• Anonym (Fundersam mamma)

När lämna barn själv?

Vid vilken ålder skulle du vara bekväm att lämna ditt barn själv över natten? Förutsättningarna är oavsett: Lugnt och tryggt barn/ungdom. Lugnt villaområde. Mycket goda grannar där både vi och ?barnet? kan störa dygnet runt. Bästa vänner till barnet bor i samma bostadsområde och deras föräldrar finns tillgängliga och är VÄLDIGT pålitliga. Du är själv tillgänglig via telefon men ett par timmar bort.
    1. Själv hemma men med en av bästa kompisarna som bor nära?
    2. Själv?

jag tror min 12 åring skulle fixa att sova med kompis, men inte vilja sova helt själv. Dock är jag INTE redo. Men börjar så smått fundera på när det skulle kunna vara rimligt 

• Svar på tråden När lämna barn själv?
  • Spucks

Om mitt barn själv ville det, hade min 12åring troligen fått göra det.

• Anonym (Nattsköterska)

Jag har satt mitt riktmärke där kommunens OB-barnomsorg upphör, vilket är när barnen är 12. Min kommun gör så att de avslutar ob-omsorgen vid terminsslut, så fyller barnet mellan januari och juli går de vårterminen ut, om de vill, och fyller de augusti december får de gå hela höstterminen också, om de vill.

Min snart 11-åring skulle nog klara sig själv men vill inte särskilt som hon har yngre syskon som jag nog inte skulle lita på att de fixar det riktigt än då de bara är 7.

• Anonym (Mamma)

Själv är svårt att säga, men själv tidigare än med en kompis som hen hittar på jävelskaper ("bus") med. Kanske från ca 12-13 år ensam.

• Anonym (Fundersam mamma)

Tack för era svar. tror att det är mycket upp till när barnet själv vill i den här åldern. Vår kille har inte tyckt att han vill vara själv utan är nöjd med barnvakt de gånger vi är iväg på fest/iväg på weekend. Det handlar om ett par gånger om året så vi behöver inte stressa med detta

Svar på tråden När lämna barn själv?