• Stickis

Gravid? Graviditetstest ger olika resultat, kanske inte så konstigt ändå?

Hej!

Jag gjorde en insemination vid min förra ÄL för ca 1,5 veckor sedan. Igår morse tog jag ett CB testa tidigt-test som kan tas som tidigast 6 dagar innan förväntat mens. Testets känslighet är 10 mIU/ml. Döm av min förvåning när det i den lilla rutan dyker upp en text som säger gravid! Lycka!
    Imorse tog jag ett ytterligare ett test, ett annat test från rfsl som inte är ett testa tidigt och har känslighet 25 mIU/ml. Det visade negatvit. Jag tänker att rimligtvis så visar det negativt pga att hormonnivåerna inte är så höga ännu. Och allt jag läst indikerar på att om ett test visar positivt så är det så. Sen vet jag att tidigt missfall osv. givetvis kan ske. Men ja.. Jag är som ni förstår orolig och jag ångrar att jag tog det dumma testet idag.. Men kan någon hjälpa mig hur jag ska tänka? Att det borde vara lugnt fram tills jag, om ett par dagar, tar ytterligare ett test? Då får jag givetvis gå på det resultatet oavsett såklart. Men kan jag liksom bortse från det dumma testet jag tog idag?

• Svar på tråden Gravid? Graviditetstest ger olika resultat, kanske inte så konstigt ändå?
  • svansmamman

Du skriver att du gjorde en insemination, var det på egen hand eller via vården/IVF? Har du tagit någon form av medicin eller hormon inför eller i samband med inseminationen? 

Ett digitalt test som visar gravid ljuger inte, däremot finns det vissa preparat som ibland ges vid IVF som kan göra att gravtest visar felaktigt positivt. Det kan även vara typ en kemisk graviditet som gör att testen visar positivt för att sedan vända. RFSU är kända för att inte vara speciellt tillförlitliga så om jag var du skulle jag bortse från testet du gjorde idag och helt enkelt avvakta. Om du vill kan du alltid följa upp med ytterligare ett digitalt test (förslagsvis cbs med veckoindikator) om ett par dagar och därefter med en veckas mellanrum för att se att veckorna ökar som ?de ska?. Gravidhormonerna fördubblas varannan dag så det är egentligen bara lönt att testa sig varannan dag då det i teorin inte händer något från en dag till en annan. 

Lycka till med graviditeten! ❤️

• Stickis
    svansmamman skrev 2023-03-23 12:16:42 följande:

Du skriver att du gjorde en insemination, var det på egen hand eller via vården/IVF? Har du tagit någon form av medicin eller hormon inför eller i samband med inseminationen? 

Ett digitalt test som visar gravid ljuger inte, däremot finns det vissa preparat som ibland ges vid IVF som kan göra att gravtest visar felaktigt positivt. Det kan även vara typ en kemisk graviditet som gör att testen visar positivt för att sedan vända. RFSU är kända för att inte vara speciellt tillförlitliga så om jag var du skulle jag bortse från testet du gjorde idag och helt enkelt avvakta. Om du vill kan du alltid följa upp med ytterligare ett digitalt test (förslagsvis cbs med veckoindikator) om ett par dagar och därefter med en veckas mellanrum för att se att veckorna ökar som ?de ska?. Gravidhormonerna fördubblas varannan dag så det är egentligen bara lönt att testa sig varannan dag då det i teorin inte händer något från en dag till en annan. 

Lycka till med graviditeten! ❤️

Stort tack för svaret! Jag känner mig faktiskt lite lugnare nu.
    Jag gjorde en insemination via vården i naturlig cykel, så ingen form av preparat har förekommit. Vill minnas att jag läst någontin om 48 timmar nu när du säger det.. Ska försöka ha lite is i magen och följa upp med ytterligare ett test om ett par dagar. Jag har sedan en vecka tillbaka haft molande värk i livmodern, så även idag och det ser jag ändå som ett gott tecken, något pågår därinne i alla fall.

Tack igen!

• Anonym (Mammax3)

RFSU  test är svåra. När man väl får två sträck så blir de inte starka på ett bra tag. Så jag skulle litat på det digitala. 25 miu/ml är ju för att testa efter missad mens.

• svansmamman
    Stickis skrev 2023-03-23 12:46:50 följande:

Stort tack för svaret! Jag känner mig faktiskt lite lugnare nu.
    Jag gjorde en insemination via vården i naturlig cykel, så ingen form av preparat har förekommit. Vill minnas att jag läst någontin om 48 timmar nu när du säger det.. Ska försöka ha lite is i magen och följa upp med ytterligare ett test om ett par dagar. Jag har sedan en vecka tillbaka haft molande värk i livmodern, så även idag och det ser jag ändå som ett gott tecken, något pågår därinne i alla fall.

Tack igen!

Då förstår jag! Ja men det tycker jag du gör helt rätt i, om än det såklart kan vara svårt att slappna av och våga lita på att det går vägen ändå. Jag håller tummarna för att det går vägen och att det lilla pyret vill stanna tiden ut! ❤️
Svar på tråden Gravid? Graviditetstest ger olika resultat, kanske inte så konstigt ändå?