• Anonym (Inge Lust)

Inga mer försörjningsstöd - nu ska alla arbeta!

Nu ska det tydligen bli stopp med ovillkorade försörjningsstöd. 

Alla som uppbär försörjningsstöd ska tydligen utföra någon form av heltidsaktivitet. I vart fall gäller detta personer som har försörjningsförmåga.

Det senare låter lite märkligt, för hur ska det definieras? Hade den funnits hade man väl haft jobb?

Arbetslinjen ska stärkas heter det.

Jag undrar hur det ska fungera för alla människor som lever i utanförskap. Och framförallt - vad händer med dem som av olika anledningar inte kan eller vill delta? Blir de av med bostad och försörjning? Många av dem lär väl ha barn också? Vad händer med barnen? Blir de omhändertagna? Vad kostar inte det?

Låter detta genomtänkt alls?

www.di.se/nyheter/regeringen-infor-aktivitetskrav-for-bidragstagare/

• Svar på tråden Inga mer försörjningsstöd - nu ska alla arbeta!
  • Anonym (op)

Man tvingas ju redan till aktiviteter och diverse låtsasjobb när man har försörjningsstöd, så nej, det kommer bli exakt likadant. Man kan inte bara sluta följa vissa lagar för att arbetslinjen ska stärkas.

Jag tänker såhär, om det finns enkla jobb, varför kan då inte dessa människor få en lön för de jobben istället? 

Och många av de som får försörjningsstöd har en sjukdom eller ett funktionshinder, och har nekats rätt hjälp via försäkringskassan. 

• Anonym (e)

Redan nu krav på sjukskrivning eller aktivitet. Heltid låter dock befängt då många inte kan arbeta i den befattningen utan går under arbetsträning med upptrappning. Det är svårt nog att hitta vettiga platser till sådant, att det ska poppa upp oändligt många av dessa jobb som inte är jobb känns inte troligt att det går att genomföra.

• Jemp

Vissa villkor finns ju och ska finnas. 

Men heltidsaktivitet för "samhällets bästa"? Hur ser man till att de inte bara utnyttjas för gratisarbete? 

• Anonym (Inge Lust)
    Anonym (op) skrev 2023-03-25 20:02:27 följande:

Man tvingas ju redan till aktiviteter och diverse låtsasjobb när man har försörjningsstöd, så nej, det kommer bli exakt likadant. Man kan inte bara sluta följa vissa lagar för att arbetslinjen ska stärkas.

Jag tänker såhär, om det finns enkla jobb, varför kan då inte dessa människor få en lön för de jobben istället? 

Och många av de som får försörjningsstöd har en sjukdom eller ett funktionshinder, och har nekats rätt hjälp via försäkringskassan. 

Det kände jag inte till. Trodde i min enfald att man skulle få lön om man arbetar. 

Ja, vad händer med de som inte kvalar in vare sig för arbete, a-kassa, försäkringskassa eller pallar med någon aktivitet på 100%? Låter nästan som slavarbete. Är det ens lagligt det som föreslås? 
  • Anonym (Inge Lust)
    Jemp skrev 2023-03-25 20:17:43 följande:

Vissa villkor finns ju och ska finnas. 

Men heltidsaktivitet för "samhällets bästa"? Hur ser man till att de inte bara utnyttjas för gratisarbete? 

Vilka villkor ska finnas med och varför? Har själv aldrig fått försörjningsstöd så vet inte hur det fungerar riktigt. Vore inte medborgarlön ett bättre alternativ? I USA delar de ju ut välfärdscheckar till medborgarna. Tror banne mig att de har en generösare välfärdssystem än i Sverige snart. 
  • Citronella

Bidragstagare utnyttjas redan som gratis arbetskraft av privata företag. Ska man införa det här ska det finnas krav på de som erbjuder praktik också, de ska kunna bevisa att de har ekonomi att anställa och de ska inte få ha hur många som helst och aldrig anställa någon. 

