• Frisson

Hjälp! Lite förstorad mjuk körtel i armhåla!

Jag får snart riktigt panik, jag har en lite lätt förstorad körtel (lymfkörtel) i armhålan. Jag tänker direkt att det är cancer då den inte är öm.
    Jag är också gravid i vecka 21+0, så hormonerna är i toppen och är så sjukt orolig.
    Jag har varit hos läkaren och fått remiss till mammografi. 
    Men vill veta om ni har haft förstorad lymfkörtel som visar sig vara ingenting? 
    Eller kan det vara en mjölkkörtel? Har försökt hitta info om hur de känns? Allting man googlar på är cancer och speciellt lymfom. 
    Jag vill bara kunna njuta av min graviditet då vi haft svårt att skaffa barn. Så ska det här komma och störa! 

• Svar på tråden Hjälp! Lite förstorad mjuk körtel i armhåla!
  • Lynx123

Först och främst: ja man kan ABSOLUT få forstorade lymfkörtlar av alla möjliga anledningar. För det andra: googla inte mer - där står det bara strunt!
    Men jättebra att du kollar upp det! 

• Anonym (Aberrant körtelvävnad)

Jag har fått en återkommande förstora körtel i en armhåla vid graviditet och som blivit ännu större vid amning. Punkterades i samband med första barnets födelse eftersom den blev så stor vid amning. Visade sig vara aberrant körtelvävnad - alltså bröstkörtel i armhålan som också alltså var mottaglig för alla gravid och amningshormoner och därmed blev stor vid varje graviditet och amning. Lycka till

• Frisson

Det jag blir fundersam på är ju att jag inte varit sjuk, då kande svullna och bli ömma. Men blir såklart orolig då de ej är ömma. Det behöver såklart inte heller betyda det värsta heller! 
    Väntan på att få kolla det gör en smått galen :) 

• Frisson

Åh det är det jag hoppas på att det är eftersom jag är gravid. Pratade med min BM som säkert tror något sånt också! 

• Anonym (Japp)

Hade en som kom vid mens. När jag blev gravid blev det värre. Helt ofarlig lymfkörtel vissde det sig på röntgen! Hade  bröstkörtelvävnad i armhålan som triggade.

• Anonym (Japp)

Hade en som kom vid mens. När jag blev gravid blev det värre. Helt ofarlig lymfkörtel vissde det sig på röntgen! Hade  bröstkörtelvävnad i armhålan som triggade.

• Frisson

Fick du vänta länge på att få röntga? Kändes det mjukt och inte ömt för dig? Utan den bara var svullen? 

• Anonym (Japp)
    Frisson skrev 2023-03-27 20:56:28 följande:

Fick du vänta länge på att få röntga? Kändes det mjukt och inte ömt för dig? Utan den bara var svullen? 

Fick tid rätt fort pga att jag låg på min vc som en tok. Jag hade ofta ont där men så svullet som det blev skavde och tryckte jag ju på området liksom.
  • Yuppyupp

Du skulle bara sett mina armhålor under graviditeten!! xD varenda körtel måste varit svullen. Idag rann mjölken till och det är värre än någonsin. men precis som du var jag också rädd för cancer.. ingen cancer dock..bara bebis! :) ändå bra att du kollar upp, men jag skulle inte vara orolig 

• Frisson
    Anonym (Japp) skrev 2023-03-27 21:20:57 följande:
    Fick tid rätt fort pga att jag låg på min vc som en tok. Jag hade ofta ont där men så svullet som det blev skavde och tryckte jag ju på området liksom.
    Ska ringa till bröstcentrum och fråga om de har åb eller liknade. De ligger väl efter med tanke på corona. 

För mig gör det inte ont längre, den är bara där just nu. Det kom i samband med graviditeten. Hade ömmande bröst som ömmade ända upp i armhålan precis där man känner sen svullna körteln.

Vill bara bli av med oron, höra att det är ofarligt. Är också där och känner hela tiden. Har väl lite hälsoångest (hypokondriker).
  • Frisson

Yuppyupp: hade du ont hela tiden eller kom det när mjölken rann till? 😊

• Linnis04

Jag har upplevt svullna lymfkörtlar jag med! Hade två på halsen som jag var helt säkra på var dödliga, men de visade sig vara normala förstoringar! Tydligen mycket vanligare än man tror att de är svullna utan någon speciell anledning. Viktigt dock att kolla upp ändå ifall att, så det gör du ändå rätt iGlad försök dock inte att oroa dig för mycket, dock lättare sagt än gjort!

vidare hade jag en knöl i min första gravidtet i bröstet. Visade sig att även detta att det är väldigt vanligt vid graviditet och orsakas alla de hormonomställningar som skerHjärta

• Linnis04

Kan väl tillägga att mina körtlar var oömma, inte direkt mjuka och stora som bönorHjärta

• Frisson
    Linnis04 skrev 2023-03-28 17:50:44 följande:

Kan väl tillägga att mina körtlar var oömma, inte direkt mjuka och stora som bönorHjärta

Tack för det, lugnande! Skönt att höra att fler har haft ungefär lika 😊❤️

Ska försöka ta det lite lugnt nu och inte hetsa upp mig i onödan! (även om det är svårt).
  • McIris
    Frisson skrev 2023-03-28 18:40:47 följande:
    Tack för det, lugnande! Skönt att höra att fler har haft ungefär lika 😊❤️

Ska försöka ta det lite lugnt nu och inte hetsa upp mig i onödan! (även om det är svårt).
    Jag fick en oöm svullen körtel/ knöl i ena bröstet med mitt tredje barn. Den kändes som en elastisk liten bulle. Det var en mjölkörtel som reagerat på hormoner.
  • Leila4
    Frisson skrev 2023-03-27 19:33:18 följande:
    Hjälp! Lite förstorad mjuk körtel i armhåla!

Jag får snart riktigt panik, jag har en lite lätt förstorad körtel (lymfkörtel) i armhålan. Jag tänker direkt att det är cancer då den inte är öm.
    Jag är också gravid i vecka 21+0, så hormonerna är i toppen och är så sjukt orolig.
    Jag har varit hos läkaren och fått remiss till mammografi. 
    Men vill veta om ni har haft förstorad lymfkörtel som visar sig vara ingenting? 
    Eller kan det vara en mjölkkörtel? Har försökt hitta info om hur de känns? Allting man googlar på är cancer och speciellt lymfom. 
    Jag vill bara kunna njuta av min graviditet då vi haft svårt att skaffa barn. Så ska det här komma och störa! 

Hur gick det?
  • timeless
    Anonym (Japp) skrev 2023-03-27 20:50:43 följande:

Exakt samma för mig! Den uppstod vid graviditet och nu kommer den varje mens. Tog biologi som visade på fettknöl/bröstkörtelvävnad.
Svar på tråden Hjälp! Lite förstorad mjuk körtel i armhåla!