag höjde rösten och sa att hon kunde ta ut sitt dåliga humör på någon annan, och beklagade hennes svårigheter i livet, sa att det var synd om henne som inte hade roligare i livet än att gnälla på andra. Efter det har jag inte hört ett ord från henne. -
Sluta titta på filmen "En man som heter Ove" och skapa snyft-trådar därefter!
OM nu detta ändå skulle vara sant; Släng lapparna och fortsätt leva ert liv! Vad är ni rädda för? Ingen kommer och hämtar era barn för att ni grillar. Ni kommer inte få sitta i fängelse för att barnen badar eller leker. Ignorera bara! Inget kommer hända! -
Ja, är nog det enda man kan göra.Daisy28 skrev 2023-04-14 10:36:21 följande:
Ignorera
Spara lapparna
Går knappast att omvända stollepellen till att bli "normal".
Det är helt enkelt hans liv att hitta fel och påpeka dem.