• Jemp
    Anonym (Inge Lust) skrev 2023-03-25 20:23:06 följande:
    Vilka villkor ska finnas med och varför? Har själv aldrig fått försörjningsstöd så vet inte hur det fungerar riktigt. Vore inte medborgarlön ett bättre alternativ? I USA delar de ju ut välfärdscheckar till medborgarna. Tror banne mig att de har en generösare välfärdssystem än i Sverige snart. 
    Jag tycker vi absolut ska ha ett ekonomiskt skyddsnät i samhället, mem det är rimligt att de följs av motkrav och att man gör det man kan för att bli självförsörjande. Sen kan det förvisso diskuteras hur mycket resurser (som också ges jobb) som ska läggas på kontroll när många som vill göra också är arbetslösa. 

Medborgarlön är intressant men jag har själv inte helt landat i vad jag tycker eller är helt insatt i hur det skulle fungera. 

USAs system är ju knappast problemfritt.
  • Anonym (Revy)

Jag tycker inte de ska behöva arbeta heltid dock ha sysselsättning på ett visst antal procent.

Om folk på försörjningsstöd ska arbeta kommer detta utnyttjas till fullo av arbetsgivare som då inte behöver anställa och betala ut löner. Vad händer då på arbetsmarknaden?

Dessutom så bör det ju finnas tid att söka jobb, arbetar man heltid finns inte tid/ork att skriva bra cv och lägga ner tid på att hitta ett riktigt arbete.

Det bästa är väl att försöka stärka deras ställning på arbetsmarknaden, genom att hjälpa till att styra upp och planera för framtida studier (med csn) , hjälpa till med jobbsök och cv, matcha arbetslösa mot arbetsmarknaden osv.

För invandrare bör det sättas obligatoriskt krav på svensklektioner med godkända prov varje vecka, givetvis utifrån förutsättningarna de har med sig. Tex ställa högre krav på de som är utbildade i hemlandet än man ställer på analfabeter.

Krav kan också ställas att de som tex har skuld till csn att en viss del av försörjningsstödet måste gå till dessa skulder, så att de kan plugga igen när dessa är borta. 

• Anonym (Inge Lust)
    Anonym (Revy) skrev 2023-03-25 20:32:23 följande:

Jag tycker inte de ska behöva arbeta heltid dock ha sysselsättning på ett visst antal procent.

Om folk på försörjningsstöd ska arbeta kommer detta utnyttjas till fullo av arbetsgivare som då inte behöver anställa och betala ut löner. Vad händer då på arbetsmarknaden?

Dessutom så bör det ju finnas tid att söka jobb, arbetar man heltid finns inte tid/ork att skriva bra cv och lägga ner tid på att hitta ett riktigt arbete.

Det bästa är väl att försöka stärka deras ställning på arbetsmarknaden, genom att hjälpa till att styra upp och planera för framtida studier (med csn) , hjälpa till med jobbsök och cv, matcha arbetslösa mot arbetsmarknaden osv.

För invandrare bör det sättas obligatoriskt krav på svensklektioner med godkända prov varje vecka, givetvis utifrån förutsättningarna de har med sig. Tex ställa högre krav på de som är utbildade i hemlandet än man ställer på analfabeter.

Krav kan också ställas att de som tex har skuld till csn att en viss del av försörjningsstödet måste gå till dessa skulder, så att de kan plugga igen när dessa är borta. 

Tycker inte det ska krävas några former av motkrav som inkluderar arbete i vart fall. 

Sen undrar man ju vad som ska hända med dem som inte pallar med några motkrav. Ska de svälta ihjäl? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Inge Lust) skrev 2023-03-25 21:19:15 följande:
    Tycker inte det ska krävas några former av motkrav som inkluderar arbete i vart fall. 

Sen undrar man ju vad som ska hända med dem som inte pallar med några motkrav. Ska de svälta ihjäl? 
    Alla som inte är svårt sjuka klarar enkla sysslor som tex att plocka skräp. Det måste självklart finnas ett krav på motprestation för att få pengar om man inte är sjuk. Om bidragstagare inte blir helt passiva utan har sysselsättning borde det underlätta för dem att på sikt få ett vanligt arbete. 
Svar på tråden Inga mer försörjningsstöd - nu ska alla arbeta!