• Anonym (Livrädd)

40 + och riskgraviditet, diabetes osv.

Oplanerat gravid i v:14 snart.
    Stor riskgraviditet då det är enäggstvillingar och har diabetes och övervikt + två urakuta snitt pga moderkaksavlossning.
    Så stor risk för havandeskapsförgiftning.
    Tyvärr så har man från första undersökning när jag sagt till att vi inte vet hur vi ska göra och att jag vill höra om alla risker ändå visat mig foster och gett mig bilder.
    Detta gör att jag mår extremt dåligt då jag har sett allt, hjärtan som tickar osv.
    Skulle jag nu välja att ta bort så vet jag inte om jag kan leva med mig själv.
    Och väljer jag att fortsätta så är jag livrädd för vad som kan hända med mig och barnen.
    Npgon som varit i liknande situation och vill dela med sig?

• Svar på tråden 40 + och riskgraviditet, diabetes osv.
  • Anonym (S)

Även om det är en riskgraviditet kan det gå bra. Så vill du behålla prata med din BM om din oro men säg att du ändå vill behålla. Du kommer med största sannolikhet få väldigt många kontroller och gå på flera ultraljud. Förstår ändå din oro. Men vet diabetiker, överviktiga och de med tvillingar som fått friska barn. Dock inte allt på engång. Men Om dom gör extrakontroller så kommer det öka chanserna att dom ser ifall något inte är som det ska och kan göra något åt det. Dom är superduktiga inom vården idag. 

Viktiga är att du känner dig trygg i beslutet hur du än väljer.  

• Anonym (Livrädd)

Tack
    Jo jag har redan börjat att gå på kontroller.
    Men fick träffa en otroligt kall empatilös läkare som pratade om mina barn jag redan har och att det kan bli lång sjukhusvistelse, att risk för moderkaksavlossning är stor osv.
    Jag grät för jag tycker detta valet är så jobbigt men hon var bara: jaha blev det jobbigt nu.
    Min bm pratade om att du har ju haft vanlig förlossning varannan gång så då kan det gå vägen den här gången.
    Jag är verkligen livrädd då jag har haft täta kontroller dem andra gångerna också och allt har alltid sett bra ut och det har ändå slutat som det gjort.
    Har aldrig känt mig så ensam som nu.

• Anonym (Tänk efter)

Den stora frågan är väl hur många barn du har sedan innan? Vad säger pappan? Behöver ni fler barn, kan ni ta hand om dem? Håller med läkaren att dina skyldigheter och plikter är mot de ven du redan har. Inte mot fostren. Tänk om du dör ifrån dina barn? Hur kan du vilja ta den risken?

Svar på tråden 40 + och riskgraviditet, diabetes osv.