• hedentös

    Referenstagning till ny tjänst

    Jag är idag arbetssökande och söker inom utredning och handläggning (inte begränsat till, men mestadels), har en samhällsvetenskaplig masterutbildning och några år bakom mig som anställd i kommun som handläggare, och som projektledare i ideell sektor. 

    De flesta referenser jag har är goda. Jag försöker alltid lämna en relation i ett bra skick, och förstår varför detta är viktigt om man vill utvecklas och söka sig vidare i arbetslivet. 

    Sedan finns det de situationer som man inte styr över. I mitt förrförra jobb som handläggare vid kommun blev jag i ett tidigt skede utsatt för en situation där min handledare uttryckte intresse för mig privat. Jag hade inget som helst intresse för honom, uttryckte det på ett neutralt sätt, men han verkade inte förstå. Efter samtal med chefen, då hans beteende mot mig blev alltmer påträngande, så backade han något. 

    Saken är att chefen löste detta genom att "låta honom vara som han är" och genom dialogsamtal. Det var förolämpande på många sätt, och absolut ingen lösning. Jag anser att han borde ha fått en varning på allvar och int fortsatt bli skyddad av chefen. 

    Till saken: Nyu söker jag alltså jobb där det krävs goda referenser. Jag har i en rekryterigsprocess angivit helt andra referenser än den chefen, eftersom jag inte vet vad hon kommer att säga. Men, jag vet även att arbetsgivare kan ringa till andra fd arbetsgivare för att kolla läget. Det här är bara så frustrerande, att en så pass viktig erfarenhet kan ställa till det för mig på ett sätt som jag inte kan ro för. 

    Hur hade ni gjort i denna situation? 

  • Svar på tråden Referenstagning till ny tjänst
  • Skogslyckan86

    Jag hade nog berättat om situationen, att jag blivit utsatt på min förra arbetsplats och att dessvärre inte förtroendet finns för referenstagning. Men jag fattar, det är ju skitsvårt! Förhoppningsvis ringer dom bara de referenser du uppgett. Jag har aldrig varit med om att de ringt andra än dom jag angett, men har också hört att det kan hända.

  • hedentös
    Skogslyckan86 skrev 2023-04-04 17:46:29 följande:

    Jag hade nog berättat om situationen, att jag blivit utsatt på min förra arbetsplats och att dessvärre inte förtroendet finns för referenstagning. Men jag fattar, det är ju skitsvårt! Förhoppningsvis ringer dom bara de referenser du uppgett. Jag har aldrig varit med om att de ringt andra än dom jag angett, men har också hört att det kan hända.


    Jag gjorde så på den senaste intervjun, när de ställde frågan om en situation på en arbetsplats där något inte hade fungerat med en kollega. Det kändes helt rätt att berätta, eftersom det är något som jag inte haft kontroll över, men jag har begrundat det länge efteråt. 

    Man hör samtidigt att man inte ska berätta om den här typen av händelser. Det är bara så svårt att veta vad som är rätt drag. 
  • Jemp

    Jag hade räknat med att de bara kontaktat de jag uppgett (om de inte ber om specifikt denna kontakt då). 

  • hedentös

    Hur hade ni gjort för att bemöta en mindre smickrande referens? 

    Alltså, om möjligheten uppstår att ?försvara sig?, vad hade ni då sagt till den nya potentiella arbetsgivaren? 

Svar på tråden Referenstagning till ny tjänst