• tjejen123456

Behålla barnet eller inte...

Hej!
    Jag har precis fått reda på att jag är gravid med vårt andra barn. Sonen är nu 1 år och 4 månader. Min sambo har alltid sagt att han vill ha fler barn och såklart leva tillsammans med mig. Vi har skyddat oss med kondom då och då under sex, men verkligen inte alltid. Vilket nu har resulterat i att jag blivit gravid. Jag tycker att bara tanken på abort är jobbig och vill inte göra det. Sambon dock är väldigt skeptisk och inte alls med på banan med ett till barn just nu. Detta på grund av att jag har ca 2 år kvar på mina studier, han har dock ett fast jobb med bra betalt. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra eller tänka, vill verkligen ha barnet men han är så tveksam och tänker enbart på alla problem. Så som ekonomi just på grund av att jag studerar och min SGI ligger i botten. 
    Jag vill verkligen ha stödet från min sambo och det känns så jobbigt att han inte är glad över graviditeten. Så jag vet inte vad jag ska göra.. vill verkligen behålla, sambon säger att det är helt upp till mig då det är min kropp det handlar om. MEN ändå kan jag inte släppa känslan av att allting kopplat till denna graviditeten är ett problem för honom.. som om jag har "lurat" honom till ett barn. 
    Någon annan i liknande sits? Hur har ni gjort? Gråter

• Svar på tråden Behålla barnet eller inte...
  • Anonym (flerbarnsmor)

Spontant och utan större inblick i hur ert liv ser ut så skulle jag säga, vill du behålla barnet så ska du göra det. Ekonomi och praktiska saker brukar lösa sig över tid. Kanske kan dryga ut kassan med något extraknäck. Om du har två år kvar av din utbildning och sedan då tar ett jobb vill du nog jobba ett tag och få en högre SGI, då blir ju barn aktuellt först om kanske tre år eller så. Då är er första fem år. Ni har ju redan ett barn, är redan igång med familjebildningen. Lagom med ett barn till, två års mellanrum ca. Syskonen kommer ha stor behållning av varandra om det inte är så stor åldersskillnad. Vet många som tvekat i liknande situationer som din och  som bittert ångrat sin abort. Jagats av tankar på vem det var man valde bort. Vet ingen som ångrat att de inte gjorde abort...Det är mentalt väldigt smärtsamt att avbryta en graviditet, ofta blir man som kvinna väldigt ensam med det hela även om man är i en relation, för en kille kan nog inte riktigt förstå och sätta sig in i hur det känns att ta bort det lilla liv som börjat spira inne i magen. Att genomgå en abort är ett högt pris att betala om anledningen till den är att man iofs vill ha barn men inte riktigt just nu utan senare. 

• Anonym (Syster)

Det finns ingen anledning till abort och om ni båda varit så "dumma" att ni inte skyddat er så visste båda att det kunde bli ett barn. Du vill ha barnet, det finns som sagt inga tungt vägande skäl till abort i det här läget. Han får gilla läget, ett barn kommer inte alltid när man har tänkt och jag tror du kommer ångra dig bittert om du gör abort, och att er relation förstörs på sikt. Om du behåller vet man inte hur han reagerar men om han märker att du är trygg i ditt beslut är det lättare för honom att acceptera också. Lycka till.

• tjejen123456

Stort tack för era svar, tror jag kommer behålla, det känns som det bästa och mest rimliga!

• Anonym (HH)

Vadå lurat honom, han har ju själv valt att ha oskyddat sex??

• tjejen123456
    Anonym (HH) skrev 2023-04-09 20:12:55 följande:

Vadå lurat honom, han har ju själv valt att ha oskyddat sex??

Jag vet märkligt uttryckt.. han menade väl på att det var "jag" som hade koll på när jag hade ägglossning inte han.
  • Anonym (Syster)
    tjejen123456 skrev 2023-04-09 20:14:24 följande:
    Jag vet märkligt uttryckt.. han menade väl på att det var "jag" som hade koll på när jag hade ägglossning inte han.
    Han hade kunnat fråga själv. Inte så svårt.
  • tjejen123456
    Anonym (Syster) skrev 2023-04-09 20:25:22 följande:
    Han hade kunnat fråga själv. Inte så svårt.
    Tycker jag med!
  • nnnnnnnn

Även om du haft koll på ägglossningen så kan du bli gravid om ni haft oskyddat före ÄL.
    Så det är väldigt dumt att ha oskyddat om man inte är OK med att få fler barn = bådas ansvar.
    Om han har bra SGI så bör väl han vara FL med barnet? Jag gissar att du studerar nu och att ert första barn är hemma med pappan eller går på förskolan så du kan studera. Då har du snart bara 1,5 år kvar.
    Eftersom han har bra SGI så bör väl han vara hemma med barn2 så du kan studera klart? Så var FL så kort som möjligt med barn2, börja läsa på distans eller halvtid eller mindre, så fort det är möjligt. Kan du tex börja läsa 25% någon månad efter förlossningen, så är du snart klar med studierna!
    Tex första 2 månaderna = helt FL, sen läsa 25% under 2-4 mån, sen läsa 50% under 2-4 mån, sen heltid tills du är klar, läs gärna under sommaren med så går det fortare.
    När du är klar (om ca 2-3 år) så är barn2 ca 1-2 år gammalt och kan vara på förskolan, när du jobbat heltid 8 månader kan du börja ta ut din föräldraledighet och föräldrapenning för då har du fått full SGI.
    Då kan du tex jobba 50% länge och barnet/barnen får kortare veckor på förskolan/kortare dagar på skolan.

