• Anonym (kajsa921)

Min närmsta väns bröllop..

Min närmsta vän som jag känt sedan gymnasiet ska gifta sig nu i mitten på Juni med hennes pojkvän som hon varit ihop med i 4-5 år, personligen tycker jag att hon kunde väntat lite med ett bröllop eftersom hon är bara 21-22 år gammal då hon inte ens är klar med universitetet, men men.

Hursomhelst, grejen är att hon kommer ursprungligen från Polen och det gör hennes kille också vilket betyder att bröllopet kommer äga rum i Polen såklart, mer specifikt på en mindre stad som är 2 timmars bilresa från Gdansk. Nu är det så att jag och min pojkvän är inbjudna, vi är två studenter som ska nu bli klara med våra utbildningar och har praktik så om det leder till anställning blir det svårt att kanske ta ledigt. En till sak som jag personligen skulle tycka är jobbigt är att majoriteten som kommer till det bröllopet är från Polen och snackar ej svenska eller engelska vilket kommer göra det tråkigt för både mig och min pojkvän att vara runt människor man ej kan kommunicera med. Min kompis har ingen familj från Sverige förutom hennes föräldrar och två stycken kompisar som också är inbjudna med deras killar.

Jag vill inte svika min kompis och inte gå till hennes bröllop men samtidigt så känner jag inte mig så sugen på att åka till det bröllopet, hennes kompisar känner jag ej heller och vet inte hur värt det är att åka dit och betala för flygresa och förutom det även för hotell + mat när jag lika gärna kan spara dessa pengar och göra något med min kille under sommaren istället. Hade jag haft ett fast jobb hade det varit enklare men hon valde fel tid för mig då denna år är lite annorlunda än andra. 
    Förutom det så är hon väldigt stressad över denna bröllop och försöker övertala och få mig att boka biljetter så snart som möjligt.

• Svar på tråden Min närmsta väns bröllop..
  • Anonym (Hu)

Det är din närmsta kompis, det säger väl sig självt att du ställer upp och är med på hennes viktiga dag?

en resa till polen behöver inte kosta så mycket och planerar ni i tid så kan ni spara pengar. Är det knapert så spar in present och säg att resan var det ni hade råd med.

• Anonym

Det är alldeles för mycket begärt att kräva att gästerna ska bekosta utlandsresor och hotell.
    Det är en inbjudan som man kan tacka nej till. 
    Om man inte har tid och/eller råd  så har man inte

• Sol12345

Tycker inte du ska ha dåligt samvete om ni inte åker! Det blir ju jättedyrt med förlust av arbete, resa, hotell, mat ute mm. Gifter man sig obanat land kan man absolut inte räkna med att folk kommer, då får man betsla resa o boende för gästerna isåfall, om man vill vara säker på att de kommer. 

Om ni bara känt varandra sedan gymnasiet är det ju inte alls länge eftersom hon är 21 år, så du ska inte känns du måste! 

• Sol12345
    Sol12345 skrev 2023-03-26 23:32:26 följande:

Tycker inte du ska ha dåligt samvete om ni inte åker! Det blir ju jättedyrt med förlust av arbete, resa, hotell, mat ute mm. Gifter man sig obanat land kan man absolut inte räkna med att folk kommer, då får man betsla resa o boende för gästerna isåfall, om man vill vara säker på att de kommer. 

Om ni bara känt varandra sedan gymnasiet är det ju inte alls länge eftersom hon är 21 år, så du ska inte känns du måste! 

utomlands* skulle det stå
  • Anonym (Närmaste vän)

Skulle själv blivit väldigt ledsen om min närmaste vän inte kommit på mitt bröllop. Men förstår samtidigt att det blir väldigt kostsamt och gifter man sig utomlands får man nog räkna med att en del inte kommer. Pojkvännen behöver kanske inte följa med? Har du kollat upp att åka färja och tåg som alternativ?

• Anonym (E)

Jag tycker ni ska stanna hemma. Det enda du gör är att klaga och ha negativa åsikter om allt från själva bröllopet till hur HON planerar SITT liv. Gör er alla en tjänst och låt bli. Detta påstår du är din närmsta vän men det verkar inte så.

• Anonym (A)

Juni är ett tag bort så ni har tid att leta efter billigaste resan och boendet. Polen är inte så långt borta att ni måste vara lediga så många dagar om bröllopet är en lördag. 
    Själv skulle jag inte tveka att åka på min väns bröllop i detta fallet.

• Anonym (U)

Angående ditt första stycke: Äktenskap kan man lätt ta sig ur, var glad att de inte skaffar barn!

• Anonym (Gästen)

Jag har varit på många bröllop genom åren.
    Allt från fiolspelande Dalmasar till ultrakristna
    Katoliker.
    Muslimer och Syrianer, Fester med ramlösa och smörgåstårta eller fantastisk buffé och fri bar,
    Alla bröllop är unika.
    Åk
    Ts kontakt med de andra svenska vännerna så kan ni göra resan ihop.
    Prata med din vän kanske finns det en snäll polack som gärna öppnar sitt hem för er.

