• idisb

Vattenavgång om barn är ej fixerat?

Väntar mitt 4 barn vilken dag som helst. Barn 1 och 3 har vattnet gått innan värkar,  2e var snitt. Bara barn 1 har varit fixerad och låg.

Denna gång säger min bm att om vattnet går måste jag lägga mer ner och ringa förlossningen för navelsträngen kan klämmas. 
    Aldrig fått den infon med de andra. Vad gör man om man är ute ? Hur akut är det?
    Känns som även denna föossning säkert startar med vatten. Verkar vara mitt mönster :) 

• Svar på tråden Vattenavgång om barn är ej fixerat?
  • Semlan3

Ja märkligt att man itne fått infon. Har heller aldrig hört det förrän jag väntade mitt tredje barn och en i bf gruppen råkade ut för just det. Navelsträngsprolaps. Att om bebisens huvud inte ligger längst ned mot tappen så riskerar navelsträngen att ramla ut eller klämmas. Jag har inte vågat chansa utan lagt mig ned oavsett vart jag varit. 

• idisb
    Semlan3 skrev 2023-03-22 18:30:28 följande:

Ja märkligt att man itne fått infon. Har heller aldrig hört det förrän jag väntade mitt tredje barn och en i bf gruppen råkade ut för just det. Navelsträngsprolaps. Att om bebisens huvud inte ligger längst ned mot tappen så riskerar navelsträngen att ramla ut eller klämmas. Jag har inte vågat chansa utan lagt mig ned oavsett vart jag varit. 

Tycker detta låter så otäckt :( försöker hålla mig hemma men har en 3 åring så behöver komma ut. Vet inte hur stor risken är för detta 
  • cosinus

Min trea (som fyller 15 i år) var fullt rörlig när vattnet gick.

Då var det fortfarande så att det i vissa landsting var sagt att man skulle lägga sig ner och typ ringa ambulans medans i andra var det bara att åka i som vanligt.

I mitt landsting sa de att man bara skulle agera som vanligt så jag gjorde ett mellanting, jag höll mig så mycket jag kunde på rygg och låg även i bilen på vägen in. Men jag tog mig in för egen maskin. Det gick bra för mig och jag fick intrycket av att det är rätt ovanligt med att navelsträngen kommer i kläm. Men såklart allvarligt när det sker.

Svar på tråden Vattenavgång om barn är ej fixerat?