• Anonym (Ezperanza)

(Män) är det viktigt att avsluta en relation bra?

Jag undrar hur viktigt det är för män att avsluta relationen schysst. Med schysst menar jag att man pratar genom/berättar ärligt varför kan avslutar och sen skiljs åt vänskapligt (även om man kanske i praktiken inte hörs mer sedan). Eller är det sak samma när ni bestämt er för att avsluta?
    (Jag syftar inte till ONS här utan en relation alternativt att ni dejtat ett tag).

Jag tycker man läser så ofta härinne om män som bara försvinner mitt i dejtandet eller t.o.m. i en relation. 
    Därför jag ville ställa frågan.!

• Svar på tråden (Män) är det viktigt att avsluta en relation bra?
  • jrockyracoon

Hej!

För min del är det inte viktigt att man skils som vänner. Jag vill oftast inte vara vän med någon jag har varit attraherad av.

Men jag tycker däremot att det är viktigt att man ansvarar för den andres känslor, att man är en bra medmänniska som inte leker med andras känsloliv, utan är ärlig och rak. För mig är det självklart att man tar sig tiden att sätta sig ned och berätta hur man känner och också ger den andra chansen att reflektera och ställa frågor. Och ev. återkomma för fler samtal om det är nödvändigt för den personen (eller mig själv).

Att vara människa innebär ansvar att hantera andra människor på ett varsamt sätt, enligt mig. Jag vill ha känslan att världen blir till ett lite bättre ställe med mig än utan mig.

Samtidigt har jag varit med om att ett för "snällt" eller ev. otydligt avslut kan göra saken värre. En kärlekskrank desperat person greppar gärna efter minsta halmstrå så denna kan lätt få för sig att det finns en chans till att relationen repareras. Därför tänker jag att man behöver vara väldigt tydlig och "hård" på den punkten just för den andres skull.

En gång avböjde jag en person som önskade bli tillsammans med mig. Något år senare sprang jag in i henne av en slump. Det framkom då att hon "väntade" på mig och på att jag och min nya flickvän skulle göra slut. Naturligtvis fick jag ur henne den villfarelsen på en gång. Jag fattar fortfarande inte hur hon kunde tänka i de banorna, men jag antar att jag var för otydlig i mitt "Nej", den gången.

Nackdelen med nätdejting är att det inte finns några uppenbara fördelar med att behandla någon väl som man inte är intresserad av längre. Det får inga negativa konsekvenser förutom möjligtvis ett dåligt samvete. Om du beter dig illa mot någon som är i din vänskapskrets kommer det drabba dig hårdare eftersom dina andra vänner riskerar att få en negativ bild av dig.

Man får väl tro på karma här, om man vill hitta någon poetisk rättvisa i den här situationen. Men trösten är väl också att dumskallar som inte visar någon empati efter att de dumpat en, inte är den typ av personer man ändå skulle vilja ha som en livspartner. Man vill ju inte vara tillsammans med en person som så lätt kan koppla bort empatin och medmänskligheten och som gladeligen behandlar andra människor som om de vore en slit och släng leksak.

• Tukt

Antar att för de flesta så är det viktigt att relationer avslutas bra. Behöver inte vara män, kvinnor eller kärleksrelationer.Allt som en investerar tid och engagemang i känns ju bättre med bra avslut. Ta bara om man slutar ett jobb.
    Sedan finns det de som väljer att smita. Det är ju för de, just då och där, den mest smärtfria lösningen. Men tror också smitningen finns kvar och det i längden påverkar dom som människa. Lätt lura sig själv i stunden, men inte i längden.

• Carolatom07
    Anonym (Ezperanza) skrev 2023-03-31 05:58:28 följande:
    (Män) är det viktigt att avsluta en relation bra?

Jag undrar hur viktigt det är för män att avsluta relationen schysst. Med schysst menar jag att man pratar genom/berättar ärligt varför kan avslutar och sen skiljs åt vänskapligt (även om man kanske i praktiken inte hörs mer sedan). Eller är det sak samma när ni bestämt er för att avsluta?
    (Jag syftar inte till ONS här utan en relation alternativt att ni dejtat ett tag).

Jag tycker man läser så ofta härinne om män som bara försvinner mitt i dejtandet eller t.o.m. i en relation. 
    Därför jag ville ställa frågan.!

Självklart ska man prata igenom det så pass att båda kan gå åt sitt håll utan några större "hard feelings". Jag upplever dock att det främst är kvinnor som lämnar utan att säga något (så har det varit i mina 2 tidigare längre förhållanden och jag minns ONS man hade i 18-22-års-åldern som stack dagen därpå. Jag tror beteendet är mer typiskt för kvinnor än män.

Svar på tråden (Män) är det viktigt att avsluta en relation bra?