• Frothepro5935

    Lämnad av gravid sambo

    Hej!

    Jag har sedan ett drygt år tillbaka haft en relation med en tjej. Vi flyttade ihop i höstas och hon är gravid i vecka 8. Hon vill nu göra slut och medan jag inte var den som tröck hårdast på familjedelen så hade hon en dotter sen tidigare som är jättesöt på 4 år och min syster har 2 döttrar på 2 år respektive en månad. Att ha fått vara med om min tjejs dotter har ens barnhjärta vuxit och att få ha sett min systers familj växa har givit mig viljan till familj.

    Jag är en person som tar mitt ansvar och jag har nästan bara sett trådar om kvinnor som blir lämnade, men det händer oss män också! Förtvivlan och ledsamhet är stor och jag vill inte att hon försöker ta barnet från mig då det känns som att (och jag ber om ursäkt) människor oftast är på hennes sida. Orkar inte med det här.

  • Svar på tråden Lämnad av gravid sambo
  • Anonym (Pappa är viktig)

    Du har lika stor rätt till barnet som hon. I början så är det såklart naturligt att hon har barnet på heltid hos sig men det finns ingen anledning till att ni inte ska ha delad vårdnad och att du får träffa barnet så att ni knyter an till varandra. Vad som är bäst för ett mindre barn, hur det bor, vet jag inte men jag tycker du ska se till att prata med någon som kan sånt här. Barnet har rätt till sin pappa och du har rätt att få vara pappa till ditt/ert barn. 

    Frågan är dock om hon uttryckt att hon vill ta barnet ifrån dig eller liknande? 

  • Anonym (S)

    Har hon sagt att hon vill ta barnet från dig? Om hon inte bekräftar att du är fader borde du kunna kontakta familjerätten och säga att du vart sambo med henne och be om faderskapstest? Familjerätten utreder faderskap om ingen fader anges. Känns som om att dom kommer undersöka det ifall hon säger att fader är okänd eftersom ni vart sambos. 

    Sen om hon inte skriver på ensam vårdnad kan du ansöka om det. Träffa barnet så mycket du får och sen ha som mål att ha barnet varannan vecka. Kom ihåg att om hon har ensam vårdnad så är det inte till hennes fördel om hon hindrar umgänge utan anledning. 

    Stå på dig och hoppas det blir bra för dig och barnet. 

Svar på tråden Lämnad av gravid sambo