• Mirakeltrasan

Vad gäller vid separation? Hjälp!

Hej! 

Jag och min sambo köpte gemensamt hus för 1,5 år sedan. Vi står på huset båda två 50/50. Däremot gick han in med hela kontantinsatsen och vi skrev avtal på att han gjort det. 

Nu känner jag att han inte alls är rätt för mig och mina barns liv. Han trycker ner oss något fruktansvärt. 

Någon som vet vad som gäller och vad som kan hända vid separation och husförsäljning både vid vinst och förlust? :/ 

Eller om han har kvar huset, kan man bara skriva över hela lånet på honom Isåfall? 

Jag har absolut inte ekonomisk möjlighet att bo kvar här?. Tyvärr. 

Behöver råd och tips! 

• Svar på tråden Vad gäller vid separation? Hjälp!
  • Anonym (M)

Om han ska bo kvar så får han köpa ut dig. Då räknar man på husets marknadsvärde minus kvarvarande lån och fiktiva mäklarkostnader. Dessutom avdrag för din del av insatsen eftersom ni har papper på det, som jag antar betyder att det också står att du är skyldig honom pengar? Annars om det bara står att han betalade hela insatsen så kvittar det och inget han får göra avdrag för.

Ang. lånet så misstänker jag att det också krävs att banken godkänner att han tar över hela lånet själv.

• Anonym (O)

Det är inga konstigheter, antingen säljer ni eller om han tar över så löser han ut dig. Kontakta en mäklare är ett bra första steg. För att ta över måste banken godkänna lånet för en person och han måste ju även ha pengar nog för att lösa ut dig. Så börja med en värdering. Sen kan han räkna på om han har råd, om han vill ta över.

• Anonym (Mr X)

Missar folk att det finns papper på att mannen gått in med hela kontantinsatsen? 
    Den kommer kunna krävas ut först vid ett eventuellt övertagande.
    Löses hon ut så kommer det hon får ut gå till att betala lånen i första hand. 

Grannen hade ett liknande upplägg och damen där gick skuldsatt ur situationen. Så att ta hjälp av advokat är att rekommendera. 

• Mirakeltrasan

Ja, det var ju just det med kontantinsatsen som jag var fundersam över och det som oroade mig. 

får nog bli att ta till advokat om så blir fallet, eftersom vi inte bott här så länge så är ju inte heller lånen avbetalda specifikt mycket heller än? 

Svar på tråden Vad gäller vid separation? Hjälp!