• Marie7

Matpriser mm

Efter att ha läst vad ICA och COOP VD r tagit ut i bonus trots denna lågkonjunktur och inflation som gör medelsvensson fattig och de sämre ställda ännu fattigare börjar det kännas att bojkott av de kedjorna är helt rätt. Att de intr vill följa Lidls exempel utan skor sig själva och lägger det på konsumenterna är riktigt illa. Fy säger jag!

• Svar på tråden Matpriser mm
  • Studentpappa

När ska dom ta ut bonus då om inte när det går bra? Vår ledning fick ingen bonus i år, det har ju med omständigheter inom företaget att göra, inte att folk inte har råd med elräkningen. (Vi producerar el) går bolaget bra finns chans till bonus oavsett hur det går för grannen. 

Ica är inget välgörenhetsprojekt.

Ride it like you stole it
  • FredrikLiksom

Ska företag inte tjäna pengar längre? 
    Ska vi belöna företag som inte lyckas?
    Tror du verkligen Lidl inte tar in dom sänkta priserna på annat?

Sluta dreva, det är knappast när märkvärdig vinst med 5-6% eller vad det var.

• TvillingmammaVästgöte

Efter ICAs VDs hånfulla kommentarer i SVD, om att det är vi kunder som bestämmer priserna, så har jag bestämt mig att minska mitt handlande på Ica. Jag har varit en storkund på Ica , över 100 000 kr per år harang handlat där, men nu byter jag till Lidl. 

• Elin pelin

Självklart är Ica inget välgörenhetsföretag, men alla företag borde få högre vinst i bra tider och vara beredda på mindre vinst i dåliga (de har då sparat del av vinsten sedan innan). Att höja priserna mer än utgifterna ökat är fult. Har jag bevis på att de gör så - nej men jag har svårt att tro att de inte gjort det med tanke på hur mycket mer priserna stigit hos oss jämfört med andra länder. Bönderna har världsmarknadspriser, elen vet vi alla hur den gått upp osv. Klart att det är dyrare att frakta varorna till affären men höjningen är högre än motiverat och driver på inflationen!

• Studentpappa
    Elin pelin skrev 2023-03-23 22:07:04 följande:

Självklart är Ica inget välgörenhetsföretag, men alla företag borde få högre vinst i bra tider och vara beredda på mindre vinst i dåliga (de har då sparat del av vinsten sedan innan). Att höja priserna mer än utgifterna ökat är fult. Har jag bevis på att de gör så - nej men jag har svårt att tro att de inte gjort det med tanke på hur mycket mer priserna stigit hos oss jämfört med andra länder. Bönderna har världsmarknadspriser, elen vet vi alla hur den gått upp osv. Klart att det är dyrare att frakta varorna till affären men höjningen är högre än motiverat och driver på inflationen!

Kan inte du starta ett företag med den affärsmodellen? Vem ska bestämma när det är bra och dåliga tider? 

När grannen är black får inte du göra vinst det året? Skulle vara intressant att se hur en fungerande modell ser ut.
  • Elin pelin

Små företag gör så, varför kan då inte stora matjättar göra det?

Studentpappa skrev 2023-03-24 05:32:41 följande:
    Kan inte du starta ett företag med den affärsmodellen? Vem ska bestämma när det är bra och dåliga tider? 

När grannen är black får inte du göra vinst det året? Skulle vara intressant att se hur en fungerande modell ser ut.
  • Mrs Moneybags

Det enda man kan göra är att visa vad man tycker genom att välja att handla på andra ställen.

För mig är Coop och Ica ställen jag bara stödhandlar på lite under veckorna. Storhandlingen sker på Lidl och andra ställen där priset är bättre och produkterna minst lika bra. 

Lidl passar på att sno marknadsandelar under krisen och det är ju väldigt smart av dem. Kunder som hittar dit nu kommer säkerligen stanna kvar även efter krisen när de väl har vant sig vid att handla lite smartare. 

• Daisy28

Så länge vi konsumenter inte byter leverantör när det finns mer prisvärda alternativ så få vi skylla oss själva.

Är det något ICA mfl fattar är det tappade kunder om minska försäljning.

• Studentpappa
    Elin pelin skrev 2023-03-24 10:54:23 följande:

Små företag gör så, varför kan då inte stora matjättar göra det?

Vilka då? 

Fråga två, när är det bra och dåliga tider?

Tre, ska det bara gälla de som säljer mat eller får andra tjäna pengar på hög efterfrågan?
Svar på tråden Matpriser mm