• Anonym (frustrerad)

Vägrar gå med på värdering, bodelning

Min andra part i en bodelning vägrar gå med på att värdera bostaden, hon hävdar att banken har satt ett värde på bostaden som de sedan anpassat vårt lån efter, men finns inga papper eller intyg som styrker detta, hon hänvisar bara till en banktjänsteman.

Hon menar att vi borde kunna lösa det själva utan massa jurister men alla andra i min omgivning säger att det ska finnas papper och att man kan behöva dra in jurist om man är osäker eller inte kommer överens.

Har sagt flera gånger att jag vill ha intyg på bankens uttalande eller så ska det värderas. Hon vägrar att lyssna och säger att jag får värdera om jag vill men att hon kommer vägra betala vad både det och jurist kostar, något som hon påstår att banken också sagt att hon inte behöver göra.

Vill inte att hon kommer om några månader / år och hävdar att hon skulle ha rätt till mer eller att något blev fel, och det då inte finns några papper som styrker det.... 

• Svar på tråden Vägrar gå med på värdering, bodelning
  • Anonym (ooo)

Men kan du för det första inte själv kontakta denne banktjänsteman och fråga vad som finns? Då märker du på en gång om det är sant eller inte.

Sen kan du väl boka en egen värdering av bostaden (som du då betalar för). 

Klart ni ska ha papper på allt. 
    Min man och hans ex hade tack och lov jurist vid sin bodelning. Hon kom ett antal gånger sedan, långt efteråt, med funderingar där hon ansåg att han borde ge henne pengar, men det fanns inga belägg för det över huvud taget. Han kunde då med gott samvete hänvisa till det de skrivit under tillsammans med juristen. 

• Anonym (Kalle)

Du låter värdera bostaden ändå. Bäst är förstås om ni gör var sin oberoende värdering, men en är bättre än ingen, och det kommer att vara väl värt dina pengar. Spara kanske även någon skriftlig konversation med henne där hon trots uppmaning säger att hon inte vill värdera bostaden. Självklart bör du ta kontakt med banken själv och se om det verkligen finns ett intyg .

• Aniiee

Så gör det själv. En del av kostnaden lär gå på hemförsäkringen. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • FuckGoggleAskMe

Be en eller två mäklare om en värdering, du behöver inte be om hennes tillstånd för det. Detta marknadsvärde är det ni ska beakta, inte värdet som banken ansåg att huset hade när lån togs. 

• Anonym (Lio)

Klart ni måste ha en ny värdering, bostadens värde har väl ändrats sedan ni tog lånet. Renoveringar som gjorts osv. Ska du köpa ut henne alltså? Det bästa är om ni gör varsin värdering. Det är i bådas intresse 

• Anonym (F)

Ts du har ju redan haft en tråd om det här, förstod du inte då vad som gäller?

Du ska inte lyssna på ditt ex. Du ska göra en utvärdering av huset med hjälp av mäklare. Sedan går du till en jurist och ber hen göra en bodelning åt er. Banken har inte med detta att göra. Fundera på om någon av er ska/kan/vill köpa ut den andre eller om du måste begära tvångsförsäljning, det gör man isf via tingsrätten.

• Anonym (F)

Kostnaden för värdering och jurist kan säkert justeras i bodelningen också, fråga juristen om det är möjligt eller om du måste stå för allt själv, men just nu får du åtminstone lägga ut pengarna så länge. Värdering hos mäklare brukar vara gratis i samband med försäljning, annars kostar det ett par tusen. Jurist kostar olika, fråga banken om de har rabatt hos t ex Familjens jurist. Vet att både Swedbank och Nordea har det iaf.

• Anonym (frustrerad)

Kan klart lägga ut pengar, men vill inte behöva stå där och ha ett ex som vägrar betala sen då hon anser att det är mitt jobb att betala för att hon inte ville ha någon jurist.

Vet inte om hon inte fattar, har dåligt tålamod eller är snål och därför inte vill dra in jurister och mäklare.

Står och stampar i samma spår för att hon vägrar samarbeta. Det är bara hennes krav som gäller, annars lägger hon på locket och låtsas som ingenting.

• Anonym (F)
    Anonym (frustrerad) skrev 2023-03-25 13:30:31 följande:

Kan klart lägga ut pengar, men vill inte behöva stå där och ha ett ex som vägrar betala sen då hon anser att det är mitt jobb att betala för att hon inte ville ha någon jurist.

Vet inte om hon inte fattar, har dåligt tålamod eller är snål och därför inte vill dra in jurister och mäklare.

Står och stampar i samma spår för att hon vägrar samarbeta. Det är bara hennes krav som gäller, annars lägger hon på locket och låtsas som ingenting.

Så du efterskänker hellre kanske flera hundratusen istället för att lägga ut säg 6000:- på egen hand? Dålig matematik ts.

Ni behöver inte stå och stampa. Gör det som behövs bara så blir du fri sen. Boka värdering via mäklare för ett par tusen, begär sedan bodelning via tingsrätten. Det blir något dyrare via dem istället för egen jurist men då kommer de också tvinga henne att betala hälften av bodelningskostnaden.
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (frustrerad) skrev 2023-03-25 13:30:31 följande:

Ni håller på att separera och du måste inse att du är på egen hand nu. Hon är inte längre en drivande kraft i ditt liv utan du behöver axla det ansvaret och agera för det du vill ska hända - oavsett vad hon pysslar med. Du hade ändå behövt stå för din del av kostnaderna för värdering och juridisk hjälp om hon hade velat gå den vägen - nu gör du det bara ensidigt istället, för att det är det smartaste att göra. Du kan inte avstå att göra det som är bra för dig för att hon inte är med på noterna eller för att det inte är rättvist att hon inte drar sin del av lasset. Du drar ditt lass nu. Och jag skulle inte bli förvånad om  du så småningom kommer att tycka att ditt lass är lättare att dra när du inte behöver ha henne med.
Svar på tråden Vägrar gå med på värdering, bodelning