
-
Maken köpte en Sitt och träng Picasso 2008 för 40k isch från en bilhandlare.Samma dag påpekar jag att det luktar diesel i bilen. Han menar på att dörren var öppen en stund, så vi tänker inget mer på det. (detta fortsatte dock).Dagen efter vill inte bilen starta. Seg, träligt men efter ca 10 försök så hoppade den igång vilket fortsatte under tiden vi hade bilen. Han laddade batteriet, utan större skillnad. Köpte sen dagen efter ett nytt batteri, men bilen starta på första försök typ 50/50 därefter.Några dagar senare åker maken en kvällstur, han står på tomgång och helt plötsligt så börjar hela bilen skaka. Typ ruska. Ruskningarna minskade vid varvtag. Bilen dör därefter och han får putta bort den.Efteråt startade han bilen som då gick som vanligt och kom igång på första försöket. Han åkte hemåt och parkerade, drog ut nyckeln men motorn fortsatte gå. Trots nyckeln i handen. Han lossade batteriet för att stänga av bilen, och därefter går motorn inte runt igen, dvs det händer ingenting. Inga lampor lös under denna tid heller, eller under någon av dessa 10 dagar i ägo.Efter mycket om och men får vi företaget att komma och hämta bilen för att se vad det är för fel. Dom vill inte känna till något alls och menar på att bilen är nybesiktigad, så det ska inte vara något fel på den.Nu visar det sig att motorn har skurit. Och företaget säger att det är vårat fel. Detta trots att vi försökt jaga dom sedan dag 2 pga fel.Nu menar företaget på att eftersom att det är vårat fel, så betalar dom bara tillbaka hälften av summan då ingen motor finns att köpa, enligt dom.Vi misstänker att fel var precis i början eftersom att det luktade in i kupén, så pass starkt så man blev tvungen att vädra. Sen att ingen lampa lös gör det hela mer oroväckande. Men jag vet inte riktigt hur det fungerar.Jag minns när maken startade bilen med mig i första gången så stod det typ "motor oljenivå låg" fast på engelska. Jag bad maken stänga av och starta bilen igen för att se felmeddelandet men det kom inte upp något mer.Han kollade ändå oljan därefter utan anmärkning och fyllde på glykol osv.Nu är vi trötta. Sitter med en lånebil som tar 1,8L milen när vi bor på landet, företaget vill bara hjälpas halvvägs och menar på att felet är pga oss. Va fan ska vi göra?
-
Svar på tråden Ligger felet hos oss eller bilhandlaren?
-
Men har ni kört den oljetorr eller ej? Det är väl den första frågan. Har ju inget med en del av symptomen att göra, men med faktumet att den skurit.
-
Det låter som att Det var fel på bilen redan från början. Men varför åkte ni inte tillbaka med bilen redan samma tag ni upptäckte att set luktade disel i bilen och att den inte startade?
Ni kan anmäla till konsumentverket. -
Nej. Det var inget fel på Oljan alls. Välfylld och fin.Anonym skrev 2023-04-05 23:35:56 följande:Men har ni kört den oljetorr eller ej? Det är väl den första frågan. Har ju inget med en del av symptomen att göra, men med faktumet att den skurit.
-
Då hade jag nog också provat med Konsumentverket. Det verkar ju ha varit något med själva maskinen sedan innan ni köpte den och elsystemet har förmodligen blivit franskt redan ifrån början. Om den sedan dessutom skär utan oljevarning eller synbart dålig/låg olja så hade det nog blivit droppen för mig också.Anonym (Trött) skrev 2023-04-05 23:47:22 följande:Nej. Det var inget fel på Oljan alls. Välfylld och fin.
Risken är ju stor att den halva återbetalningen anses skälig, dock. -
När vi ringde och påpekade om det samma dag så blev ena säljaren arg och sa att säg inte till mig att bilen är trasig, den är nybesiktigad! Vi började kolla om någon fönster kanske inte höll tätt osv. Men när problemen sen eskalerade så var vi på dom närmare varje dag, men blev klickade. Vi vågade inte åka med bilen till grannstaden där vi köpte den då det är en bit utan ville att dom skulle komma och hämta bilen.EpicF skrev 2023-04-05 23:36:36 följande:
Det låter som att Det var fel på bilen redan från början. Men varför åkte ni inte tillbaka med bilen redan samma tag ni upptäckte att set luktade disel i bilen och att den inte startade?
Ni kan anmäla till konsumentverket.
