• John Marston XD

Hur är det att göra en tungpiercing?

Hej på er alla fina människor där ute! Hoppas ni alla mår super! :)

Jag har bokat tid för tungpiercing den första April. Alltså en helt vanlig tungpiercing, inget annat skumt.
    Jag skulle behöva alla era personliga tips. Hur tyckte ni att det var att göra den? Jag kommer ställa frågorna här nere som jag helst vill ha svar på!

1. Hur ont gjorde det att utföra piercingen mellan 1-10?
    2. Hur jobbig var första veckan/veckorna efter gjord piercing?
    3. Vad gjorde ni för att lägga smärtan och svullnaden så mycket som möjligt?
    4. Hur vet jag när jag får byta till en kortare stav?
    5. Kan man byta till en ny stav hemma, eller måste man åka till studion?
    6. Kan jag träna första veckorna?
    7. Vad ska jag undvika att äta/göra, och hur länge?

Vore så tacksam för era svar! Glad

• Svar på tråden Hur är det att göra en tungpiercing?
  • Anonym (L)

Gjorde min för 20 år sen, men kan nog svara ändå. 

1. Hur ont gjorde det att utföra piercingen mellan 1-10?
    Typ en 2 av 10. Kändes i princip inte och gick väldigt fort. Tungan är väldigt mjuk, det är ju bara en muskel. Det är mycket värre att pierca broskdelarna i öronen eller näsan. 

2. Hur jobbig var första veckan/veckorna efter gjord piercing?

Lite, det var svårt att äta. Åt mjuka saker, typ pasta och mjuka mackor... Inte på grund av att det gjorde ont utan för att det var svullet samt ovant.

3. Vad gjorde ni för att lägga smärtan och svullnaden så mycket som möjligt?

Sug på isbitar! Superbra tyckte jag.

4. Hur vet jag när jag får byta till en kortare stav?

Fråga en piercare. Men skulle väl tro att det är 3-4 veckor.

5. Kan man byta till en ny stav hemma, eller måste man åka till studion?

Nej, du kan lätt byta själv. Man skruvar av en kula på staven, sätter i och skruvar dit kulan. Du kan kanske öva på att få i kulan först innan du tar ut läkstaven. Tänk på att inte köpa en för kort stav, tror det är bäst att fråga en piercare hur lång just du bör ha.

6. Kan jag träna första veckorna?

Fråga piercaren - men jag tror väl du bör undvika hård träning första veckan åtminstone? 

7. Vad ska jag undvika att äta/göra, och hur länge?

Saker som kan fastna i hålet, typ kakor/knäckebröd/smuliga eller hårda livsmedel. Tänk lite likadant som att du hade dragit ut en tand. Och kanske inte gå ut och festa första dagen. Och-  inte leka med smycket eller dra det mot tänderna!

Svar på tråden Hur är det att göra en tungpiercing?