• Anonym (SnartSingel)

Separera på prov

Hej alla, hoppas på lite råd härifrån.

Min fru sedan 20 år vill prova flytta från vår bostad med två gemensamma barn i tonåren. Hon vill göra detta för att "se hur det känns".
    Vi har gemensam ekonomi, och vill att vi tillsammans betalar hyra för lägenheten hon ska flytta till och även att vi gemensamt köper möbler till hennes nya bostad.

Spontant låter det helt galet, men eftersom jag helst vill att hon stannar kvar hos mig så vet jag inte hur jag ska hantera saken.

• Svar på tråden Separera på prov
  • Anonym (utnyttjad)

Hon är påväg bort från dig men vill använda dig och dina ekonomiska tillgångar för att göra övergången lättare. Hon vågar inte bryta helt utan vill ha säkerhetsfilten med sig till hon vågar erkänna att det är helt slut. 

Jag skulle aldrig gått med på det. Om hon nu vill "se hur det känns" att vara singel ingår det väl att betala för sin egna skit. 

• Anonym (Q)

Bara för att hon lägger fram ett förslag behöver det inte betyda att du går med på det. Samtidigt så kan du ju inte tvinga henne att vara kvar. Om du inte köper att den här separationen är "på prov" utan att den kommer att innebära slutet för ert förhållande så är det nog bättre för dig att förhålla dig till det och planera flytter och bohag efter det. Vill du bo kvar i ert nuvarande hem ifall ni separerar? Skulle det vara en ok bodelning för dig om du behåller det nuvarande bohaget och att ni gemensamt köper nytt till henne? Känn efter ordentligt så att ni kan förhandla fram något som funkar för er båda.

• Tecum

Självklart ska du inte betala varken för lägenheten eller nya möbler. Vad är hennes motivering för att du ska betala? Det vore skillnad om det var ett gemensamt beslut men nu är det hon som vill och du vill inte.

• Fjäril kär

Om hon vill separera på prov får hon stå för det beslutet och själv  ta dom konsekvenserna av det. 

• EnAnonumius

Gå inte med på det..

Det är hennes idé, då får hon faktiskt betala själv.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Ascendere
    Anonym (SnartSingel) skrev 2023-03-29 18:31:45 följande:
    Separera på prov

Hej alla, hoppas på lite råd härifrån.

Min fru sedan 20 år vill prova flytta från vår bostad med två gemensamma barn i tonåren. Hon vill göra detta för att  "se hur det känns"  kunna knulla med andra men ha kvar den ekonomiska tryggheten. 
    Vi har gemensam ekonomi, och vill att vi tillsammans betalar hyra för lägenheten hon ska flytta till och även att vi gemensamt köper möbler till hennes nya bostad.

Spontant låter det helt galet, men eftersom jag helst vill att hon stannar kvar hos mig så vet jag inte hur jag ska hantera saken.

Fixade felskrivningen åt dig.
  • Anonym (aaa)

Min erfarenhet är att när man gör så, så är det första steget mot att skiljas på riktigt. Inget fel i det, om båda är ok med upplägget men du verkar inte vara det.
    Så nej, då skulle jag inte gå med på det. 

Vill man jobba på relationen så flyttar man inte isär. Då går man kanske i terapi tillsammans. 

Jag håller med övriga i tråden att vill hon göra detta så antingen är ni då särbo, eller så är det slut. Fråga henne vad det är hon innerst inne tänker detta ska leda till. 
    Om ni är särbo måste ni komma överens om vilka regler som gäller, dvs är ni ff ett par så träffar man inte andra. 

• Anonym (Mgng)

Gå inte med på det.

• Anonym (B)

Så hon vill flytta för att "prova" men vill att ni delar på kostnaderna? HAHAHAHA så jäkla skrattretande, nej lägg av... snälla säg att du inte tänker gå med på det där!!

• Tukt

Man "provar" inte när man har barn med. ekvationen. Då är det antingen eller.
    Att ha en relation kräver i regel att man satsar. Slutar man satsa, så slutar också relationen. Så det är väl något som ligger nära.
    För barnen och din egna skull, tycker jag du ska ha en strikt linje. Antingen separation, eller inte.
    Men ta med familjerådgivningen och familjerätten i diskussioner. För här kommer hon försöka normalisera sina argument, säkert också påhejad av sina nära vänner och omgivning. Då behövs det någon utifrån som ser nyktert på det.

• Anonym (Mx)

Hon är påväg bort. Tro mig. Men hon tror sig ha hittat ett lifehack som gör övergången lättare. Ekonomiskt, praktiskt och känslomässigt.

• Fiona M

Nej.
    Vill hon prova får hon stå för det, men även stå kvar på era gemensamma utgifter.
    Ni ska inte bekosta att hon bestämmer sig om hon vill vara kvar i relationen eller ej.

Hur ser boendesituationen ut där ni bor? Är det jättelätt att hitta boende eller har hon planerat det här länge?

• Anonym (Lfvgt)

Om ni gemensamt köper saker och möbler till lägenheten så bör hon vara medveten om att dom inköpen ingår i en bodelning vid skilsmässan... 

Svar på tråden Separera på prov