Personalvetare eller lärare F-3 / 4-6 / 7-9 AKUT
17 dagar kvar tills ansökan stänger och jag sitter i full panik.
Det känns som att jag under hela mitt liv har försökt att lista ut vad jag vill bli, men jag är fruktansvärt rädd att studera i flera år för att sedan vara "fast" med ett enda yrke utan att kunna variera. Men nu har jag inte längre tid att tänka så.
Det enda jag egentligen vet är att jag vill ha:
-ett socialt arbete.
-måndag - fredag jobb, dagtid.
-relativ god lön.
-helst något som verkligen är roligt.
-inte gamla eller sjuka för att jag inte tål att se människor som lider.
-ämnen som intresserade mig i gymnasiet var sociologi, filosofi, religion, pedagogiskt ledarskap, lärande och utveckling, människors miljöer samt etik och människans livsvillkor. Med sagt har jag ett stort intresse för människor, hur vi fungerar och samspelar med varandra.
Jag intresserade mig först av personalvetare utan att jag egentligen kunde begripa fullt ut vad man faktiskt gör. Har i alla fall hört att man kan arbeta med rekrytering eller i ett företag för att främja arbetsmiljön. Sedan började jag tänka på ämneslärare 7-9 då det enda som gör mig lycklig i livet är sommaren och att man som lärare då får "sommarlov" (ferietjänst).
Anledningen till varför jag tänkte på 7-9 var för att jag aldrig har haft en nära relation till ett barn, då jag inte har någon i min närhet som har barn. Men sen tänkte jag att 7-9 kan vara väldigt krävande då det är tonåringar som inte lyssnar och att man måste rätta massa uppgifter. Då började jag istället tänka på F-3.
Jag har så svårt att avgöra, för jag vill verkligen arbeta med människor samtidigt som jag kan bidra med någon slags utveckling eller hjälp. Jag har hört massa skit om läraryrket, men samtidigt finner jag inte heller så mycket information om personalvetare.
Så här kommer fullt med frågor som jag hoppas att några av er som läser kan svara på.
Grundlärare F-3
1.Jag vet att man som lärare jobbar extra, men är det på en påtaglig nivå? Måste man liksom ta med sig arbetet hem på kvällarna?
2.Jag som nästan aldrig har varit nära ett barn, hur väl kapabla är de för att kommunicera?
3.Kommer jag att tröttna när jag är 50-60 år att arbeta med skrikande barn?
4.Jag har hört att utbildningen är minst sagt HETSIG, någon som kan säga annorlunda om det?
Grundlärare 4-6
1.Skulle ni säga att denna åldersgrupp på något sätt är enklare att ?handskas? med än F-3?
2.Vad är den stora skillnaden mellan F-3 och 4-6 egentligen? Alltså angående utbildningen, yrket och barnen.
Ämneslärare 7-9
1.Hur pass krävande är detta? Alltså i förhållande med att ungdomarna inte lyssnar och hur mycket tid man måste lägga åt rättningen på fritiden?
2.Jag är mest intresserad av religion, men funderar på om det faktiskt finns tillgängliga jobb för det på arbetsmarknaden?
3.Studerar man mycket matematik under utbildningen? Och i så fall hur pass svårt är det? (Jag verkligen HATAR matematik, behövt skriva typ 20 omprov tills jag äntligen fick godkänt i gymnasiet)
4.Om jag ångrar mig och sedan vill arbeta med F-3, får jag det? Eller finns det typ en enkel kurs på 15 hp för att ge mig den behörigheten? Eller hur funkar det?
5.Om jag istället ångrar mig och vill arbeta i gymnasiet, hur fungerar det då?
Generellt om lärare
1.Finns det möjlighet att arbeta med något annat än just lärare efter sin utbildning?
2.Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen.
3.Kan man bygga sin egen lärarexamen och då också kunna få lärarlegitimation? Isåfall hur gör man? Alltså vad är det som krävs och hur lång tid måste man då studera?
Personalvetare
1.Hur pass socialt är detta yrke?
2.Jag undrar om detta är ett typiskt ?vuxenarbete?? Med det sagt att det aldrig kommer något roligt och att man alltid ska vara seriös, samt att man ständigt arbetar utan att kunna få kommunicera med sina kollegor?
3.Hur var utbildningen? Lätt / svår? Mycket och avancerad matte?
4. Kom gärna med era starka åsikter, positiva som negativa, måste kunna skapa en klar uppfattning för både yrket och utbildningen.
Avslutningsfrågor
1.Från det jag tidigare har nämnt kan ni komma på ett annat yrke som skulle passa mig?
2.Jag har hört att om man kommer in på sitt förstahandsval så stryks man från de resterande utbildningarna man har sökt. Jag undrar därmed om man kan vara lite taktisk och söka till läkare i sitt förstahandsval, för att på så vis vara säker att man blir struken från den, så att om jag behöver extra tid att fundera över vilken utbildning jag ska välja av lärare / personalvetare har jag sommaren över att lista ut det. (Jag antar att om man inte blir antagen på sitt förstahandsval, har man förutsättningen att kunna välja mellan de andra utbildningarna man har blivit antagen till?
Behöver verkligen eran hjälp, så blir väldigt tacksam om det är så att ni enbart kan svara på en av frågorna.