• Anonym (Mitt arv)

Vart gör man av sitt arv??

Jag har börjat fundera mer och mer på att skriva testamente. Nästan blivit fixerad. Jag har inga barn, kommer aldrig att få! Jag är inte gift, kommer troligtvis aldrig att bli! Lever tämligen ohälsosamt med psykisk ohälsa med allt vad det innebär. Såå, vad händer då om oturen/turen skulle vara framme i morgon??
    Då går allt jag äger till mina föräldrar, om inget annat finns skrivet. De är båda 70+, så alltså skulle mina besparingar tämligen snart gå till mitt enda syskon. Tror föräldrarna skulle dela med sig redan innan de själva vände skidorna i vädret.
    Grejen är att jag har brutit med mitt syskon. Har ingen lust alls att sponsra den grisen med en massa pengar!!

Så vad gör man då?? Testamenterar bort det, medan man fortfarande kan. Men vart???? "Någon organisation"... Men då ska det ju vara en BRA organisation, där mina pengar inte bara försvinner i mängden. Inte typ Cancerfonden eller något sådant. Ledningen i dessa organisationer sitter på nog med lyxbilar utan att jag behöver sponsra! Jag vet flera mindre organisationer som jag gärna skulle testamentera till, men kommer de ens finnas kvar när det är dags?? Pratar vi en vecka eller 50 år??? Det är fasen inte lätt...!

Och jag märker även hur väldigt få som ens funderar över detta! "Vaddå, sånt pratar vi inte om! Det har jag inte tänkt på! Det löser sig!". Fast nej, det gör det inte...!

Jag försöker prata med min särbo, som inte heller reflekterat ett dugg över detta, om vi kanske skulle gifta oss bara för att få en så enkel lösning som möjligt! (Vi är båda 40-45). Vill han att allt han äger ska gå till föräldrar, syskon, syskonbarn etc, som han knappt har kontakt med?? Men han viftar bara bort det. Känns ju ändå inte helt rätt att gifta sig enbart av den anledningen.

Så, hur ska man tänka?? Bäst vore om man visste när man skulle dö, så man hann nyttja sina tillgångar själv!
  • Svar på tråden Vart gör man av sitt arv??
  • Anonym (F)

Ge till lokala välgörenhetsorganisationer, då vet du bättre att det går till "rätt" saker. Och vänta inte tills du dör utan gör det redan nu regelbundet. Behöver inte vara mycket. Testamentet blir svårt. Har du verkligen INGEN som du skulle vilja skänka en slant när du dör?

• Anonym (Rätt val)

Om du inte vill att dina föräldrar och i förlängningen ditt syskon ska ärva kan du testamentera din kvarlåtenskap till någon verksamhet, organisation eller förening som berör eller intresserar dig. t ex Smile, som plastikopererar barn som fötts med gomspalt och som i en del länder förföljs pga sitt avvikande utseende, eller någon organisation som tar hand om och omplacerar djur (hundar)  Hundstallet eller till ngn lokal förening som du vill sponsra. Återkommande tipendium till duktiga ungdomar vid lokal  kulturskola kanske. 
    Men se till att du får hjälp med att formulera testamentet så att det blir vattentätt och inte ett fall för tjafs och överklaganden.

• Anonym (Mitt arv)
    Anonym (F) skrev 2023-03-30 20:02:30 följande:

Ge till lokala välgörenhetsorganisationer, då vet du bättre att det går till "rätt" saker. Och vänta inte tills du dör utan gör det redan nu regelbundet. Behöver inte vara mycket. Testamentet blir svårt. Har du verkligen INGEN som du skulle vilja skänka en slant när du dör?

Fast varför ska jag sprida pengar omkring mig utan att ens vara död? Då lever jag ju hellre livet själv. Men det kan man ju inte gärna göra heller och riskera att bli uteliggare sen. Det är ju inte det som är problemet! Jag skänker redan månadsvis till de organisationer jag känner är bra, men vill inte skriva in dem i mitt testamente. Tror du t.ex Dumpen, Vid din sida etc finns kvar om 40 år?

Tänker man släkt och vänner så finns det INGEN som jag vill skänka "en slant" när jag dör. För vem har sagt att de finns i livet den dagen?? Ska man se yngre släktingar så måste man gå till typ kusin-barnbarn som jag inte ens träffat!

