• Anonym (Hope fades)

Deppigt att se skulden stiga

Jag har varit "kund" hos Kronofogden i många år. Dvs vissa företag som jag är skyldig pengar har skickat vissa av skulderna dit, det mesta runt 2015-2016, fast flera av de skulderna är mycket äldre än så, en vet jag är från 2006. Jag brydde mig inte nämnvärt varken då eller sen, gick på soc och aktivitetsersättning och sen väntade på sjukersättning och var upptagen med att klara det viktigaste, hyra el och mat. Jag hade inte ens råd att ha pengar på mobilen alltid.

Sen, förra året, då började kronofogden mäta ut pengar varje månad. Då kändes det ändå som något intressant och jag började följa utvecklingen av mina skulder. Jag var inne varje vecka och betalade lite extra om jag hade någon tia över, gjorde grafer i google sheets för att se prognoser och var inne på KFMs prognos över när det skulle vara färdigbetalt. Från att prognosen var att skulden inte skulle ändras alls på 10 år tickade det ner till att vara färdigbetalt mitt i 2027.

Nyåret kom med nya uppgifter och uträkningar. Nu drar kronofogden mindre än 1/3 av förra årets belopp. Och vad gör det med skulderna? Jo, de tickar ju slå klart uppåt. Nu när jag sitter här och skriver är prognosen att skulden kommer ha nästan dubblats om 10 år.

Det är deppigt som fan.

Nej, jag har inget att sälja. Allt är redan sålt för flera år sen. Någon kanske vill ha ett gammalt rangligt köksbord från IKEA till avhämtning, men då har jag inte köksbord.

Jag önskar att jag hade något sätt att dra in  lite extra pengar men har inget. En gång i tiden försökte jag göra enkäter online men det är ju fan bedrägeri.

Jaja, tack för att jag fick skriva av mig. Nu ska jag sätta den här fuckade gamla telefonen i väggen innan batteriet dör.

• Svar på tråden Deppigt att se skulden stiga
  • Anonym (X)

Klart det är deppigt. 
    Inte så kul för företag som inte får in sina pengar heller för varor som man sålt. 
    Är du sjuk så du inte kan jobba? 
    Har du kollat upp skuldsanering? Kanske fixa ett möte med kommunens ekonomiska rådgivare? 

• Anonym (undrar)

Varför drar KF mindre i år då? Har du mindre inkomst? Kan du betala in extra själv?

• Anonym (Skuldsanering)

Har du sökt skuldsanering?

• Anonym (Hope fades)
    Anonym (X) skrev 2023-03-28 16:41:22 följande:

Klart det är deppigt. 
    Inte så kul för företag som inte får in sina pengar heller för varor som man sålt. 
    Är du sjuk så du inte kan jobba? 
    Har du kollat upp skuldsanering? Kanske fixa ett möte med kommunens ekonomiska rådgivare? 

Tjänster i detta fallet. Nödvändiga tjänster det mesta. Några onödiga grejer också, jag missade de sista månaderna med LoveFilm.

ja, jag är sjuk och kan inte jobba. Jag har sjukersättning nuförtiden.

Skulden är för liten för att få skuldsanering sist jag kollade upp det men det var några år sen.
  • Anonym (Hope fades)
    Anonym (undrar) skrev 2023-03-28 16:44:03 följande:

Varför drar KF mindre i år då? Har du mindre inkomst? Kan du betala in extra själv?

Inflation och hyra som slagit i taket. De räknar ju ut varje år vad man har för överskott jämfört med deras förbehållsbelopp. Jag får ett sånt besked varje år. Förra året fanns ett överskott. Det här året är det överskottet ca 1/3 av förra årets. Egentligen har det ju varit så i månader men de gör uträkningen till årsskiftet och inte förr. Oktober-December var väldigt knapert. 
  • Anonym (Hope fades)
    Anonym (Skuldsanering) skrev 2023-03-28 16:46:38 följande:

Har du sökt skuldsanering?

För en hög år sen. Fick nej, skulden är för liten.
  • Anonym (Budget och skuldrådgivare)

Hej
    Arbetar som budget och skuldrådgivare.

Storleken på skulden är inte enbart det som avgör om du är kvalificerat insolvent (dvs inte kan betala tillbaka på väldigt lång tid)
    Betalningsförmågan inom de kommande åren och hur mycket skulderna ökar (räntorna) påverkar också.
    Eftersom du har sjukersättning är det låg chans att din betalningsförmåga ökar. 
    En kollega till mig hade en person som fick skuldsanering på ett belopp som var runt 20 000...

Ta kontakt med din kommun och boka tid med budget och skuldrådgivaren. Hen kan hjälpa dig att räkna ut om du är kvalificerat insolvent och även hjälpa till med en eventuell ansökan och vara stöd under ansökningsprocessen.

Det kan vara väntetid både på tid hos rådgivaren och långa handläggningstider hos KF så vänta inte för länge.

Lycka till

• Anonym (Hope fades)
    Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-03-28 17:12:44 följande:

Hej
    Arbetar som budget och skuldrådgivare.

Storleken på skulden är inte enbart det som avgör om du är kvalificerat insolvent (dvs inte kan betala tillbaka på väldigt lång tid)
    Betalningsförmågan inom de kommande åren och hur mycket skulderna ökar (räntorna) påverkar också.
    Eftersom du har sjukersättning är det låg chans att din betalningsförmåga ökar. 
    En kollega till mig hade en person som fick skuldsanering på ett belopp som var runt 20 000...

Ta kontakt med din kommun och boka tid med budget och skuldrådgivaren. Hen kan hjälpa dig att räkna ut om du är kvalificerat insolvent och även hjälpa till med en eventuell ansökan och vara stöd under ansökningsprocessen.

Det kan vara väntetid både på tid hos rådgivaren och långa handläggningstider hos KF så vänta inte för länge.

Lycka till

På sätt och vis kanske är det värt att fråga. Igen, samtidigt vill jag betala. 
Svar på tråden Deppigt att se skulden stiga