Ångest, depression, sjukskrivning
Jag har lidit av ångest och depression så länge jag kan minnas. Jag är 34 nu och minns att det började redan som barn. För 6 år sedan fick jag diagnosen EIPS.
Jag har efter ett turbulent liv, utan att någonsin känna mig välkommen i samhället, börjar bli smått besatt av att vara ?normal?. Därför har jag jagat allt som ?normala? människor har. Dvs fast anställning på heltid, ett förstahandskontrakt på lägenhet, bli skuldfri osv. Jag lyckades med allt detta, jag har till och med köpt ett hus nu.
Men allt finns ju kvar. Så jag blir fortsatt sjukskriven då och då för att jag helt enkelt inte orkar/klarar att arbeta. Vad som har hjälpt ibland är att byta jobb. Det har på något sätt gett ett uppsving i mitt mående.
Jag har varit sjukskriven till och från på mitt senaste arbeta. Senast var i ca 6 månader. Under den tiden sökte jag andra jobb i hopp om att jag skulle må bättre av det. Jag hittade ett nytt jobb och har snart arbetar där i 2 månader. Men nu mår jag sämre än någonsin och jag finner ingen glädje på arbetet. Bara extrem ångest.
Vad tror ni försäkringskassan skulle säga om jag blev sjukskriven från mitt nya jobb? Jag har bara provanställning än så länge så jag kommer ju garanterat bli uppsagd.
Får man ens sjukpenning om man inte har ett jobb? Jag kan ingenting om sånt här. Någon som vet?