• Mammam4

Leukemi?

Skulle vilja höra lite erfarenheter från er som har haft barn med leukemi eller har kunskapen på annat sätt.

Har ett 6 årigt barn som alltid varit pigg och väldigt frisk.

Sista tiden har han haft en hel del diffusa symtom, skolan har ringt nästan varje vecka en tid nu då han oftast har klagat på ont i kroppen. Han har ofta en temp runt 38 som kommer och går. Sen började näsblodet, han har aldrig haft näsblod i hela sitt liv. Första gångerna/dagarna tänkte jag inte så mycket på det. Lugnade sig lite någon vecka eller två men har nu sen snart två veckor kommit tillbaka, det bara forsar när det sätter igång. Oftast varje dag.
    Han har klagat en del på illamående sista tiden. Känns inte jätte sjuk men inte heller med samma energi och något skaver i mig.

Ringde VC och fick lämna prover i slutet av veckan, såg nu när jag loggade in i journalen att svaren kom i fredags. Det mesta ser helt okej ut. 

Några resultat var något utanför referensramarna. 

B-MCV något lågt (Volym röda blodkroppar?)

B-lymfocyter något högt ( Vita blodkroppar?)

Något förhöjd sänka

B-EVF något lågt (Röda blodkroppar?)

Det är ju mest grekiska för mig, kan värdena ändå se rätt okej ut om man tar för tidigt vid leukemi?

Vill gärna höra hur de va för er när era barn insjuknande eller andra erfarenheter och tankar. 

• Svar på tråden Leukemi?
  • Mammam4

Och då kör vi igen, 38 i temp och klagar på ont i kroppen, värst i hals och mage säger han, upplever att lymfkörtlarna vid halsen är lite svullna när jag känner efter. Får ringa VC imorgon igen. Han som knappt hade någon frånvaro alls från skolan förra terminen är hemma ofta sista tiden för dessa symtom. Infektionerna verkar avlösa varandra. 

• Fliselisan

Vilken svår situation. Om det vore leukemi så tänker jag att läkaren borde kunnat misstänk något efter provsvaren. På ett sätt är ju det halsonda bra då då det tyder på något mera förkylningssymtom. Tänker att det kan vara postcovid då det är så långdraget. Barn har ofta svullna lymfkörtlar utan att det är något farligt.

Men man ska gå på sin känsla och bra att du ska ringa VC igen. Se till att få träffa en distriktsläkare (alltså en som är vidareutbildad) och inte en AT- läkare som dom ofta har på vårdcentralerna. 

Svar på tråden Leukemi?