-
Vid besiktningen kontrollerar de endast vissa saker, inget med motorn.Anonym (Trött) skrev 2023-04-06 09:28:16 följande:När vi ringde och påpekade om det samma dag så blev ena säljaren arg och sa att säg inte till mig att bilen är trasig, den är nybesiktigad! Vi började kolla om någon fönster kanske inte höll tätt osv. Men när problemen sen eskalerade så var vi på dom närmare varje dag, men blev klickade. Vi vågade inte åka med bilen till grannstaden där vi köpte den då det är en bit utan ville att dom skulle komma och hämta bilen.
Så det kan absolut vara ett fel på bilen trots att den är nybesiktigad. Så att påstå att bilen är felfri för att den är nybesiktigad är struntprat -
Då ni verkar ha köpt bilen på företag så häv köpet med hänvisning till att det är ett allvarligt fel som de inte försökt avhjälpa.
Kolla om de är anslutna till MRF och kolla sedan om MRFgaranti gäller på bilen.
Generellt, lämna in bilen med vittne och ta inte emot några pengar och gå inte med på någon förlikning.
Skicka ett rekommenderat brev där ni klargör att ni häver köpet och kontaka konsumentverket och MRF om de är anslutna och om ert fordon omfattas av deras garantier. -
Det var inte så det det var oljetryckslampan som lös och inte oljenivån? Då spelar ju ingen roll hur bra oljan är.
Men i vilket fall som helst så känns det som att felet borde funnits där redan från början. -
"Dom vill inte känna till något alls och menar på att bilen är nybesiktigad, så det ska inte vara något fel på den."
Bara den kommentaren tyder på att det är en extremt oseriös firma, vad skulle besiktningen ha med motorn att göra?
Driv det så långt ni kan/orkar, tyvärr för dålig koll på det rättsliga men köpet borde kunna hävas. -
Precis. Bilprovningen kollar att bilen är tillräckligt säker att framföras på allmän väg, det är enbart de relaterade funktionerna som kontrolleras. En bil kan vara väldigt dålig och ha många andra fel utanför säkerhetskontrollen.Anonym (23d) skrev 2023-04-06 11:53:19 följande:
"Dom vill inte känna till något alls och menar på att bilen är nybesiktigad, så det ska inte vara något fel på den."
Bara den kommentaren tyder på att det är en extremt oseriös firma, vad skulle besiktningen ha med motorn att göra?
Driv det så långt ni kan/orkar, tyvärr för dålig koll på det rättsliga men köpet borde kunna hävas.
-
Meddela att ni vill häva köpet på grund av fel som ni har dokumenterat de facto måste ha varit där från början. Ni har gjort allt ni kunnat för att flagga problematiken för butiken, utan att de tatgit det på allvar. Meddela att "nybesiktigad" inte frigör dem från ansvar, då motorn högst antagligen itne var kollad.
Meddela också att om de inte godkänner att ni häver köpet och ger er 100% återbetalning, så tar ni fallet via ARN. Detta kostar er ingenting, och om de anses vara skyldiga får de dessutom betala förseningsränta (vilket ligger ganska högt just nu).
ARN kan vägleda er tydligare!
Lycka till! -
Tack för alla svar!
Dom gick med på att laga bilen utan protester. Men efter 4 veckor så kontaktade vi dom och ifrågasatte vad som tog sån tid. Efter mkt om och men så fick vi hem bilen förra helgen, och redan dagen efter började det läcka glykol. Så nu ska den hämtas av firman igen. Rättare sagt idag kl 18.00, men bilen står kvar. Suck. -
Men herregud vilken soppa.... Häv köpet!Anonym (Trött) skrev 2023-05-02 22:44:39 följande:
Tack för alla svar!
Dom gick med på att laga bilen utan protester. Men efter 4 veckor så kontaktade vi dom och ifrågasatte vad som tog sån tid. Efter mkt om och men så fick vi hem bilen förra helgen, och redan dagen efter började det läcka glykol. Så nu ska den hämtas av firman igen. Rättare sagt idag kl 18.00, men bilen står kvar. Suck.
-
Låter drygt, köp inte franskt, speciellt inte efter garantitiden är slut.
Sådana här grejer fick mig tillslut att inse att är man inte intresserad av att hålla på själv med bilar är det ofta billigare att ha lån på en nyare. Eller casha förstås, om man har den möjligheten -
Förlåt men varför hävde ni inte köpet?Anonym (Trött) skrev 2023-05-02 22:44:39 följande:
Tack för alla svar!
Dom gick med på att laga bilen utan protester. Men efter 4 veckor så kontaktade vi dom och ifrågasatte vad som tog sån tid. Efter mkt om och men så fick vi hem bilen förra helgen, och redan dagen efter började det läcka glykol. Så nu ska den hämtas av firman igen. Rättare sagt idag kl 18.00, men bilen står kvar. Suck.
Att köpa franskt är lika med problem (rent statistiskt då) och att köpa begagnat franskt burk då dyrt och struligt.