• Anonym (Jenny)

Jag tycker nog att du ska försöka åka! Om hon är din närmsta vän, så borde ju hennes andra svenska kompisar också vara trevliga. (Tänker att ni borde vara ganska lika) Ta kontakt med dem innan, köp kanske present ihop, boka samma resa/hotell, osv. Så blir ni ett litet gäng som pratar svenska i alla fall! 

• Anonym (S)

Är hon verkligen din närmsta vän?
    Det är isåfall väldigt tragiskt...känns som du letar orsaker att inte åka på bröllopet.
    T.ex att ni inte pratar polska...ni är väl där för att dela vännens stora dag, inte knyta kontakter för livet...

Har man inte råd så har man inte råd. Men om jag ska vara ärlig så låter det faktiskt som bara ett svepskäl. Du pratar om att hellre göra något annat med pengarna.
    Kanske har det utkristalliserats att ni inte är lika nära längre.
    Bestäm dig och stå för det.
    Var ärlig med både henne och dig själv om skälen.

• Anonym (narcos)

oj vad synd det är om dig. buhu

• Anonym (M)

Ok om man inte har råd men känns att du bara letar fel. 

hur vet du att de inte pratar engelska? min mamma är från polen och hennes syskon som är i 70-års åldern pratar lite engelska så de kan göra sig förstådda. mina kusiner som är i 35-45 årsåldern pratar perfekt engelska. Så jag tror att många på bröllopet kan nog prata skaplig engelska.

• Räkan77

Ni kan ju stanna någon natt i Gdansk också så blir det sommarens semester. Planera en liten svensk möhippa innan med de andra tjejerna så hinner ni bli kompisar. För många är det en rolig upplevelse att verkligen få lära en ny kultur på ett sätt som annars är svårt när man kommer som turist. 

Men du verkar ju inte ett dugg sugen på att åka och tycker din vän gör fel val i livet. Så då är det nog bäst att stanna hemma. Men om du och din kille reser på en veckas charter senare under sommaren får du nog räkna med att din kompis inte längre ser dig som nära vän. 

• Alessia

Du har flera goda skäl att inte åka så varför inte avstå då?  Det skulle jag ha gjort. Ni är kompisar sedan  några år tillbaka, men ingen vet hur framtiden gestaltar sig. Jag har  flera vänner från gymnasie-och universitetstid som jag betraktade som livslånga vänner, men så blev det inte. Geografiska avstånd, jobb, nybildad familj etc förändrar förutsättningarna. Visst, några förblev "livslånga" men de bor alla inom rimligt avstånd så att vi kan träffas. Det verkar vara rätt avgörande för att vänskapen ska överleva, enligt fler än mig.
    Förklara, be om förståelse, spela in en gratulationsvideo på sv och eng som hon - om hon vill - kan spela upp på bröllopet och skicka i god tid en riktigt personlig och genomtänkt present till henne och blivande maken.

Personlogen tycker jag illa om inbjudningar till fester, bröllop, jubileer etc där man måste ta ledigt i flera dagar, åka långt ( har bjudits till Mallorca, Paris, Cypern och Alicante!!!) och lägga ut hotellpengar utöver presentkostnad. Det är hybris från inbjudarens sida och jag och maken tackar alltid nej. En säger en bjöd oss till Skagen med resa och logi på sin bekostnad. Det var min mans farfar som firade sin 80-årsdag.

• Anonym (Hmmmm)

Är bjuden på ett likande bröllop i sommaren men i ett annat land. Flyget för mig och mina barn skulle kosta ca 25 000 tur o retur. Plus boende mm. Nej jag har verkligen inte råd. Isåfall skulle det vara det enda jag kan göra med barnen i sommar och då skiter jag faktiskt i om det är min bästa vän eller inte. Jag offrar inte hela budgeten för att gå på hennes bröllop. Hon är svensk o henens kille med, dom vill bara göra en kul grej.

• FuckGoggleAskMe

De jag känner som varit på bröllop i Polen har haft fantastiskt kul, alla dansar som gudar och vodkan flödar. Normalpollaken pratar engelska, en del äldre pratar hellre tyska. 

Men, har du inte råd så har du inte råd, även om det är en nära vän. Jag skulle ju lätt ha åkt om jag kunnat. 

• Anonym (Thg)

Vi gifte oss utomlands (då vi bodde utomlands). Vi var glada för de som kom, men tog inte illa upp för de som inte kom. Förväntade oss inte alls några presenter.

• Anonym (Tråkigt?!)

Att man eventuellt kan få tråkigt är ett extremt dåligt skäl att kr e gå på sin bäste väns bröllop.
    Däremot att det är utomlands och att ni eventuellt Inte var råd eller kan få ledigt är en annan Sak. gör en budget och ta det därifrån 

Svar på tråden Min närmsta väns bröllop..