• Anonym (…)

Miljonär men fattig

Jag växte upp väldigt fattigt. Vi levde på existensminimum. Hade varken hus eller bil, delade på ett sovrum. Min ensamstående mamma åt rester från min tallrik för att vi inte hade råd att slänga något. Vi åkte aldrig på semester med undantag från en sommar då hon lyckades skramla ihop pengar så vi kunde åka till Stockholm.

Jag har pluggat länge, arbetat hårt och har nu 1,3 miljoner på sparkontot, äger en bil utan lån, har ett hus som är värt betydligt mer än vad vi har lån på. Min man har nästan lika mycket sparat som jag. Trots det ser jag mig som fattig. Jag får ångest av att ens köpa kläder  för 1000 kr till mig själv. Köper den allra billigaste maten och oroar mig konstant. Vi väntar nu vårt tredje barn och jag har panik över hur vår ekonomi kommer påverkas. Hur arbetar jag bort känslan av att känna mig fattig och börjar leva utan oro? 

• Svar på tråden Miljonär men fattig
  • Anonym (m.ö öL)
    Anonym (?) skrev 2023-04-11 17:37:12 följande:
    Miljonär men fattig

Jag växte upp väldigt fattigt. Vi levde på existensminimum. Hade varken hus eller bil, delade på ett sovrum. Min ensamstående mamma åt rester från min tallrik för att vi inte hade råd att slänga något. Vi åkte aldrig på semester med undantag från en sommar då hon lyckades skramla ihop pengar så vi kunde åka till Stockholm.

Jag har pluggat länge, arbetat hårt och har nu 1,3 miljoner på sparkontot, äger en bil utan lån, har ett hus som är värt betydligt mer än vad vi har lån på. Min man har nästan lika mycket sparat som jag. Trots det ser jag mig som fattig. Jag får ångest av att ens köpa kläder  för 1000 kr till mig själv. Köper den allra billigaste maten och oroar mig konstant. Vi väntar nu vårt tredje barn och jag har panik över hur vår ekonomi kommer påverkas. Hur arbetar jag bort känslan av att känna mig fattig och börjar leva utan oro? 

Ååååh jag känner SÅ igen mig! Jag känner mig också fattig fortfarande och det var svårt att jobba bort. 

Men varje gång jag kände paniken så motade jag bort tankarna och talade med mig själv om att men du ÄR ju inte fattig längre! Vad exakt oroar mig, vad tror jag ska hända? Det tog sin tid men nu är jag mycket lugnare även om paniken smyger sig på ibland. 

Lycka till! 

• Anonym (Ur)

Terapi. Konstigt att ni valt att skaffa 3 barn ändå. Det är den största utgiften. 

• Anonym (Håll i pengarna)

Tycker att du resonerar konstigt. Ni är belånade och du kallar dig för miljonär för att du har 1,3 på banken. Ni har dessutom tre barn snart i väldigt svåra tider. Ni gör helt rätt som inte slösar med pengar. Fortsätt med det!

• Anonym (Ekonomisk mamma)

Vi är också en ekonomisk sparfamilj.
    Huset avbetalt, bilar, båtar allt köps kontant, jag gör storkok och maken servar bilen.
    Men efter Covidtiden och flera år med sjukdom hos nära och kära har vi börjat tänka annorlunda.
    Vi vill resa mer, tonåringarna får möjlighet att göra vad de vill.
    Livet är för kort för att oroa sig, ni har resurser, fortsätt att vara ekonomiska men glöm inte glädjen i livet.

• Anonym (S)
    Miljonär men fattig

Om du menar allvar så undrar man ju varför du inte sökt hjälp för detta. Du för ju över din oro på era barn. Och varför skaffa ett barn till när du oroar dig för ekonomin? Är din man lika snål?

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Håll i pengarna) skrev 2023-04-11 17:57:28 följande:

Tycker att du resonerar konstigt. Ni är belånade och du kallar dig för miljonär för att du har 1,3 på banken. Ni har dessutom tre barn snart i väldigt svåra tider. Ni gör helt rätt som inte slösar med pengar. Fortsätt med det!

Fast du missar ju poängen helt. Det är klart att det är jättebra att de håller i pengarna, både för att det vankas tuffare tider men också för att de har många barn. Men det är inte bra att känna en sådan ångest som TS gör, kring pengar. Vad kommer hon eventuellt föra över för tankar kring pengar och ekonomi till sina barn? Hur är det att växa upp i ett hem med en mamma som har ångest kring Pengar (som man måste använda dagligen)?

Gå och prata med någon, TS. Både med en psykolog och en bankman. De kan hjälpa dig på olika sätt, att förstår att din nuvarande situation inte är densamma som när du växte upp. Lycka till!
  • Tow2Mater

Så barnen serveras bara linser och bönor fast ni kunde ha råd att köpa riktigt kött, fisk och färska grönsaker? Inte bra alls. Hoppas de iallafall får skolmat.

• Anonym (Håll i pengarna)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-04-11 19:37:04 följande:
    Fast du missar ju poängen helt. Det är klart att det är jättebra att de håller i pengarna, både för att det vankas tuffare tider men också för att de har många barn. Men det är inte bra att känna en sådan ångest som TS gör, kring pengar. Vad kommer hon eventuellt föra över för tankar kring pengar och ekonomi till sina barn? Hur är det att växa upp i ett hem med en mamma som har ångest kring Pengar (som man måste använda dagligen)?

Gå och prata med någon, TS. Både med en psykolog och en bankman. De kan hjälpa dig på olika sätt, att förstår att din nuvarande situation inte är densamma som när du växte upp. Lycka till!
    Nej då, det är inte ovanligt att folk får ångest för att de köper kläder för 1000 kr till sig själv. Det är inte lite direkt. Och man visar väl inte barnen att man har ångest eller oro heller, precis som man undviker att visa oro över annat. Helt normalt att vara orolig över pengar.
  • Anonym (RTR)
     har nu 1,3 miljoner på sparkontot, [...] har ett hus som är värt betydligt mer än vad vi har lån på. Min man har nästan lika mycket sparat som jag.

Varför har ni då lån på huset?

• Anonym (zxcv)
    Tow2Mater skrev 2023-04-11 20:16:23 följande:

Så barnen serveras bara linser och bönor fast ni kunde ha råd att köpa riktigt kött, fisk och färska grönsaker? Inte bra alls. Hoppas de iallafall får skolmat.

Inget fel på linser och bönor!

Är uppvuxen på det för min familj har alltid varit vegetarianer och jag har alltid varit välväxt, pigg och orkat idrotta en massa.

En del dagar åt vi "bara" pannkaka eller te och smörgås på kvällen. Åt sällan i skolan för de var riktigt dåliga på att laga vegetariskt när jag gick i skolan. Funkade utmärkt.
Svar på tråden Miljonär men fattig