• Pewanina

Hur mycket orkar man egentligen?

Med anledning av att jag är ganska ung, haft psykologkontakt som barn och saknar större delen av familjen i närheten har jag blivit tillfrågad av barnmorskan om jag vill gå med i en typ av stödgrupp. Den är till för förstagångsmammor, oftast yngre som av olika anledningar vill ha gemenskap och extra stöd. Man ska ses en förmiddag i veckan till efter lunch från sista veckorna av  graviditeten tills ens barn blir ett år. Det låter toppen tycker jag men när barnmorskan sa att kravet för att vara med är att man ska försöka närvarande så mycket som möjligt blev jag tveksam. Om man är sjuk nån gång kan man självklart avstå den dagen men annars ska man vara med varje gång för gemenskapens skull. Orkar man verkligen det som helt nybliven mamma? Är det realistiskt att tänka att det kommer gå bra att ta en nyfödd på bussen 20 min, vara social ca 5 h och sen ta sig hem på samma sätt och orka med resten av dagen? Min förväntan är att det kommer vara svårt den första tiden och att man bara kommer vilja fokusera på att lära känna sin bebis, skrapa ihop sömn när det ges möjlighet och försöka få ihop sin nya vardag. Att ens aktiviteter kommer planeras helt för dagen beroende på sömn, bebisens humör och vädret. Därför vill jag höra vad ni tror. 

• Svar på tråden Hur mycket orkar man egentligen?
  • Anonym (A)

Jag tror det är helt ok att vara frånvarande både vid sjukdom men även om det är pga andra orsaker, t ex att man inte sovit på hela natten. 

Jag tycker du ska gå med, om du har ett väldigt litet kontaktnät så kommer det positiva att överväga det negativa. Dessutom kan du knyta kontakter med andra nyblivna mammor. 

Jag tror hon menar att man inte ska komma och gå lite hur som helst när det passar. Det låter som ett bra initiativ. 

• Anonym (Mamma)

Fem timmar?!? Aldrig!

• Anonym (Mamma)

Och ett helt år dessutom! Aldrig!! Vilket idiotiskt upplägg, binda upp sig en halv dag i veckan ett helt år! NEJ.

• Anonym (Gamla mamman)

Men hallå jag tycker det är en bra trygghet.
    Tänker såhär, om du eller pappan till barnet inte har ett stort kontaktnät där du bor, 
    Om inte du tidigare kommit i kontakt med småttingar tex syskonbarn,
    om du inte har några fritidsintresse där du kan ta med barnet eller ett jobb att någon gång när du vill ha sällskap hälsa på så är detta en mycket bra idé.
    Givetvis på dina och barnets villkor 
    Lycka till

Svar på tråden Hur mycket orkar man egentligen?