• Qarina

Hyreshøjning efter kontraktskrivning

Hur långt efter kontraktskrivning kan en hyresværd høja hyran?

Jag skrev på mitt kontrakt før en månad sedan o flyttade in igår o dær låg hyresavin med ett Høgre belopp æn kontraktet angav. Ær det verkligen tillåtet juridiskt att gøra så?

• Svar på tråden Hyreshøjning efter kontraktskrivning
  • Citronella

Hyran höjs i januari varje år ibland drar förhandlingarna ut på tiden och då kommer den nya hyran senare. Hos visa hyresvärdar får man betala in extra under tre månader pga att förhandlingarna tog så lång tid och hyreshöjningen kom alltså inte direkt. Hoppas du förstår vad jag menar. 

• Qarina

Ja jag såg nu att det stog d på avin, højning før alla från 1 april, surt bara att han inte sa den nya hyran direkt eftersom vi hela tiden pratat om o skrivit kontraktet från 1 april, Tycker egentligen att nytt kontrakt borde skrivas i så fall Förvånad

• Mantrasina
    Qarina skrev 2023-04-02 16:25:28 följande:

Ja jag såg nu att det stog d på avin, højning før alla från 1 april, surt bara att han inte sa den nya hyran direkt eftersom vi hela tiden pratat om o skrivit kontraktet från 1 april, Tycker egentligen att nytt kontrakt borde skrivas i så fall Förvånad

Fast nya hyror blir det varje år som regel, så att skriva nya kontrakt med alla hyresgäster varje år låter jättebesvärligt. Och högst troligt har det inte varit färdigförhandlat med hyran förrän nu, så det fanns antagligen ingen ny hyra att säga. Möjligen kunde det sagts att årets höjning är under förhandling och kommer att tillkomma.

• Guldnovan
    Qarina skrev 2023-04-02 16:25:28 följande:

Det där är normalt förfarande och som ovan skrev så höjs hyran årligen utan att man gör nya kontrakt. Om 12 månader är det en ny summa. Inte ens anställningsavtal skrivs om vid årlig löneökning.
  • rosesarewhite

Hyrorna brukar höjas för april och nej, man skriver inte nytt kontrakt för ny hyra.
    Ibland i hyresannonserna kan det stå typ: hyran avser år 2022 hyressättning, eller liknande. Då vet man att de snart kommer att höjas. Lite fult av dem att inte säga något dock, men kanske stod det i annonsen och du missade det?

• Qarina

Ok, nej det stog ingenstans o førmedlades inte heller men hyresværden år inte så noga med sånt tydligen, bara lite trist att få 600 kr mer i hyra som jag inte råknatmed o har vældigt begrenset med pengar 

Svar på tråden Hyreshøjning efter kontraktskrivning