• Sonja1992

    3 månader ostadig nacke

    Min son är nu lite över 3 månader och han hatar att ligga på mage, ibland ytterst sällan så använder han armarna som stod och kommer upp ganska högt med huvudet men han oroar ingen längre stund. När jag håller honom så han "står" tappar han huvudet framåt ganska direkt. Försöker lägga honom på mage några gånger om dagen men de allra flesta gångerna blir han bara arg/ledsen o så ha jag förstört hans bra humör för en stund framöver. Är de normalt att dem är så ostablia i nacken att dem tappar huvudet framåt hela tiden nästan? Ibland känns de som han "tar" fram huvudet själv och håller de så även om han halvligger eller va man ska säga. 
    Har försökt med att ha honom på mitt bröst/Min mage men de tycker han inte heller är kul. Vet inte hur jag ska göra för att f0 han att träna nacken mer och börjar bli orolig för ha  fortfarande är så ostabil att han tappar de framåt så snabbt. Borde jag vara de eller är de normalt? Han kanske bara är lite sen i utvecklingen? Va 5tor ni, nån som har eller har haft samma problem/oro?

    Mvh en orolig mamma 

  • Svar på tråden 3 månader ostadig nacke
  • Sonja1992

    Förstår såklart att han inte ska vara helt stabil i nacken än, men känns inte som att de går att träna honom när han inte vill ligga på mage. Och min oro är väl egentligen om de är vanligt eller inte att dem tappar huvudet framåt? Tycker jag ser bebisar i hans ålder överallt som är jätte stadiga och som nästan sitter själva eller med bara lite stöd i ryggen. Men de kanske är mer ovanligt än va de är att han tappar huvudet framåt o inte alls vill träna på mage?

  • Anonym (En sen)

    Min äldsta var sen med att hålla upp huvudet själv. Han hade nämligen ett stort och därmed tungt huvud. Jag "tvingade" aldrig utan väntade bara. Och tids nog höll han upp det. Han Hatade att ligga på mage länge, men det löste sig det med. Ha tålamod bara.

  • Anonym (Lis)

    Än så länge skulle jag inte säga att han är så sen. Tänk på att du säkert mest får se bilder på de barn som är tidiga och redan kan. Precis som med allt annat på sociala medier så ser man ju oftast bara ljusa sidan av livet.

    Två övningar om mage på golvet är tråkigt:

    Magliggande på högre nivå. Lägg honom på mage i sängen eller på ett bord så han kommer upp lite, då får han lite bättre översikt över vad som händer i rummet och det kan vara roligare och lite lättare att inte behöva titta rakt upp för att se er gå omkring.

    magliggande på förälders underben. Ligg på rygg med knäna upp mot bröstet. Lägg barnet på dina smalben, så det ligger och kikar ner på dig. Där över det att lyfta huvudet lite men behöver inte lyfta lika högt. 

  • Sonja1992

    Tack för tipsen o svaren! Har försökt ha han på mage på alla olika ställen o de funkar i en minut sen blir han trött o kinkig. Men fortsätter försöka nån/några gånger om dagen beroende på hans humör och om han är trött eller pigg. Så kommer de väl när de kommer . Tänker att de borde väl träna när man bör honom upprätt lite med ?

  • Anonym (Blirbra)

    Hej! 


    Våran son var likadan i den åldern (gillade inte maxläget fram till typ 5-6 mån) men jag gjorde som ovanståendes tips. La honom lite högre upp så vi kunde se varandra bättre och så sjöng jag tex imse vimse spindel för att få honom nöjd så länge som möjligt. Hade en handduk under honom med mönster även som fångade hans intresse.
    Övade ofta men korta stunder, och som du säger så bar jag honom upprätt med handen som stöd för bakhuvudet och framsida axel som stöd. Höll så löst som det tilläts utan att han tappade stödet men samtidigt blev det lite övning. Vi gick då runt och tittade på tavlor/blommor som han intresserade sig av. 


    De går sakta men säkert framåt :) 

  • Sonja1992

    Okej ska testa problemet är lite att de inte är så mycket som intresserar honom när han ligger på mage de går max en minut i nu läget sen blir han trött o då är de för jobbigt. Idag ha han bara legat på mage en gång eftersom han varit så trött hela dagen o blivit sur när vi försökt. Men har gått med honom upprätt endel iaf. Få ta nya tag imorgon för nu sover han 🥰

Svar på tråden 3 månader ostadig nacke