• WilliamWilliam15

Jag får inte ihop vardagen?

Jag behöver tips. Jag får inte ihop vardagen. 

Jag är ensamstående med 2 barn. Och känner att jag inte får ihop allt som ska göras med disk, plocka undan, läxor m.m 

Jag har försökt vara mer i nuet, vara positiv och ha rutiner. 

Jag behöver nu tips. Om det finns andra här som är själva med barn. 

/ Sandra 

• Svar på tråden Jag får inte ihop vardagen?
  • mammatill6

Jag stod på söndagen och förberedde maten för hela veckan. underlättade massor. Involvera barnen i sysslorna .och framförallt, acceptera stök

• WilliamWilliam15
    mammatill6 skrev 2023-04-03 14:49:57 följande:

Jag stod på söndagen och förberedde maten för hela veckan. underlättade massor. Involvera barnen i sysslorna .och framförallt, acceptera stök

Hur hinner du allt annat? 

Disk, sopor som ska ut, plocka undan, dusch, kanske kolla en sväng på tv på kvällen, kanske läsa och så. 

• Aliona

Hur mycket hjälper barnen till hemma? Jag tänker på att duka fram och duka av, diska, ställa in mat efter att ni handlat, dammsuga och sånt som de kan göra sedan de är ganska små. Enkla rätter som pannkakor och tacos kan de också laga. Det är bara bra för barnen att vara med och ta ansvar! 

Sen är det väl det klassiska - storkok typ grytor, soppor, lassagne, grillad kyckling och rotfrukter i ugn, fiskgrattäng, köttfärssås och sånt som man kan göra en gång men som räcker till flera dagar, då borde du slippa matlagning och stora delar av disken flera dagar i veckan. Annars är vårt knep en repetoar av rätter som går snabbt att laga, typ stekt lax med kokt potatis, renskav, stekt fläskfilé, linssoppa som går riktigt snabbt att slänga ihop. Sen äter vi färdiglagad risgrynsgröt en gång i veckan när vi har haft sen träning - det är helt ok att ära gröt istället för middag då och då om man äter bra övriga dagar! 

• Billie38

Hur gamla är dina barn och har du aldrig barnfria dagar eller helger?
    Låter som dom ändå är i skolålder så kanske det går och  laga middag samtidigt som barnen sitter i köket och gör läxor eller läser för dig?

nu har jag lite större barn, men har fortfarande rutinen att jag gör storhandling o olika storkok på helgerna som bolognese, lasagne, kalops mm som jag fryser in för att underlätta vardagsmiddagar. Passar på utifrån extrapriser.

annars tror jag mycket handlar om att passa på och vara strukturerad och effektiv i 20min om dagen med att plocka och städa undan mm

är barnen i skolålder så kanske det är dags att de tar ansvar för och gå ut med sopor varannan dag eller ena veckan sopor och andra veckan tömma diskmaskin osv

• Mortiscia80

Låt barnen hjälpa till med vissa saker, åldersanpassat så klart. De kan mer än man tror. Om de går i skolan är de också gamla nog att städa sina egna rum, inkl. dammsugning. De kan hjälpa till med matlagning och disk också.

Veckomeny, veckohandla och storkok är självklara vinster kring matlagningen.

• WilliamWilliam15

Jag har min son på heltid. Min dotter varannan vecka. Så jag är i princip aldrig barnledig. Jobbar även varannan helg så har inte så mkt tid på helgerna. 
    Min dotter tar nästan 2 timmar att somna varje kväll så när jag lagt henne så är min ork slut och då orkar jag inte göra sånt jag gärna vill göra när barnen lagt sig. Som att plocka undan och få fint i lägenheten, duscha, kanske kolla en stund på tv och läsa tex. 
    Men blir att jag somnar med barnen och sen ångrar jag mig på morgonen att jag inte gick upp och plockade undan när jag ser hur stökigt det är och ångrar att jag inte duschade. Men hur gör man när orken tar slut tidigt på kvällen? 

• Pajama

Som någon sa ovan, acceptera stök.
    Jag var inte ensamstående, men med en pappa som var frånvarande mycket och inte hjälpte till hemma. Nästan samma sak. 
    Men jag känner igen mig, jag somnade oftast med barnen. Vi hade deras sovrum på andra våningen med yttervind utanför, så barnen var inte så trygga med att somna själva på länge. 
    Det är jättesvårt som ensamstående att klara allt perfekt, kämpa på, det är det viktigaste. så jag har inga fler eller bättre tips än ovan, bara igenkännande bifall. 

• WilliamWilliam15
    Pajama skrev 2023-04-04 20:42:49 följande:

Som någon sa ovan, acceptera stök.
    Jag var inte ensamstående, men med en pappa som var frånvarande mycket och inte hjälpte till hemma. Nästan samma sak. 
    Men jag känner igen mig, jag somnade oftast med barnen. Vi hade deras sovrum på andra våningen med yttervind utanför, så barnen var inte så trygga med att somna själva på länge. 
    Det är jättesvårt som ensamstående att klara allt perfekt, kämpa på, det är det viktigaste. så jag har inga fler eller bättre tips än ovan, bara igenkännande bifall. 

Tack för ditt svar och ditt stöd. Jag får nog försöka acceptera stök. Och kämpa på som du skrev :)
  • Räkan77

Ett tips som kan göra hushållsarbete lite roligare och lättare är att lyssna på en underhållande ljudbok under tiden. Funkar ju inte alltid när barnen är vakna, men kanske gör det att du orkar vara vaken en stund på kvällen eller gå upp lite tidigare på morgonen. 

• Tomelilla15

Varför tar det sådan tid att lägga dottern? Det måste du komma tillrätta med. Beskriv läggningen så kan vi hjälpa till med tips.

Barnen gillar att somna tillsammans så mycket bättre att lägga sig med barnen, sov i samma rum om det behövs, och sen sätt klocka och gå upp innan barnen. Barnen ska själva dagen innan välj sina kläder till dagen efter dig och lägga fram dem. 

acceptera stök. 

macka, yoghurt osv kan också vara middag ibland. Behöver inte vara varm mat alltid. Tortillawrap med grönsaker, skickat kycklingpålägg och en god röra är enkelt och snabbt till middag. 

Svar på tråden Jag får inte ihop vardagen?