Dalkarl2023 skrev 2023-04-12 10:36:52 följande:
Relation med någon som tar astmamedicin?
Någon här som har en relation med en partner/person som tar astmamedicin?
Finns det fler som blir påverkad av medicinen mot astma och känner av den? Särskilt efter kyssar och intimt umgänge med den andra partnern?
Jag blir starkt påverkad och det känns inte bra...får metallsmak i munnen, lätt rethosta och tungan känns märklig, på ett vis som inte går att förklara.
Någon mer som upplever samma sak?
Med 'astmamedicin', menar du olika typer av inhalatorer?
Det enda jag kan komma på är att du är allergisk/känslig mot något av innehållsämnena.
Och, det låter märkligt ändå att du skulle känna av den, om inte din partner tagit en dos precis innan kyssen. Även då är det relativt lite som är kvar i munnen, det mesta hamnar ju i luftrören (om den används korrekt). Tycker du att det är obehagligt, kan du ju be din partner att skölja munnen efter att hon tagit en dos. Känner du fortfarande av det, är det troligen inte partnerns medicin som spökar.
Du kan ju kolla FASS efter biverkningar för just den medicin din partner använder. På rak arm vet jag att saker som konstig smak, kramper, irritation i mun med mera är relativt vanliga biverkningar för flera av de olika aktiva substanserna på marknaden, men inte rethosta eller att tungan känns konstig.