• Anonym (Ledsen mamma)

Någon med erfarenhet av kromosomavvikelser

Söker någon varit gravid och behövt avbryta pga Trisomi 18 eller annan kromosomavvikelse. 

jag är chockad, förvirrad, ledsen och helt förstörd över att behöva avbryta graviditeten. Det finns inga möjligheter att barnet klarar sig efter födsel pga missbildningar som sker vid denna typ av kromosomfel. Risken är stor att man får ett barn som avlider I magen senare än vad jag är nu. Om det finns någon som vart med om samma och sedan blivit gravid igen och det gått bra, kom gärna med upplyftande i den här sjukt vidriga situationen jag befinner mig i just nu. 

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av kromosomavvikelser
  • Anonym (Hej)

Gjorde ett sent avbrytande några veckor efter RUL. 23/12 -12. Maj året efter plussade jag igen och jan -14 fick vi en frisk liten kille.
    Stor styrkekram till dig. 

• Anonym (Hej)

Skicka pm om du vill. 

• Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Hej) skrev 2023-04-01 13:06:47 följande:

Gjorde ett sent avbrytande några veckor efter RUL. 23/12 -12. Maj året efter plussade jag igen och jan -14 fick vi en frisk liten kille.
    Stor styrkekram till dig. 

Tack ❤️
  • Anonym (fick en underbar kille)

Jag har varit i nästan exakt samma situation som du (sent avbrytande, dock på grund av en annan, mer sällsynt, avvikelse). 

Jag var precis som du fullständigt tillintetgjord. Jag minns hur jag låg i badkaret kvällen innan avbrytandet skulle äga rum, såg på min mage och bara inte kunde förstå att den som fanns där inuti aldrig skulle få finnas till.

Inte kunde få finnas till. Att hen var dömd att dö redan i det ögonblick hen kom till. 

Den 28 december 2011 födde jag fram min efterlängtade lilla kille och förlusten var oerhörd. Dessutom var rädslan stor att jag aldrig mer skulle kunna bli gravid. Att jag aldrig skulle få hålla ett levande, fullgånget barn i mina armar. 

Men mindre än ett år senare, blev min dröm sann. Då föddes min underbara son. En halv meter lång och nästan exakt tre och ett halvt kilo tung. I dag har han hunnit bli tio år, är nästan tre gånger så lång och mer än tio gånger så tung - och det bästa som har hänt mig och min man. 

Sorgen och glädjen kan existera samtidigt. Man glömmer aldrig det barn man inte fick, men man kan heller inte låta bli att fyllas av lycka och känna en enorm tacksamhet för det barn som man till slut fick lyckan att ta emot. 

Stor kram till dig från mig. Hjärta

• Anonym (Ledsen mamma)

Hej. Skönt att höra att det blev bra tillslut. Men visst är det så sjukt som du skriver att barnet redan vid befruktningsögonblicket är dömd att inte överleva. jag vet bara inte hur jag ska klara av avbrytandet?.men jag måste. Det kommer bli en tuff närmste tid. 

Anonym (fick en underbar kille) skrev 2023-04-01 23:21:25 följande:

Jag har varit i nästan exakt samma situation som du (sent avbrytande, dock på grund av en annan, mer sällsynt, avvikelse). 

Jag var precis som du fullständigt tillintetgjord. Jag minns hur jag låg i badkaret kvällen innan avbrytandet skulle äga rum, såg på min mage och bara inte kunde förstå att den som fanns där inuti aldrig skulle få finnas till.

Inte kunde få finnas till. Att hen var dömd att dö redan i det ögonblick hen kom till. 

Den 28 december 2011 födde jag fram min efterlängtade lilla kille och förlusten var oerhörd. Dessutom var rädslan stor att jag aldrig mer skulle kunna bli gravid. Att jag aldrig skulle få hålla ett levande, fullgånget barn i mina armar. 

Men mindre än ett år senare, blev min dröm sann. Då föddes min underbara son. En halv meter lång och nästan exakt tre och ett halvt kilo tung. I dag har han hunnit bli tio år, är nästan tre gånger så lång och mer än tio gånger så tung - och det bästa som har hänt mig och min man. 

Sorgen och glädjen kan existera samtidigt. Man glömmer aldrig det barn man inte fick, men man kan heller inte låta bli att fyllas av lycka och känna en enorm tacksamhet för det barn som man till slut fick lyckan att ta emot. 

Stor kram till dig från mig. Hjärta

Svar på tråden Någon med erfarenhet av kromosomavvikelser