• Innnnnn

Bidrag

Hej vi är en familj som har det lite svårt att få det att gå ihop ekonomiskt.
    Tycker att efter alla prisökningar o stigande inflation så börjar det bli lite tufft. 
    Vi har 3 barn var aav 2 bor varannan vecka 
    Vi tjänar inte så mycket. Tror vi har runt 57 000 netto tillsammans. 
    Kanske blir lite bättre när sambon ökar på sin lön till sommaren till 42 000 brutto, jag går väl också upp i enlighet med fackes förhandling till runt 40 000 brutto fast då går ju även räntorna upp.
    Finns det nå bidrag o söka?
    Bostadsbidrag eller liknande.

• Svar på tråden Bidrag
  • Anonym (Va?)

Va? 57 000 netto är ju massor! 

• Elin pelin

Antingen trollar du eller så behöver du se över era utgifter. Att ha 57 000 efter skatt är absolut inte lite. Hur stora boendeutgifter har ni, vad kan ni dra ner på för andra utgifter, cykla istället för bil osv. För bok på era utgifter, det finns garanterat en hel del onödiga utgifter!

• Anonym (Lisa)

Man ska absolut inte ha nåt bostadsbidrag om får ut 57000, tycker man inte att man har råd med sitt boende får man flytta till mindre. 

• Innnnnn

Nej jag trollar inte 
    För 1 år sedan tjänade vi runt 13 000 netto mindre i månaden men då kände jag att vi hade det bättre ekonomiskt
    Vi har inte ändrat vår livstil något drastiskt heller.
    Jag köper lite semidyra vinflaskor. Går på hockey ä. Åker på badhus o nån shoppingrunda samt restaurangbesök nån gång i månaden. 

Jag tycker det är hemskt hur det har blivit och jag har ingen förståelse för de som tjänar under 30 000 i månaden just nu. Alltså jag förstår inte hur de klarar sig

• Anonym (A)
    Innnnnn skrev 2023-03-23 22:20:39 följande:

Nej jag trollar inte 
    För 1 år sedan tjänade vi runt 13 000 netto mindre i månaden men då kände jag att vi hade det bättre ekonomiskt
    Jag köper lite semidyra vinflaskor. Går på hockey ä. Åker på badhus o nån shoppingrunda samt restaurangbesök nån gång i månaden. 

Jag tycker det är hemskt hur det har blivit och jag har ingen förståelse för de som tjänar under 30 000 i månaden just nu. Alltså jag förstår inte hur de klarar sig

Ändrar man inte sin livsstil när det blir dyrare så får man skylla sig själv. 

• Anonym (Lisa)

Vad har du för boendekostnad du anser du behöver hjälp med? Varför flyttar du helt enkelt inte om du bor så dyr??

• Anonym (Va?)

Nej jag trollar inte 

Di skriver att du inte har någon förståelse för de som tjänar under 30 000. Menar du helt enkelt som nästa mening tyder på att du inte fattar hur de klarar sig? Eller att du inte bryr dig om att andra har det sämre för att de får skylla sig själva som tjänar så lite?
  • Anonym (Lila)

Söka bidrag kan du ju alltid göra om du vill slösa tid.
    Men nej, det finns inga bidrag som du kommer bli beviljad.

• Anonym (Lila)

Min man har 32000 brutto och jag studerar och har ingen inkomst förutom studielån.
    Vi har fyra barn och vi får inga bidrag förutom barnbidrag. 

• Anonym (Ej bostadsbidrag)

Nej jag trollar inte 

Jag och min fd sambo levde på under 20 000 (med två barn varannan helg), visserligen var det 2018, så vi hade inte sett de senaste prisökningarna då. Förhandsbeskedet man får på internet för bostadsbidrag gjorde att vi inte ens bemödade oss med att söka (minns inte om det var 0 kr eller några få hundralappar).

Ni borde klara er rätt bra om ni såg över era kostnader istället.
  • Anonym (Klo)

Nej jag trollar inte 

Du trollar inte, men tycker att du ska få bidrag för att kunna fortsätta gå på hockey, restaurang och köpa halvdyra viner? Ja men då så. Full verklighetsförankring. 
  • Anonym (Amanda)

Tur att jag har låg boendekostnad och små omkostnader annars skulle jag inte klara mig på 8.500 i månaden

• Anonym (Fattig)
    Anonym (Va?) skrev 2023-03-23 22:06:12 följande:

Va? 57 000 netto är ju massor! 

