Referenstagning till ny tjänst
Jag är idag arbetssökande och söker inom utredning och handläggning (inte begränsat till, men mestadels), har en samhällsvetenskaplig masterutbildning och några år bakom mig som anställd i kommun som handläggare, och som projektledare i ideell sektor.
De flesta referenser jag har är goda. Jag försöker alltid lämna en relation i ett bra skick, och förstår varför detta är viktigt om man vill utvecklas och söka sig vidare i arbetslivet.
Sedan finns det de situationer som man inte styr över. I mitt förrförra jobb som handläggare vid kommun blev jag i ett tidigt skede utsatt för en situation där min handledare uttryckte intresse för mig privat. Jag hade inget som helst intresse för honom, uttryckte det på ett neutralt sätt, men han verkade inte förstå. Efter samtal med chefen, då hans beteende mot mig blev alltmer påträngande, så backade han något.
Saken är att chefen löste detta genom att "låta honom vara som han är" och genom dialogsamtal. Det var förolämpande på många sätt, och absolut ingen lösning. Jag anser att han borde ha fått en varning på allvar och int fortsatt bli skyddad av chefen.
Till saken: Nyu söker jag alltså jobb där det krävs goda referenser. Jag har i en rekryterigsprocess angivit helt andra referenser än den chefen, eftersom jag inte vet vad hon kommer att säga. Men, jag vet även att arbetsgivare kan ringa till andra fd arbetsgivare för att kolla läget. Det här är bara så frustrerande, att en så pass viktig erfarenhet kan ställa till det för mig på ett sätt som jag inte kan ro för.
Hur hade ni gjort i denna situation?