• Billy1982

Ekonomisk Stress

Hej alla köpte ett hus förra året och var så glad att äga mitt första hus. Som alla vet började ju räntan stiga och jag hamnade i en sits där jag knappt har råd med mat längre. Jag började låna pengar från mina vänner för att klara av det.  Såklart så mår jag piss nu har inte sovit bra på 1månad nu. Mitt sexliv med min fru är lika med 0 har inte ens sovit med henne i samma rum på över 6månader nu.
    Hur länge kommer detta pågå tror ni.
    Jag själv vet inte ens hur jag skall klara av stressen längre.
    Sitter hemma just nu och vill bara spy pga stressen.
    Bolån kostnad sen jag köpte huset 12000kr nu när räntan stigit ligger jag på 20000kr per månad elkostnader 5-6000kr per månad vatten sophantering cirka 1000kr per månad bara dessa ligger jag på 27000kr per månad sen så kommer ju klart barnen skolavgifter 29000kr per månad. Drifkostnader mat diesel mm cirka 8000kr per månad. Nu funderar jag ju såklart och sälja oavsett om huset säljs med förlust. För jag har knappt 20kr kvar i fickan.

• Svar på tråden Ekonomisk Stress
  • Billy1982

Det fick jag göra men bara tillfälligt.

Emerencia skrev 2023-03-29 09:04:45 följande:

Kan ni bara betala räntan? Kanske ni kan få ner kostnaderna lite iaf?

• rosesarewhite

Skolavgift 29 000 kr i månaden? Var bor ni?

• nytt eller gammalt

Måste bara fråga, skolavgifter 29000 per månad? 

• Billy1982
    nytt eller gammalt skrev 2023-03-29 09:13:16 följande:

Måste bara fråga, skolavgifter 29000 per månad? 

Blev fel med skolavgifter hamnar jag på 29
  • rosesarewhite
    Billy1982 skrev 2023-03-29 09:20:54 följande:
    Blev fel med skolavgifter hamnar jag på 29
    Du menar förskola? Skola är ju gratis i Sverige.
  • Billy1982
    rosesarewhite skrev 2023-03-29 09:32:31 följande:
    Du menar förskola? Skola är ju gratis i Sverige.
    Har ingen koll på det men ja förskola och fritids skola
  • MsM84

Hur kan du ha fått låna så mycket pengar att räntan är 20 000 i månaden men har så låga intäkter att du och din fru inte klarar kostnader om 37000 i månaden?

• Billy1982
    MsM84 skrev 2023-03-29 09:39:49 följande:

Hur kan du ha fått låna så mycket pengar att räntan är 20 000 i månaden men har så låga intäkter att du och din fru inte klarar kostnader om 37000 i månaden?

Det var väl inte planerat att räntan skulle gå upp 
  • rosesarewhite

Det du kan göra är ju att minska utgifterna. Tex inte torktumla era kläder utan hänga upp dem. Inte tvätta lika ofta utan hänga upp kläder på vädring så de kan användas en extra dag. Kanske låta bilen stå och åka kollektivt eller arbeta hemma. Tänka på vad ni köper för mat, inte det dyraste. Ta men lunchlåda istället för att köpa lunch. Se över abonnemang och säga upp/byta till billigare.

• Citronella

Sätt barnen i kommunal skola. Att betala nästan 30 000 i månaden för privatskola är vansinnigt även om skolan är bra. 

Kan du eller din partner ta ett extrajobb för att dryga ut kassan? Räntorna sänks väl så småningom om det är inte säkert att allt det andra blir billigare inom en överskådlig framtid. 

• Linda5

Om du ligger så illa till måste du ha ljugit för banken. Banken har sedan flera år varit noga med att kontrollera att man klarar en ränta på 7% har du inte varit ärlig är det ju ditt eget fel. Ni får ta extrajobb och skära ner på det mesta. 

• MsM84
    Billy1982 skrev 2023-03-29 09:41:53 följande:
    Det var väl inte planerat att räntan skulle gå upp 
    Förlåt men de flesta vet att räntan med tiden går upp. Särskilt bankerna brukar vara noga med att säkerställa att det finns utrymme i ekonomin för högre ränta. Därför undrar jag om er ekonomi har försämrats väsentligt eller om ni har lurat banken när ni fick lån? 
  • Billy1982

Nu kom jag och min fru överens om att sälja huset och köpa lägenhet istället. 

Svar på tråden Ekonomisk Stress