• Anonym (Flytt dags)

Bo litet med varmhyra eller stort med kallhyra

Vad hade ni valt en 80 kvadrat lägenhet kallhyra 5255 Årsförbrukning på 6969 kwh 2022 på en 80 kvadrat lägenhet. Jag har dålig koll.. Vissa säger att det är en normal förbrukning men samtidigt flyttar folk därifrån relativt fort pga kostnaden. Den är i gengäld en bastu på sommaren. Inge balkong men parkering och tvättmskin

Eller en 63 kvadrat med varmhyra för 5112 balkong (liten) gemensam tvättstuga. 200 för parkering tillkommer 
    Har två barn som Kommer bo 50/50 och dom är ok med att bo trångt ett tag huvudsaken allt blir bra för mig.

Vet Inte ens om jag får någon av dom då det är kö men man måste ju börja planera lite

• Svar på tråden Bo litet med varmhyra eller stort med kallhyra
  • Anonym (Fågel)

Den lilla med varmhyra. Du vet aldrig hur mycket kostnaderna skenar. 

Jag fick betala 7.000 i december bara för värmen. Sen tillkommer kallhyra och allt annat. Så tänk efter noga innan. 

• Anonym (H)

De förbrukningen låter väl ganska låg om uppvärmningen är inräknad där. Vilken typ av uppvärmning handlar det om? Bodde det en familj där med barn innan? Annars får du ju räkna med att dwn totala förbrukningen är en helt annan när man är flera som det ska tvättas, diskas och utnyttjas varmvatten till dusch för. 
    Jag hade utan tvekan hellre bott lite trångt än i en lägenhet som av allt att döma är dåligt isolerad och riskerar att bli väldigt dyr om man inte är försiktig med värme.

• Spucks

Det beror väl på din ekonomi. Och hur mycket energiförbrukning du har, har du ju en del kontroll över. Men så är det såklart relevant vilken form av värme/varmvatten du har och vad den kostar där du bor. El behöver du betala extra även i den lilla lägenheten, antar jag.

• Ansfo81

Jag hade valt den med varmhyra 💐

• Anonym (Emelie)

Utan tvekan den mindre lägenheten om du inte har god ekonomi och och kollar upp den fast och rörlig kostnad för uppvärmning och varmvatten.

• Cereal Killer

Den förbrukningen motsvarar en genomsnittlig kostnad  på 1000 kr per månad sett till det senaste året priser. Sen tillkommer nätavgift, som kanske kan kvittas mot elen som tillkommer på den lilla lägenheten. Så ca 1000 kr extra för 17 kvm extra. Det är ganska förmånligt, tycker jag. Det är också billigt för uppvärmning av en sådan stor bostad. Tycker du i så fall ska dubbelkolla att denna förbrukning verkligen inkluderar värme under hela vinterhalvåret. Som jämförelse så har vi samma förbrukning enbart i hushållsel (men då är vi visserligen 4 personer och har ett hus på drygt 100 kvm med tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin). 

Om du sedan har en låg inkomst och ligger på gränsen till att klara denna hyra så skulle jag definitivt välja den mindre. 

• Anonym (rr)
    Anonym (Fågel) skrev 2023-03-23 09:51:56 följande:

Den lilla med varmhyra. Du vet aldrig hur mycket kostnaderna skenar. 

Skenar kostnaderna för uppvärmning följer hyrorna efter.
Svar på tråden Bo litet med varmhyra eller stort med kallhyra