Så det kommer bli tufft ett tag, men bättre i slutändan.

• Anonym (qwerty)

Du vill behålla och han vill typ behålla. Så behåll.
    Har ni inte inte skyddat er mot en graviditet så blir man ju liksom gravid....

• Anonym (2)

Rent spontant och utan att veta mer om er livssituation än vad du skrivit här tycker jag att ni självklart ska behålla barnet. Ni har en liten och det kommer att bli ca två år mellan barnen. Ekonomin får ni lösa tillsammans och om några år är ni båda igång och jobbar igen. 

Glöm inte att ni är två vuxna om detta. 

• nernu

Ang vem som gjort fel är svaret givetvis båda två. Extremt oansvarig av er att ha oskyddat sex när ni egentligen inte vill ha fler barn just nu. Nu när ni sitter i båten så är det givetvis du som har sista ordet. Ta det här som en läxa och skärp till er nu när ni ska bli tvåbarnsföräldrar. 

• Anonym (Karin)
    nernu skrev 2023-04-10 16:40:43 följande:

Ang vem som gjort fel är svaret givetvis båda två. Extremt oansvarig av er att ha oskyddat sex när ni egentligen inte vill ha fler barn just nu. Nu när ni sitter i båten så är det givetvis du som har sista ordet. Ta det här som en läxa och skärp till er nu när ni ska bli tvåbarnsföräldrar. 

Så onödigt och dumt skrivet! Folk har blivit oplanerat gravida i alla tider och kommer så också i framtiden. Behöver absolut inte bli mindre lyckat för det. Barn kommer när de kommer och man får anpassa sig därefter om man nu väljer att behålla. Ärligt talat vem har inte legat oskyddat nån gång herregud?
  • nernu
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-10 17:35:35 följande:
    Så onödigt och dumt skrivet! Folk har blivit oplanerat gravida i alla tider och kommer så också i framtiden. Behöver absolut inte bli mindre lyckat för det. Barn kommer när de kommer och man får anpassa sig därefter om man nu väljer att behålla. Ärligt talat vem har inte legat oskyddat nån gång herregud?
    De har inte blivit oplanerat gravida. De har valt att strunta i kondom vid flera tillfällen och det är ju uppenbart att ts haft i bakhuvudet att hon kan bli gravid och att det i så fall är ok eftersom de ändå vill ha ett barn till nån gång. Då blir det så här. 
  • tjejen123456
    nnnnnnnn skrev 2023-04-10 15:31:24 följande:

Även om du haft koll på ägglossningen så kan du bli gravid om ni haft oskyddat före ÄL.
    Så det är väldigt dumt att ha oskyddat om man inte är OK med att få fler barn = bådas ansvar.
    Om han har bra SGI så bör väl han vara FL med barnet? Jag gissar att du studerar nu och att ert första barn är hemma med pappan eller går på förskolan så du kan studera. Då har du snart bara 1,5 år kvar.
    Eftersom han har bra SGI så bör väl han vara hemma med barn2 så du kan studera klart? Så var FL så kort som möjligt med barn2, börja läsa på distans eller halvtid eller mindre, så fort det är möjligt. Kan du tex börja läsa 25% någon månad efter förlossningen, så är du snart klar med studierna!
    Tex första 2 månaderna = helt FL, sen läsa 25% under 2-4 mån, sen läsa 50% under 2-4 mån, sen heltid tills du är klar, läs gärna under sommaren med så går det fortare.
    När du är klar (om ca 2-3 år) så är barn2 ca 1-2 år gammalt och kan vara på förskolan, när du jobbat heltid 8 månader kan du börja ta ut din föräldraledighet och föräldrapenning för då har du fått full SGI.
    Då kan du tex jobba 50% länge och barnet/barnen får kortare veckor på förskolan/kortare dagar på skolan.

Så det kommer bli tufft ett tag, men bättre i slutändan.

Precis. Vad jag har luskat fram så har jag ändå fullgod SGI eftersom jag tidigare har jobbat heltid samt varit sysselsatt 100% från att vår son fyllde ett år. Det är ju ett bra alternativ dock om jag vill bli klar så snabbt som möjligt. Tack för ditt svar! 
  • tjejen123456
    nernu skrev 2023-04-10 16:40:43 följande:

Så är det ju absolut. Vi har dock alla förutsättningar för att kunna klara detta, vi är väldigt medvetna om situationen. Jag har rätt till min SGI från när jag arbetade så det ska inte vara några problem, samt att min sambo börjat mogna i tanken av ett till barn, blir såklart en chock i början. 
  • Anonym (HH)

Kan inte han vara föräldraledig och du ha CSN och fortsätta plugga? Hans jobb löper på men du måste ju pausa din utbildning och hamnar på efterkälken. 

• Anonym (Lis)

En fördel om du pluggar under föräldraledigheten är väl att du får ha det äldre barnet på förskolan mer än de vanliga 15 timmarna, är det inte så?

• Anonym (Syster)
    Anonym (Lis) skrev 2023-04-11 21:06:31 följande:

En fördel om du pluggar under föräldraledigheten är väl att du får ha det äldre barnet på förskolan mer än de vanliga 15 timmarna, är det inte så?

Ja man får ha barnet i fsk på heltid om man studerar heltid.
Svar på tråden Behålla barnet eller inte...