Jag är invandrare med en man som är svensk, tjänar ungefär 5.000 i månaden och har 2 barn. Ibland kan det gå upp till 8000 md barnbidrag till 2.

Vi har hus och klarar bra trots att vi inte bor i stora städer. Ja, vi bor i en vila också. Jag försöker att hålla ihop allt. Kläderna, skor, etc till oss köper jag begagnad. 

57000kr klarar man med om man bor i Sörmland.

Mycket handlar om att anpassa sig till vad man har. 
  • Anonym (Alex)

Nej jag trollar inte 

VA?!? 

Med tanke på era inkomstet så låter det som ni båda klarat av grundskolan, men utifrån vad du skriver så ifrågasätter jag det skarpt! 

Med den familjekonstellation ni har så borde ni kunna spara 20 000kr/månad och ändå kunna leva ett helt ok medelklass liv. Klarar ni inte det bör ni OMEDELBART söka hjälp och skaffa en god man.

Att få bidra för att man måste minska på sin lyxkonsumtion, är inte ens något vänsterpartister argumenterar för.
  • Anonym (Hmm...)

Ni tjänar båda bra och har löner som ligger över snittet, så problemet ligger i era utgifter. Ni måste titta på bankutdragen och se var era pengar går någonstans. Du skrev i den andra tråden att ni hade ca 10 000 kr i boendekostnader per månad, vilket resulterar i 47 000 kr.

Att äta mat och shoppa loss för 47 000 i månaden och sen behöva bidrag låter helt ärligt som en riktig lyxfällan varning....Drömmer

• Anonym (F)

Nej jag trollar inte 

Ja får ut 8000/mån
  • Anonym (aa)

Hehe TS. Ursäkta, men det här är faktiskt lite svårt att tro på. Du får helt enkelt sätta dig och göra en budget, se över vad ni gör av med under en månad och sedan börja kapa i kostnader.

Har ni dyra mobilabonnemang? Jag har ett som kostar 125 kr/mån och räcker utmärkt. 
    Har ni massor med olika tv-kanaler som kostar? 
    Hur mycket använder ni bil och kan ni göra något där? (bensin kostar ju som bekant) 
    Hur sköter ni matshopping? Handlar ni bara allt ni vill utan att titta på prislappen eller jämför ni priser när ni shoppar? Handlar ni sånt som det inte är säsong på så blir det dyrt just nu (tex paprika, tomater osv) 

Hur ofta köps det kläder? Var köper ni kläder? 

Äter ni lunch ute, eller tar ni med matlådor? Fikar ni ute? osv. 

Det kan finns en hel del att se över om man inte gjort det på ett tag. 

Lever själv i en familj med ca 50 000 kr efter skatt (2 inkomster). Vi har 4 ungdomar. De två äldsta har viss egen inkomst och bidrar lite grann till matkassan. Vi sparar många tusenlappar varje månad. Bor i stort hus, har huslån, har bil, är medvetna när vi handlar mat men snålar inte. 

Vi drog ner en del på elen genom att ändra vårt beteende redan i augusti förra året. Vi stängde av precis allt som inte behöver stå standby tex. Jag trodde inte det skulle ge så mycket men eftersom vi är så många personer i hushållet och alla har datorer osv, så blev det faktiskt skillnad i kilowattförbrukningen. Vi stänger av lampor där vi inte är, vi drog ner nån grad på värmen men har ändå haft ca 21 grader inomhus, vi har knappt använt badkaret utan man duschar snabbt. 

Vårt matkonto ligger på ca 8000 kr (och mindre ibland) per månad. Vi handlar nästan allt på Coop och har medlemskort där vi utnyttjar rabatter flitigt. Tex handlar vi alltid på tisdagar för då är det 5 % på hela summan. Gör man så hela året runt så blir det ett antal tusen mindre, med tanke på att vi är stor familj och handlar rätt mycket mat. Äter ute gör vi inte ens varje månad men visst händer det ibland. Matlådor till jobbet. 

Svar på tråden Bidrag