• Rosslin6197

Barnen vill flytta till pappa

Halloj, ska försöka göra en lång historia kort. 
    Mina två äldsta barn har jag med en annan man, denna mannen var manipulativ, utnyttjade mig, stal från mig och höll på med andra bakom min rygg. Han har undvika att ha sina barn fram till för 5 år sen nu ca, då jag träffade min sambo och då började han ta dom varannan helg, oftast med mycket tillkommande klydd. Han har flyttat runt massor, behandlar sin nuvarande sambo som han behandlade mig och bytar jobb konstant. Han har trots allt det fått bra kontakt med barnen genom de senaste åren och igentligen vill dom vara hos oss varannan vecka men nu har han flyttat till en annan stad och eftersom dom känner att dom vill vara med honom mer så har dom och pappa kommit fram till att dom vill flytta dit. Mitt problem I detta här nu är att jag har bett om att dom ska få en prövaperiod först hos honom vilket han har haft tid att fixa men inte gjort det, han tycker dom ska flytta dit direkt, byta skola och alltihop direkt och jag vet inte vad jag ska göra. Borde jag gå med på detta? Han säger också att är dom inte nöjda så kan dom ju vara där skolåret ut och såfall flytta tillbaka, så det är ju inte att han inte kommer låta dom komma tillbaka men jag är delad, ska jag gå med på det eller är det för osäkert?

• Svar på tråden Barnen vill flytta till pappa
  • Anonym (Mor)

Hur gamla är barnen?

• Anonym

Jag skulle inte gå med på detta. De kan ha en bra relation utan att de river upp hela sin utbildning, skolgång och sociala sammanhang. Det är bättre med kontinuiteten. 
    Även om dina barn inte förstår nu så kommer de förstå när de blir äldre. 
    Stå på dig. Han får driva det rättsligt om han inte håller med men finns ingen anledning att lägga dig platt för hans nycker. 

• Anonym (Mman)

Hur gamla är barnen, hur långt är det till staden dit de ska flytta? 

• Anonym (E)

Hur kan du ens överväga att låta dem flytta?? Är de i sena tonåren och ska plugga på gymnasiet där eller är det små barn? Det låter som en jättedålig idé det här!

• Anonym (E)
    Rosslin6197 skrev 2023-03-30 21:01:53 följande:

Ska bli 11 och 12 detta året

Ok, såg inte detta före. Säg bara NEJ! Som nämnts innan så förstör de sin skolgång, dessutom lämnar de hela sitt sociala nät bakom sig och med tanke på hur pappan har varit tidigare skulle jag gissa på ett liv där de antingen skäms bort med en massa leksaker och skärmtid eller att han kommer att tröttna på dem och börja gorma åt dem istället. Dåligt oavsett! Säg NEJ!
  • Anonym (Mor)

Det är ju pappan som har flyttat, då har han ju gjort sin prioritering. Inte en chans att jag skulle låta barnen flytta om jag vore som du. Vill han träffa dem mer så får han väl flytta närmare er.

• Anonym (aaa)

Ni kanske behöver hjälp att prata igenom detta med en utomstående, typ familjerätten eller socialtjänsten. 

• Rosslin6197

Nu ska jag förklara för er att allt ni skriver har jag tänkt, problemet är att han som sagt är manipulativ och kan sälja is till eskimåer. Inte för att det ska påverka mig men jag blir osäker för han har så många som backar honom för att han har ju inte gjort något fel och nu med detta scenariot heter det ju nu att mamma säger nej till att ni ska flytta hit. Det är mamma som inte låter er komma och då har mitt enda krav varit att han ska bevisa att han kan med en prövoperiod under loven vilket han inte vill. Så jag blir jävligt osäker på mig själv men jag verkar inte vara helt ute och cyklar då ju. 

• Rosslin6197

Ja familjerätten har jag tänkt kontakta ändå, ville bara se om jag tänkte helt fel i denna situationen. Jag drar dock på det tyvärr eftersom jag är livrädd för att behöva prata med honom då han vrider och vänder på allt och jag inte har talets förmåga. Men jo absolut håller jag på att samla mod för att ha möte via dom.