Mitt syskon eller arvsfonden, då river jag hellre sönder tusenlappar i duschen!
  • Anonym (F)
    Anonym (Mitt arv) skrev 2023-03-30 21:08:24 följande:
    Fast varför ska jag sprida pengar omkring mig utan att ens vara död? Då lever jag ju hellre livet själv. Men det kan man ju inte gärna göra heller och riskera att bli uteliggare sen. Det är ju inte det som är problemet! Jag skänker redan månadsvis till de organisationer jag känner är bra, men vill inte skriva in dem i mitt testamente. Tror du t.ex Dumpen, Vid din sida etc finns kvar om 40 år?

Tänker man släkt och vänner så finns det INGEN som jag vill skänka "en slant" när jag dör. För vem har sagt att de finns i livet den dagen?? Ska man se yngre släktingar så måste man gå till typ kusin-barnbarn som jag inte ens träffat!

Mitt syskon eller arvsfonden, då river jag hellre sönder tusenlappar i duschen!
    Ja men en långsökt tanke... för att göra gott?? Och om du redan skänker till välgörenhet behöver du väl inte skälla på mig? Märkliga människor det finns...

Ja jag tycker du ska skriva i ditt testamente att pengarna ska tas ut i kontanter och brännas på bål.
  • Sockerikaffet

Vill du inte testamentera till din särbo då? Det kan du göra utan att ni är gifta.

annars väljer du en eller flera organisationer som du gillar och skriver in dem i ditt testamente. Sen får du hålla lite koll på om de försvinner eller blir oseriösa och då väljer du en ny organisation och gör ett nytt testamente. 

• Anonym (Mitt arv)
    Anonym (Rätt val) skrev 2023-03-30 20:05:08 följande:

Om du inte vill att dina föräldrar och i förlängningen ditt syskon ska ärva kan du testamentera din kvarlåtenskap till någon verksamhet, organisation eller förening som berör eller intresserar dig. t ex Smile, som plastikopererar barn som fötts med gomspalt och som i en del länder förföljs pga sitt avvikande utseende, eller någon organisation som tar hand om och omplacerar djur (hundar)  Hundstallet eller till ngn lokal förening som du vill sponsra. Återkommande tipendium till duktiga ungdomar vid lokal  kulturskola kanske. 
    Men se till att du får hjälp med att formulera testamentet så att det blir vattentätt och inte ett fall för tjafs och överklaganden.

Det är ju just det, att jag vill gå till en advokat och få det gjort på riktigt!
    Men har som sagt då inte minsta aning om vad jag ska skriva in!! Har för mig att man dessutom måste skriva minst två arvtagare när det gäller organisationer, ifall den första inte skulle fungera. Jag kommer inte ens på en! Stora organisationer är som sagt helt uteslutet, oavsett hur "synd" det är om dem som de påstår sig jobba för! Utländska organisationer går också fetbort då jag helt enkelt inte bryr mig, känns som att kasta ut pengar i tomma intet!
    Visste jag att jag skulle dö om en vecka så vore det inga problem! Men som sagt, man måste ju ha i åtanke att dessa människor/organisationer kanske inte ens existerar längre den dagen, och då blir det arvsfonden istället. Inte vidare sexigt....
  • FuckGoggleAskMe

En kompis till mig utan barn och med dåligt förhållande till sin bror, har skrivit testamente där Läkare Utan Gränser får arv efter henne, det är en bra organisation som säkert finns kvar i många år. 

• Anonym (Alma)

Det är ju bra att du vet vem som skulle ärva dig om du dör om en vecka. Man kan testamentera allt till samma mottagare. Du vet att man även kan ändra sitt testamente.

Mitt största problem var vart jag skulle förvara mitt testamente så det skulle hittas efter att bankvalvet i samhället stängdes.

• Anonym (Mimsy)

Det går ju att göra om sitt testamente.

Om du tex skulle testamentera allt till din särbo eller en organisation idag, och om 10 år har du ångrar dug så är det ju bara att göra ett nytt.
    Kostar väl visserligen om du tar hjälp av advokat men eftersom det är så viktigt för dig att det blir rätt person som får dina pengar kan du ju göra en ny utvärdering var 5-10 år typ, om du vill att testamentet ska vara kvar eller ändras.

Och om du väljer tex en organisation idag och den försvinner om 8 år, är det ju också bara att göra om testamentet.

• Anonym (Fast)

Man kan faktiskt leva livet och skänka så pass mycket medan man lever att det inte finns mer än till begravningen. Kvarlåtenskap är oftast inte så värdefullt som folk inbillar sig. Har du något av faktiskt värde kan du bara ha mindre cash bortstoppat till begravningen. 

Svar på tråden Vart gör man av sitt arv??