• epiphany7

Hjälp! Ni med barn i säte...

Hej är just nu i vecka 36+5 och för en vecka sedan såg barnmorskan att bebis ligger i säte. Finns det hopp om att bebis kommer vända sig självt? Vet att det finns men svårt att hitta statistik på hur ofta det sker. Bm var snabb med att boka vändningsförsök, har lite smått panik, vet inte om jag vill det? Det är nu på tisdag isf. Så tacksam för svar. 

• Svar på tråden Hjälp! Ni med barn i säte...
  • Såontany

Min tredje son låg med rumpan nedåt och fick ett vändningsförsök som lyckades. Låg ner på en brits och två läkare stod på varsin sida. Före fick jag ta brikanyl. Såklart jag var nervös, eftersom jag inte gjort detta tidigare med de första två. Men då man är på sjukhus, så får man ju hjälp om något skulle hända. 

vad är alternativet? Kejsarsnitt?

• epiphany7

Härligt att det lyckades! Minns du vilken vecka det gjordes i? Kan dem se eller anta "varför" bebisen inte vänt sig? 
    Ja alternativet är kejsarsnitt eller att föda i säte, svåra val.. bokade om tiden tills på torsdag hoppas något sker tills dess. 
    Tack för svar!

• Anonym (Mina)

Min ena vände sig v 38
    den andra vände sig v 40

av sig själva

• epiphany7

Vad skönt! Var du orolig innan det? Du gjorde inget vändningsförsök alls då? Hade de bokat in kejsarsnitt? Tusen tack för svar! 

• Anonym (Mina)
    epiphany7 skrev 2023-04-03 14:48:21 följande:

Vad skönt! Var du orolig innan det? Du gjorde inget vändningsförsök alls då? Hade de bokat in kejsarsnitt? Tusen tack för svar! 

De hade aldrig ?satt? sig i säte utan var helt rörliga. Jag hade bokat vändning men behövdes inte göras. Bm sa med andra barnet att de skulle vända och sätta igång direkt.

nr 1 föddes bf + 12 
    nr 2 föddes bf + 9
  • epiphany7

Jaha okey. Men bokade dem in vändning då dem brukar göra det mellan v 36-38 och när upptäckte dem då att bebisarna låg rätt? Var det när du kom för själva vändningen? Tack så mycket för svaren det ger ändå lite hopp när man är orolig! Ville gärna föda vaginalt.. Jag vet inte hur rörlig min är, de har vid 2 tillfällen sett att huvudet är uppåt bara.. 

• Anonym (Mina)
    epiphany7 skrev 2023-04-03 17:14:36 följande:

Jaha okey. Men bokade dem in vändning då dem brukar göra det mellan v 36-38 och när upptäckte dem då att bebisarna låg rätt? Var det när du kom för själva vändningen? Tack så mycket för svaren det ger ändå lite hopp när man är orolig! Ville gärna föda vaginalt.. Jag vet inte hur rörlig min är, de har vid 2 tillfällen sett att huvudet är uppåt bara.. 

Precis det var där det upptäcktes 
  • epiphany7
    Anonym (Mina) skrev 2023-04-03 17:57:53 följande:
    Precis det var där det upptäcktes 
    Så underbart! Vilken lättnad :)
    Jag ville skjuta upp försöket så mkt som det går, men min bm sa att man inte gör försöken efter vecka 37 på förstföderskor. Hade känts mycket bättre om försöket var åtminstone i v 38... 
  • Anonym (Mina)
    epiphany7 skrev 2023-04-03 18:20:46 följande:
    Så underbart! Vilken lättnad :)
    Jag ville skjuta upp försöket så mkt som det går, men min bm sa att man inte gör försöken efter vecka 37 på förstföderskor. Hade känts mycket bättre om försöket var åtminstone i v 38... 
    tror Det är regionalt 
Svar på tråden Hjälp! Ni med barn i säte...