• Anonym (E)
    Rosslin6197 skrev 2023-03-30 21:14:36 följande:

Nu ska jag förklara för er att allt ni skriver har jag tänkt, problemet är att han som sagt är manipulativ och kan sälja is till eskimåer. Inte för att det ska påverka mig men jag blir osäker för han har så många som backar honom för att han har ju inte gjort något fel och nu med detta scenariot heter det ju nu att mamma säger nej till att ni ska flytta hit. Det är mamma som inte låter er komma och då har mitt enda krav varit att han ska bevisa att han kan med en prövoperiod under loven vilket han inte vill. Så jag blir jävligt osäker på mig själv men jag verkar inte vara helt ute och cyklar då ju. 

Jaha....? Han får sälja hur mycket is han vill och ha medhåll från alla sina kompisar, det är skit samma för han bestämmer inte. Det spelar ingen roll att han pratar illa om dig till barnen, gör han det så ta honom till Familjerätten för samtal. Har ni gemensam vårdnad förresten? Oavsett, om han vill att barnen ska bo hos honom får han ta dig till tingsrätten, och han kommer att få nej.
  • Anonym (E)
    Rosslin6197 skrev 2023-03-30 21:17:16 följande:

Ja familjerätten har jag tänkt kontakta ändå, ville bara se om jag tänkte helt fel i denna situationen. Jag drar dock på det tyvärr eftersom jag är livrädd för att behöva prata med honom då han vrider och vänder på allt och jag inte har talets förmåga. Men jo absolut håller jag på att samla mod för att ha möte via dom.

Varför ska ni till FR? Kan du ta med dig en stödperson som kan hjälpa till att föra din talan?
  • Rosslin6197

Jag ska kontakta FR för jag behöver stöd och råd med denna situationen för jag vet  att han kommer pressa detta och jag vet att han kommer eskalera också, så föörebyggande syfte. Ja jag har någon jag kan ta med mig så det kommer jag göra. Ja vi har gemensam vårdnad. 

• Anonym (E)
    Rosslin6197 skrev 2023-03-30 21:58:34 följande:

Jag ska kontakta FR för jag behöver stöd och råd med denna situationen för jag vet  att han kommer pressa detta och jag vet att han kommer eskalera också, så föörebyggande syfte. Ja jag har någon jag kan ta med mig så det kommer jag göra. Ja vi har gemensam vårdnad. 

Om han bråkar för mycket kan du ansöka om enskild vårdnad hos tingsrätten.
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2023-03-30 22:02:21 följande:
    Om han bråkar för mycket kan du ansöka om enskild vårdnad hos tingsrätten.
    Särskilt som han redan bor i en annan stad så är det inte alltid så smidigt med gemensam vårdnad så det är också en anledning.
  • Anonym
    Rosslin6197 skrev 2023-03-30 21:17:16 följande:

Jag tycker inte du ska försöka få till ett möte. Varför det? 
    Säg nej.
    Om han vill driva någonting så får han göra det. Varför ska du underlätta? Du har ingenting att bevisa.
  • Anonym (E)
    Rosslin6197 skrev 2023-03-30 21:58:34 följande:

Håller med anonym, gå INTE till Familjerätten i det här läget, låt honom driva saken själv! Säg bara nej! Ta det via sms om du känner dig osäker, då finns det skriftligt. Ange också orsakerna till varför du säger nej, dvs att det bästa för barnen så klart är att gå kvar i sin skola, med sina lärare och vänner, att vara kvar i stan där ni har ett socialt nätverk osv.
  • Anonym (S)

Säg ifrån. Han kan inte flytta med barnen så långt bort utan att du godkänner det. Förklara för honom på SMS så bevis finns ifall han krånglar sen. Förklara att det inte är det bästa för barnen att flytta så långt bort då dom behöver byta skola. Att situationen sett annorlunda ut om han valt att inte flytta. Skulle absolut inte gå med på detta om jag var du. Tänk på barnens bästa. Barn vet inte alltid vad som är bäst för dom. 

• Anonym (Ui)

Förslå att de kan vara där hela sommaren. Han kommer förmodligen inte vilja det...

Svar på tråden Barnen vill flytta till pappa