• Anonym (Rädd)

Polisanmäla anonymt

Hej

Jag har blivit utsatt för sexuella trakasserier hot stalking och ett våldtäktsförsök/våldtäkt
    Jag vågar inte polisanmäla min händelse
    Jag skulle dock önska att polisen fick veta vad den här mannen håller på med
    Ryktesvägen har jag hört att det inte bara är jag som är utsatt 
    Hur bär man sig åt då?

• Svar på tråden Polisanmäla anonymt
  • Anonym (Kgkf)

Tror inte man kan det. Vågade inte heller när jag blev utsatt.

• Earlgrey

Du behöver berätta samma sak för utredaren som du berättat tidigare.... tänker att det är ännu viktigare än när du berättade för de andra poliserna....personen har antagligen inte tid att läsa igenom så mkt det som sagts. Och tycker att det är bättre att fråga dig istället....Att berätta om bilderna är ju jätteviktigt att du gör...polisen kanske kan kolla i hans telefon eller dator o se att det finns känsliga bilder på dig....
    Du är så stark som berättar.... Det som jag tänker på är att du kan fråga polisen vad dom tänker göra....vad deras plan är....fråga vad som kommer hända säg att du är rädd för att det ska bli nedlagt att du inte orkar och vill ha det så här något mer.... att du tar all hjälp du kan få.... men att du är rädd för mannen i fråga...
    Finns det ingen på ditt jobb som du kan bo hemma hos....om du berättar hur läget är....en arbetskompis kan bli en vän och hjälp i nöden tänker jag.... fundera på om det finns någon som du tror skulle kunna ställa upp.... 
    Har du någon vän eller släkting eller granne som du kan berätta för, som kanske kan följa med dig till polisen och stötta dig vid nästa förhör.....
    Ber för dig att det ska ordna sig till det bästa!! Du förtjänar att bli lyssnad och trodd på.... 

• Anonym (Rädd)

Man kan inte anmäla anonymt men finns det andra sätt?

• Anonym (nnn)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-03-22 21:44:38 följande:

Man kan inte anmäla anonymt men finns det andra sätt?

Du kan lämna anonymt tips till polisen. Men jag tror inte det kommer leda till något.

polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/

• Anonym (Kgkf)
    Earlgrey skrev 2023-03-22 21:34:25 följande:

Du behöver berätta samma sak för utredaren som du berättat tidigare.... tänker att det är ännu viktigare än när du berättade för de andra poliserna....personen har antagligen inte tid att läsa igenom så mkt det som sagts. Och tycker att det är bättre att fråga dig istället....Att berätta om bilderna är ju jätteviktigt att du gör...polisen kanske kan kolla i hans telefon eller dator o se att det finns känsliga bilder på dig....
    Du är så stark som berättar.... Det som jag tänker på är att du kan fråga polisen vad dom tänker göra....vad deras plan är....fråga vad som kommer hända säg att du är rädd för att det ska bli nedlagt att du inte orkar och vill ha det så här något mer.... att du tar all hjälp du kan få.... men att du är rädd för mannen i fråga...
    Finns det ingen på ditt jobb som du kan bo hemma hos....om du berättar hur läget är....en arbetskompis kan bli en vän och hjälp i nöden tänker jag.... fundera på om det finns någon som du tror skulle kunna ställa upp.... 
    Har du någon vän eller släkting eller granne som du kan berätta för, som kanske kan följa med dig till polisen och stötta dig vid nästa förhör.....
    Ber för dig att det ska ordna sig till det bästa!! Du förtjänar att bli lyssnad och trodd på.... 

Tidigare? Finns ingen mer info i denna tråd ?
  • Anonym (Rädd)

Vet nån om "tips" är något som tas på allvar?

• Anonym (Em)

Vad tänker du att polisen skulle göra av informationen? Om en anonym anmälan skulle tas upp så hamnar det ju bara i ett ärendesystem. Polisen kan inte utreda eventuella brott om du inte medverkar. 

• Tukt

Grunden i en rättsstat är att man inte kan anmäla varandra hur som helst, utan att själv stå för det. Ja förutom att det blir omöjligt att bygga ett mål av det.
    Tipsa polisen kan man ju göra. Men då måste det vara väldigt konkret om de ska kunna göra en utredning av det.
    Kan man inte anmäla kanske det är bättre hitta andra vägar. Om det exempelvis är på jobbet prata med fack och skyddsombud.

• Anonym (Tips)
    Anonym (Rädd) skrev 2023-03-22 22:02:17 följande:

Vet nån om "tips" är något som tas på allvar?

Klart tips kan tas på allvar men det måste finnas något att jobba med.

Om det gäller t ex våldsbrott brukar det krävas ett brottsoffer. 
  • Anonym (Kgkf)
    Anonym (Tips) skrev 2023-03-23 08:44:36 följande:
    Klart tips kan tas på allvar men det måste finnas något att jobba med.

Om det gäller t ex våldsbrott brukar det krävas ett brottsoffer. 
    Det är väl bara att ta reda på ip-numret så får de ju tag i personen? 
  • Anonym (Kgkf)

Det lär väl polisen kunna få fram. Här på detta forumet med egentligen.

• Anonym (....)
    Anonym (Kgkf) skrev 2023-03-23 15:41:04 följande:

Det lär väl polisen kunna få fram. Här på detta forumet med egentligen.

Det är inget gör eller ens får göra efter ett anonymt tips om en eventeull våldtäktförsök/våldtäkt. 
Svar på tråden Polisanmäla anonymt